MIN MÖRKA VANESSA - Kate Elizabeth Russell
av Kate Elizabeth Russell
Vanessa är 15 år och ensam på internatet efter att hennes bästa vän
och hon gått skilda vägar. Hon är rörig och har svårigheter att komma
ihåg läxor och att städa rummet, och känner sig mest utanför och
konstig.
Uppmärksamheten från hennes engelsklärare blir en välkommen
företeelse i hennes annars så gråa vardag. Men det faktum att han är
42 kommer såklart med sina baksidor. Inte främst i frågan om vad han
egentligen intresserar sig av hos henne.
Nästan två decennier senare blossar MeToo-upproret upp och vuxna
Vanessa tvingas möta vålnaden från sina tonår - och kanske inse att
den inte alls var lika pärlemorskimrande vacker som hon mindes
den...
*
Jag är lyckligast i världen, för ibland får jag betalt för att befinna mig
i en värld av böcker och prata böcker med okända och mindre okända
människor.
Min mörka Vanessa kom på tal när en av mina mest
belästa kollegor (i alla fall bäst beläst inom sådant som jag själv är
beläst på) nämnde den nya vågen av böcker som problematiserar övergrepp
och samtycke på nästa nivå. Hon pratade om oviljan att vara ett offer och
vad det gör med självbilden och minnena, själva beskrivandet av ens
relationer. Särskilt pratade vi om dessa starka kvinnor, som har sex och
intimitet och gränser under kontroll, och hur även dem, vi, kan drabbas av
sex och intimitet och gränseröverdragningar som vi inte står i makt att
sätta oss upp emot.
Jag hade aldrig tänkt på det på det sättet, eller i alla fall inte kunnat ringa in det så hudnära med ord.
Jag hade aldrig tänkt på det på det sättet, eller i alla fall inte kunnat ringa in det så hudnära med ord.
*
Under sammanfattningen av boken och poängsättandet i det här inlägget
märkte jag att det fanns otroligt mycket att säga om karaktärerna, och hur
mångfacetterat Russell har beskrivit Vanessa både som vuxen och
barn.
Negging är en utarbetad härskarmetod där utövaren vaggar in sitt offer i en känsla av ständig otillräcklighet och gör på så vis den beroende av de små smulorna bekräftelse utövaren strör åt denne.
Detta brukar illustreras med exempel som "Gud vad modig du är som vågar ha en så kort klänning trots att du har sånna korta ben!"
En slags omvänd komplimang som stävar efter att sänka mottagarens självförtroende, helt enkelt.
*
Ni som har följt mitt bloggande ett par år kommer säkert ihåg More Orgasms, ett projekt för att få någon rätsida i varför så många kvinnor har dåligt sex. I intervjuerna med personerna insåg jag de många kallade "dåligt sex" var i bästa fall tjatsex, i värsta fall regelrätt våldtäkt.
Jag kommer att tänka på detta under läsningen av Min mörka Vanessa. Behovet att inte identifiera sig som ett offer ändrar historierna vi berättar för andra - och de vi berättar för oss själva.
__________
ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?
- SPRÅK -
80 %
Mycket av språket förloras när det läses upp istället för läses i
mitt huvud. Så är det tyvärr. Men färgfulla liknelser och satsmelodier
klarar sig igenom även en uppläsares främmande takt.
- HANDLING -
95 %
Engagerande tema, främst. Men det är också ett otroligt välskrivet verk
vi har att göra med. Informationen portioneras ut med en kirurgs
precishet, vi står tålmodigt med händerna öppna för att ta emot nästa
dos ljuvlig, verkande kunskap.
- KARAKTÄRER -
100 %
Russell visar på särskild intelligens när hon skapar rörelsemönstret
och talschemat karaktärerna följer.
På samma gång som Vanessas tonårstypiska osäkerhet tecknas
igenkännande och aktsamt visas mr Strane både precis som hon ser
honom genom sina oerfarna ögon, och som den vuxen med anledning att
ifrågasätta hans beteende skulle ha sett på honom. Eftersom
historien berättas varvat i dåtiden och nutiden vet läsaren mer än
vad unga Vanessa gör, och i erfarenhetens skarpa ljus ses Stranes
små kommentarer, hur han särskiljer henne från gruppen genom att
säga att hon är särskilt intelligent trots sin taffliga skolgång,
att hon är annorlunda från sina jämnåriga, som en klockren
manipulation.
Det är hårfint snuddande på negging, om inte till och med
verkligen negging, och det är både uppenbart fel och fult och
samtidigt otroligt lätt att förstå varför Vanessa faller för
det.
- ORIGINALITET -
80 %
Här handlar den höga poängen främst om hur Russell har hanterat
ämnet, hur hennes karaktärer reagerar och agerar i en historia som
har berättats sedan livets början.
Det här är inte historien om ont mot gott, lilla oskyldiga Vanessa
mot stora stygga vargen Strane. Vanessa är stundvis provocerande
blind för påverkan hennes tonår har haft på henne, och Strane
visar ibland tecken på att förstå precis vad det är han gör - och
ångra sig.
Offerbilden känns uppdaterad, mer verklig. Vanessa klamrar sig
fast vid sin egen del i förhållandet med en tennsoldats
ståndaktighet. Som så ofta i i den verkliga verkligheten.
"Om jag säger ja till hans närmanden är det inte fel,
då är det kärlek."
"Om jag säger ja till hans närmanden är det inte fel,
då är det kärlek."
- SLUTET -
70 %
Jag saknade kanske mer... uppror. Ursinnigt skallande efter rättvisa.
Men precis som Vanessa diskuterar med sin terapeut så finns det inget
som säger att hon måste bli postergirl för sexuella trakasserier. Och
även om hon hade blivit det, hade det ändrat något?
Med risk för liten spoiler så får ju ändå bokens skurkar sin beskärda
del bajs tillbakakastat på sig. Men det känns inte nog, och det i sig
är en mycket talande metafor, för samhället är jäkla pissigt på att ge
skulden till den som förtjänar den i sådana här situationer.
Inget straff känns rättvis uppvägande för den smärta man åsamkat en
annan person.
Och kanske är det precis den insikten Russell vill lämna oss
med.
- STANNAR HISTORIEN MED MIG? -
95 %
Jag slås om och om igen av hur ett välskrivet verk verkligen lämnar en
med diverse känslor.
Förutom att jag blev berörd av den fiktiva Vanessas historia kändes det
som om jag fick större förståelse för pedofili och manipulationer i
allmänhet.
Verket diskuterar också en aspekt av övergrepp som jag tycker behöver
höjas ytterligare:
Känslan av att ha kontroll över situationen genom att inte kalla det
för övergrepp.
Att vägra definiera sig som offer och på så vis hävda att det var
frivilligt.
__________
SLUTBETYG
86,67 %
Som ytterligare en nyans i prisman som ljuset sken igenom i och med
#MeToo är Min mörka Vanessa ovärderlig.
__________
Tryck på bilden för att komma till bildkälla.
Kommentarer
Skicka en kommentar