SOCKERORMEN - Karin Smirnoff

       

SOCKERORMEN 
av Karin Smirnoff


1970-tal.
Agnes, Kristian och Mika är tre barn som alla tas under före detta världsmusikern Frank Leides vingar. Med hjälp av Frank Leide och barnens talanger bildar de Bretzel Ensemble, vars mål är att åka runt i Europa och turnera. 

Bretzel Ensemble blir som en liten familj för Agnes, vars hemförhållanden är minst sagt stormiga. Hennes mamma säger ofta att Agnes tog livet ifrån henne, så därför är hon skyldig mamman ett liv tillbaka. Det slutar ofta i att Agnes blir verbalt trakasserad, undernärd och lämnad ensam i det smutsiga hemmet. 

Kristian finner också tröst i ensemblen. Hans mamma är sjuk och Leide glider in och blir det närmsta till förälder han kommer. 

Men Leide kanske inte är den trygga symbol för vuxenhet dessa barn behöver. 
Kanske är han precis det motsatta...


*

 
Jag kärade ner mig totalt i Jaana Kippo- sviten. Sällan hade jag läst en så gripande historia, så kittlande förbjudet att frossa i incest och andras trauman. Misärlitteratur. Jag vet inte om det är ett uttryck eller om jag just hittade på det, men ni vet vad jag menar. Feelbad tror jag också det kallas. 

Med Jaana Kippo i bagaget är pressen närmast övermänsklig på hennes nysläppta roman Sockerormen. Det blir ju nästan alltid så, förväntningarna styr upplevelsen av verket mer än själva hantverket gör. Jag har försökt ta hänsyn till det i min recension av boken, men i ärlighetens namn vet jag inte hur jag skulle kunna komma undan det. Jag älskade Jag for ner till bror-trilogin, min hjärna säger att jag borde älska Sockerormen lika mycket, jag har byggt ett luftslott som det är omöjligt att flytta in i.

Och det var det kanske också. Ett luftslott som var omöjligt att flytta in i. Men kanske att hyra in sig i ett rum för en natt? 
   Sockerormen är en otroligt stark bok. Fingertoppskänslan med vilken Smirnoff sparsamt portionerar ut detaljer liknar absolut gehör. Enbart språkföringen sätter läsaren i ett transliknande tillstånd, en påtvingad psykos som offret gör allt för att stanna kvar i. 

Intrigen känns mer konstruerad än tidigare verk, tänker jag, men tänker jag det för att jag vet att Sockerormen kom så snart efter att vi sagt hejdå till Kippo-släkten? 
 

*


Ska vi ta avstamp här, konstatera att det inte går att komma ifrån att en bok som skrivs så snart efter en nationell succé kommer i kölvattnet efter tidigare verk och således alltid kommer jämföras? Eller behöver jag bli proffsigare som recensent? 

Ska vi kanske bara börja med poängen? 
 

*


Nej vänta, en sak till först: OMSLAGET PÅ DENNA. Oh jesus. Designat av Lukas Möllersten SOM INTE HAR EN INSTAGRAM med sina verk? VARFÖR?




__________

ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?


- SPRÅK - 
95 %

Höga poäng för de böcker som har ett bildrikt, nästan poetiskt språk. Men viktigast av allt är om rytmen, meningarnas längd och klang, är skön att vara i.

 Korta meningar, sen jätte jätte jättelångameningar utan kommatecken och andning. Enter. Inga kommatecken. Lång mening igen. Ridå. 

Texten är en symfoni som tar läsaren igenom alla känslor genom enbart takten. 

 Hon är så jäkla skicklig den där Smirnoff. Hon lyckas måla detaljerade bilder med det mest avskalade språk. Jag förundras. 

 

- STORY - 
80 %
Också kallat "bladvändighet". 
Hur desperat vill jag veta vad som ska hända näst? Hur svårt är det att lägga ner boken? Hur väl är intrigen uppbyggd?


Så. Mycket. Misär. Så mycket. När man tänker att det inte kan finnas fler övergrepp i världen kommer ännu ett. 

Kanske vill Smirnoff visa att övergrepp föder övergrepp, men berättandet lämnar mig lite med känslan av... Too much. Det kan inte vara såhär eländigt. Inte ens i en bok. 

Varför så höga betyg om jag bara klagar?
För att det är så otroligt spännande. Jag var inne i en lässvacka där det var svårt att hitta motivation och ro att sitta ner med en bok, och ändå läser jag ut den här på tre dagar. Som inte är helg. 

Efter Sockerormen var lässvackan bruten. Jag påmindes om hur mycket en bok kunde dra en in, och nästföljande böcker checkades av i en rasande fart.  



- MITT ENGAGEMANG I HISTORIEN - 
65 %
Det här är kategorin som reder ut hur mycket boken faktiskt påverkade mig. Blev det tårar, skratt, hjärtsmärta för läsaren? 

Jag dras in i historien för att Smirnoff bygger en intrig på det viset. Men nu någon vecka efter läsning kommer jag inte ihåg mycket av själva handlingen, mest hur den påverkade mig



- KARAKTÄRER - 
60 %
Är människorna vi möter i boken runda? Intressanta? Levande? Komplexa? Känns det som om vi får lära känna dem på riktigt? Kommer vi komma ihåg dem efteråt? 

 Jag känner nog mindre för karaktärerna än jag borde. Skrivstilen håller mig lite på kant med allt, jag ser människorna som skuggfigurer bakom frostat glas - vansinnigt vackra siluetter, men jag kan inte sträcka mig fram och röra vid dem.  



- ORIGINALITET - 
90 %
Är det en historia som det finns trettiotvå på dussinet eller är det här något helt nytt? Är skrivsättet eget? Är karaktärerna speciella?

 En historia som inte finns tolv på dussinet av. Inte ens en på dussinet.



- SLUTET -
60 %
Allt får inte bli orealistiskt bra, då sjunker betyget som en sten. Men att lämna läsaren helt utan försoning, att själv få "pussla ihop" allt för stora delar av historien drar också ner poängen. Här söker vi alltså efter den hårfina gränsen mellan försoning och upplösning. 


Jo. Det blev en upplösning. 

Men allting gick lite för snabbt, det blev för rörigt. Sinnesbilder fick ersätta mer berättande text och jag tappade tråden en stund där. 



- STANNAR HISTORIEN MED MIG? -
40 %
Tänker jag på boken, i positiva termer, efter att jag lagt den ifrån mig? Förändrade den något i mitt synsätt, min kunskap om världen eller människor? Blev jag klokare, vidsyntare, berörd?

Det är just det. Jag läste ut den förra veckan och börjar redan glömma den. 

Kanske jag läste den för snabbt? Men med den spänningen och det språket, hur skulle jag inte kunna svepa den?



__________


SLUTBETYG 

70 %

Ja, vad ska man säga. Smirnoff är bäst. Även när det inte är hennes bästa är det jäkligt bra. 

__________


Glöm inte att följa mig på instagram! 

---> @Ordligare


__________


Sockerormen
Karin Smirnoff

Utgiven: 2021-04-27
Förlag: Bokförlaget Polaris
ISBN: 9789177952619

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...