KUNGEN AV NOSTRATIEN - Tony Samuelsson
av Tony Samuelsson
John är en medelmåttig författare, i alla fall om man ska tro
mottagandet hans böcker har fått av läsare, kritiker och det egna
förlaget. När stjärnförfattaren Göran Frids nya manus visar sig vara
ofullständigt samtidigt som Göran drabbats av en stroke är det dock
John förlaget hör av sig till för att "fixa till hålen".
Parallellt går historien om en ung Johns vänskap med proletärförfattaren
Ivar Lo Johansson och hur den satt standarden för vad som räknas som
verkligt viktig litteratur.
Detta är fonden för Samuelssons Augustprisnominerade roman »Kungen av
Nostratien«, som är lika mycket ett sökande efter svar på vad som hänt med
manuset, som en diskussion om litteraturens och skrivandets
förutsättningar:
Vem är egentligen radikal?
Vad är en nutida arbetsförfattare?
Var går gränserna mellan redaktör, författare och spökskrivare och kan
litteratur både vara finkulturell och kommersiellt gångbar?
*
Jag läste Yellowface precis innan jag läste den här. Inte så att jag hade planerat
det, det blev bara så. Till skillnad från det hollywoodska som gjorde
att Kuangs roman letade sig upp till toppen av Goodreadshierarkin är
Samuelssons roman lågmäld, realistisk. Puttrande.
Jag kommer snabbt in i det men ändå lägger sig inte berättelsen
tillrätta när jag slagit igen pärmen efter att ha läst sista sidan.
Boken är så pass meta att den blir en slags romanernas Ouroboros: Historien berättar om sig själv, om och om igen, i Johns liv, Görans roman, i Görans och Johns vänskap, i Johns relation med Ivar Lo Johansson: I Tony Samuelssons roman, i boken jag sitter med i handen. Det känns stundvis som om alla dessa atomer som bildar alla dessa berättelser snurrar så snabbt att de står stilla, i en slags urberättelse om berättandet själv.
Den romanen som boken handlar om speglar ständigt romanen, den fysiska
boken, som jag har i min hand. Till exempel: När John jobbar med Görans roman och anmärker på Görans svulstiga
sexscener kan man räkna med att vi läsare får vara med om en svulstig
sexscen från Johns eget liv alldeles därefter. Görans roman är på många sätt Tonys roman. Det finns så många lager att avtäcka
och försöka sammanlänka.
*
Det är också en mycket intressant diskussion om fin och fulkultur, lite
påminnande om Therese Bomans Andromeda. Vad är bra litteratur, nu
för tiden? Vad är bra litteratur i det stora hela? Finns det en
motsättning mellan litterärt och kommersiellt gångbart?
På en sinnlig nivå berättas det essentiella om att skriva,
om att lyckas återberätta; om att uppleva litteratur, verkligen
uppslukas av den.
Tonen är lättsam, inbjudande. Berättelsen känns som återgiven i ett litet rum med heltäckningsmatta och dammluktande sammetsfotöljer, med Johns (eller Tonys?) lågmälda, förtroliga röst, bara för mig eller möjligtvis ett fåtal andra. En privat läsning som spär på känslan av att det vi har att göra med är någon slags autofiktion. Eller en kommentar på det. En lek med det.
Inte minst eftersom Samuelsson har dragit in Ivar Lo Johansson i storyn, som är en verklig människa,
hålls idéen om autofiktion alltid nära pannloben, som en post-it lapp i
pannan under läsning. Vad är sant om denna sanna, en gång existerande
människa? Och hur vet Samuelsson det i så fall? Jag blir medveten om att jag har för många kunskapsluckor om förra seklets svenska författare. Skulle det hjälpa att googla, sätta mig in i ett författarskap jag bara känner till till
namnet? Vad kommer jag få ut av att jämföra någon slags dokumenterad
verklighet med denna fiktiva verklighet?
Romanen tar begreppet sanning och suddar ut dess kanter.
Romanen tar begreppet sanning och suddar ut dess kanter.
*
Berättandet är trögflytande, tvingar en att vara helt skärpt
under läsning. Det går stick i stäv med nutidens sekundsnabba
värderande, där alla som skriver för ljud eller rörlig bild vet att man
har tio till sextio sekunder på sig att övertyga tittaren om att
fortsätta konsumera. Den tillåter en inte att vila utan rör sig fram och tillbaka, ser
till att läsaren aldrig blinkar. Det är en stark läsupplevelse, ett
filosofiskt flexibilitetsträning för hjärnan.
Jag
känner mig utmanad.
Nöjd med att ha läst ut.
Och lite mör.
__________
ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?
Det här är en bok för den litteraturintresserade,
för den som gillade idéen bakom världsbygget i Inception,
för den som vill läsa böcker om böcker och skrivande och det ekosystem en skrivande och läsande person verkar i.
Perfekt för fellow boknördar alltså.
Kungen av Nostratien
Tony Samuelsson
Utgiven: 2024-01-30
Förlag: Wahlström & Widstrand
ISBN: 9789146241164
Kommentarer
Skicka en kommentar