GÖRA SIG KVITT EDDY BELLEGUEULE - Édouard Louis

GÖRA SIG KVITT EDDY BELLEGUEULE
av Édouard Louis


Eddy växer upp i ett trångt, fattigt samhälle i norra Frankrike på 90-talet. Han passar redan från början dåligt in i mallen för killar: han pratar yvigt och med "feminina" gester, han gråter för mycket och för ofta, han blir vän med tjejer utan att någonsin stöta på dom.  

I den lilla byn leder alla vägar till fabriken, men Eddy kan inte försonas med tanken på att stanna kvar för alltid. 
Men hur gör en kille uppväxt i ett hus utan riktiga väggar och fönster för att kunna ta sig någonstans i världen? 


*


Det här var sommaren av korta franska böcker. Egentligen var det sommaren av SMUT (i svensk folkmun mer känt som 'tantsnusk') och jag antar att jag då kände att jag behövde använda de stora franska namnen som ett sätt att få mig att fortsätta känna mig bildad bland all #fakedating och #enemiestolovers. Jag tenderar att läsa vidare på de teman jag börjat på, eftersom jag förstår mer av den stora bilden som målas upp ju mer jag läser. Så den här sommaren duggade det tätt med svulstig romantik och frankofil litteratur. 

Målet är att det ska komma ett samlingsinlägg med fyra (mer eller mindre) samtida franska böcker, men i takten jag lägger upp kommer det väl hända i början av 2025 eller så. Jag har faktiskt ett liv utanför det här obetalda men ack så beroendeframkallande bokbloggararbetet; nu närmast en jäkla C-uppsats att värka fram. Pray for me. 


*

I vilket fall, vi är på Édouard Louis och hans självbiografiska berättelse om Eddy Bellegueule (som jag fortfarande har svårt att stava) på franska landsbyggden i början av 90-talet. 

Jag ha samlat lite tankar kring boken och min läsupplevelse här nedan: 

  • Det var en bok jag fick säga till mig själv på skarpen att sätta mig ner och fortsätta läsa, men jag ångrade aldrig att jag gjorde det. 

  • Det sparas inte på de äckelframkallande detaljerna kring mobbing, smuts och misär. På bokens första sida träffas Eddy av en snorblandad spottloska i ansiktet, och tonen sätts direkt när han istället för att torka bort den står kvar stoiskt och låter den rinna ner för hans ansikte. Allt för att inte visa sig vek och brydd.  

  • Relationen mellan sanning och fiktion är intressant här. Det är en bok som kategoriseras som fiktion, likväl är den uttalat självbiografisk. Fiktionsprefixet ger författaren ett skydd ifall händelser och detaljer skulle komma att ifrågasättas, men också en säljskjuts: den här eran vi är i nu verkar vara mer beroende än någonsin av snaskiga historier från verkligheten där någon måste hängas ut, målas som skurken, och vi köper med glädje allt som beskrivs som "en sann historia". Hur sann historien om Eddy Bellegueule är vet bara Louis, om ens, men det är en intressant och mycket välskriven text, med imponerande tätt språk och en klok och förtroendeingivande berättarröst.

  • Boken har pratats om mycket i media och Louis har gjort både ett och två framträdanden i SVT:s Babel. Både där och på bokens baksida har fokus legat mycket på sexualiteten, men personligen jag tycker att skildringen av fattigdom är än mer anmärkningsvärd. Det Louis inviger läsaren i är hopplösheten som genomsyrar ett samhälle utan högskoletradition och ekonomiska medel, särskilt i ett land där högre utbildning kostar mer pengar än familjen kan undvara.  


  • Efter denna debutroman är jag sugen på att läsa mer av författaren - jag behöver dock cleansa paletten med något annat först. Det är som sagt kärnfullt och mättande, med en eftersmak som hänger sig kvar länge, men det gör också att jag känner mig just mätt på det för tillfället. 



__________


ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?



Jag tänker att du ska läsa Göra sig kvitt Eddy Bellegueule om du tycker om socialrealism, arbetarklasslitteratur och misärskildringar, men också om du vill ha ett språk som på samma gång släpper in och ger motstånd. Det är en bok som kräver en del av den mindre språkligt erfarna läsaren, men som ger mycket tillbaka. 
Dvs: för dom som inte spenderat sommaren med att läsa sexskildringar är det säkert inte någon läsutmaning att tala om. 

Historiens många och välfyllda teman är det som verkligen får boken att stanna med mig, dels för att misär och feelbad alltid läses ivrigt och med stor behållning, dels för att skildringen av genus och uppväxt  känns nära och avlägsen på samma gång - det är relaterbart och igenkänningsbart samtidigt som Louis historia är ögonvidgande i sin vidrighet. 

Dessutom, den som letar efter en kort och kompakt bok har hittat rätt. Pocketen klockar in på ynka 171 sidor.

__________

Glöm inte att följa mig på instagram! 

---> @Ordligare



___________

Göra sig kvitt Eddy Bellegueule
Édouard Louis

Originaltitel: En finir avec Eddy Bellegueule
Översättare: Marianne Tufvesson

Utgiven: 2022-07-14
Förlag: Wahlström & Wistrand
ISBN: 9789146239970

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...