INGEN KOMMER ATT TRO DIG - Anna Kölén

        

INGEN KOMMER ATT TRO DIG 
av Anna Kölén


Tjugosjuåriga Daphne slits mellan sitt nuvarande liv som bartender och litteraturstuderande i Stockholms innerstad och sitt förflutna i hålan Arvika, utan att riktigt passa in på någon av platserna. Sedan träffar hon poeten Leo och blir blixtförälskad. 

Men inträdet i en högre kulturell samhällsklass innebär också att minnen som hon försökt fly ifrån närmare sig med stormsteg. 

Daphne kommer behöva göra upp med sitt förflutna - men kommer hon klara det? 


*

 
Jag har kämpat en del med verk slash förväntningar det senaste.
   Så många böcker, så lite tid heter det ju som bekant och jag har därför försökt hjälpa till i gallringen genom att läsa på om olika böcker innan jag sätter tänderna i dem. Anna Kölén har jag följt på instagram under resan från manusutkast till utgivning och därför fanns det såklart inget annat än att den skulle skjuta högt upp på läselistan, till och med gå före i kön. 
   Jag har stått i kö på biblioteket i två månader, och när mailet äntligen kom skuttade jag iväg till biblioteket som ett barn första dagen på sommarlovet. 
   Och självklart när jag har väntat så länge så blir upplevelsen av boken färgad av all tid som föregått själva läsandet. 

Vi sysslar med ärliga recensioner här, eller hur? Jag har inte för avsikt att hinta om att en bok är läsvärd som inte är det, främst för att jag vet att alla andras lästid är precis lika begränsad som min. 
Så i ärlighetens namn kämpade jag en del med boken till en början. Jag trivdes inte i språket, särskilt inte i dialogerna, och det förvånade mig med tanke på Köléns bakgrund på Dramaten. Storyn var stundvis... om inte helt igenom seg så i alla fall långsam. Till en början. 
   Sedan lättade det och den sista halva sveptes ner som halvsmält mjukglass. 


*


Jag tyckte om boken, men inte som ett entusiastiskt HERREJÄVLAR utan snarare som ett mindre leende och en nick, ett "Jo. Den är bra, särskilt om du är intresserad av temat." 

Eller kanske är den här boken att börja med för den som inte är så insatt?  



__________

ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?


- SPRÅK - 
40 %

Höga poäng för de böcker som har ett bildrikt, nästan poetiskt språk. Men viktigast av allt är om rytmen, meningarnas längd och klang, är skön att vara i.

Inte riktigt min stil. Väldigt rakt på, inga målande liknelser eller miljöbeskrivningar. Inte så mycket detaljer, helt enkelt, utan fokus på att driva historien framåt. 

Dialogerna är stundvis röriga och haltar.

Språket i scenerna från Stockholms tingsrätt upplever jag som märkbart bättre, både mer behaglig rytm och meningar som lämnar mer avtryck efter sig. 

 

- STORY - 
85 %
Också kallat "bladvändighet". 
Hur desperat vill jag veta vad som ska hända näst? Hur svårt är det att lägga ner boken? Hur väl är intrigen uppbyggd?


Det tog ett tag innan den kom igång men när det väl gjorde det, och kanske ännu mer när historien började knyta ihop sig, blev jag imponerad av hur författaren har jobbat med intrigen. 



- MITT ENGAGEMANG I HISTORIEN - 
75 %
Det här är kategorin som reder ut hur mycket boken faktiskt påverkade mig. Blev det tårar, skratt, hjärtsmärta för läsaren? 

Även engagemanget växte i takt med historiens framfart. Temat är aktuellt och ligger mig nära hjärta och hjärna, och det var ibland den största motorn för att läsa vidare. 



- KARAKTÄRER - 
60 %
Är människorna vi möter i boken runda? Intressanta? Levande? Komplexa? Känns det som om vi får lära känna dem på riktigt? Kommer vi komma ihåg dem efteråt? 

 Man förstår kopplingarna mellan karaktärerna och bakgrunden till deras handlanden, men jag får inte särskilt mycket sympati eller intresse för människorna, inte ens huvudpersonen Daphne. 

Det är själva historien som driver läsningen framåt, och den handlar ju egentligen inte om Daphne och detta specifika tillfälle utan om ett större samhällsproblem där skulden för sexuella brott läggs på förövaren och där rättsväsendet sällan är på offrets sida.  



- ORIGINALITET - 
65 %
Är det en historia som det finns trettiotvå på dussinet eller är det här något helt nytt? Är skrivsättet eget? Är karaktärerna speciella?

 Ingen kommer att tro dig är en del av den samtida kör som äntligen fått luft i lungorna nog att sjunga ut sina röster, eftersom det äntligen finns positivt inställd publik som lyssnar. 

Den skulle funka bra i en litteraturlista för en kurs i till exempel genus och litteratur, eller samtidslitteratur i allmänhet, som en svensk motsvarighet till böcker som Samtycket av Vanessa Springora eller Min mörka Vanessa av Kate Elisabeth Russell. 



- SLUTET -
65 %
Allt får inte bli orealistiskt bra, då sjunker betyget som en sten. Men att lämna läsaren helt utan försoning, att själv få "pussla ihop" allt för stora delar av historien drar också ner poängen. Här söker vi alltså efter den hårfina gränsen mellan försoning och upplösning. 


 Styrkan ligger precis innan slutet, när det går upp för läsaren hur det ligger till och vad vi tidigare har missat. 

Slutscenen har vissa tendenser av Hollywoodfilm men scenerna innan är bra, gripande och trovärdiga nästan hela vägen. 



- STANNAR HISTORIEN MED MIG? -
40 %
Tänker jag på boken, i positiva termer, efter att jag lagt den ifrån mig? Förändrade den något i mitt synsätt, min kunskap om världen eller människor? Blev jag klokare, vidsyntare, berörd?

 Som en mindre röst i en större kanon. 

Viktig läsning men påverkade mig inte lika mycket som annat jag läst på ämnet #metoo och sexuella övergrepp.



__________


SLUTBETYG 

61,42 %

Läs som komplement eller ingång i metoo-litteraturen. 

__________


Glöm inte att följa mig på instagram! 



__________


Ingen kommer att tro dig
Anna Kölén

Utgiven: 2021-05-03
Förlag: Romanus & Selling
ISBN: 9789189051195

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...