BÖGTJEJEN - Aleksa Lundberg




BÖGTJEJEN
av Aleksa Lundberg


Det är en personlig historia från kvinnan som blev en av de första (eller helt första?) transpersonerna i skådespelarbranschen.

Det är fint hur vi från början inser att Mattias är tjej. Snyggt på något sätt, då det ändå är ganska lätt att acceptera den första könstillhörighet vi sätter på en ny person men svårare att ändra sig sedan. Kanske är det för att det står ett "tjejnamn" på framsidan (MEN, tydligen är Aleksa könsneutralt så tji fick jag) och att boken heter "BögTJEJEN".
      Effektiv storytelling i vilket fall. Jag köper det.

Jag är medveten om att det är en riktig historia i detaljrikedomen kring att växa upp som transperson - det finns historier här för finspunna för att kunna hittas på. Jag blir dock också medveten om att det är en personligt vinklad historia på hur författaren beskriver sin första kuksugning - att hon var "helt enkelt en naturbegåvning."
      Det blir lite. Jag vet inte. Icke-jantigt. Och det känns ovant, men framförallt påminner det mig om att det är en ytterst subjektiv historia. Precis som beskrivningen av pappans våld, Aleksa, herregud, jag tror dig, det är bara... Det blidde lite pitty i sättet du skrev det på. Och jag tycker inte synd om dig alls, jag ser upp till dig.

Pitty eller inte, tack för en fin bok.


__________


ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?

Jag smällde i mig den som ett paket Smash (alltså godiset, förtydligande er som har en mer exprimentell vänskapskrets) en torsdagskväll.

Så ja.

Fylld till bredden med insikt in i ett liv utanför normen. Det är samhällsnyttigt att läsa sånt här.


__________


LÄSVÄRDHET UTIFRÅN OLIKA FAKTORER
AV MÖJLIGA 100%


SPRÅK: 55%

HANDLING: 70%

ORIGINALITET: 70%

SLUTET: 40%

STANNAR HISTORIEN MED MIG? 50%


__________


SLUTBETYG 

57% LÄSVÄRD


__________




Klicka på bilden för bildkälla och återförsäljare. 

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...