KUNGEN AV NOSTRATIEN - Tony Samuelsson

  

KUNGEN AV NOSTRATIEN
av Tony Samuelsson


John är en medelmåttig författare, i alla fall om man ska tro mottagandet hans böcker har fått av läsare, kritiker och det egna förlaget. När stjärnförfattaren Göran Frids nya manus visar sig vara ofullständigt samtidigt som Göran drabbats av en stroke är det dock John förlaget hör av sig till för att "fixa till hålen".

Parallellt går historien om en ung Johns vänskap med proletärförfattaren Ivar Lo Johansson och hur den satt standarden för vad som räknas som verkligt viktig litteratur. 

Detta är fonden för Samuelssons Augustprisnominerade roman »Kungen av Nostratien«, som är lika mycket ett sökande efter svar på vad som hänt med manuset, som en diskussion om litteraturens och skrivandets förutsättningar: 
Vem är egentligen radikal? 
Vad är en nutida arbetsförfattare? 
Var går gränserna mellan redaktör, författare och spökskrivare och kan litteratur både vara finkulturell och kommersiellt gångbar? 

*


Jag läste Yellowface precis innan jag läste den här. Inte så att jag hade planerat det, det blev bara så. Till skillnad från det hollywoodska som gjorde att Kuangs roman letade sig upp till toppen av Goodreadshierarkin är Samuelssons roman lågmäld, realistisk. Puttrande. 

Jag kommer snabbt in i det men ändå lägger sig inte berättelsen tillrätta när jag slagit igen pärmen efter att ha läst sista sidan. Boken är så pass meta att den blir en slags romanernas Ouroboros: Historien berättar om sig själv, om och om igen, i Johns liv, Görans roman, i Görans och Johns vänskap, i Johns relation med Ivar Lo Johansson: I Tony Samuelssons roman, i boken jag sitter med i handen. Det känns stundvis som om alla dessa atomer som bildar alla dessa berättelser snurrar så snabbt att de står stilla, i en slags urberättelse om berättandet själv. 

Den romanen som boken handlar om speglar ständigt romanen, den fysiska boken, som jag har i min hand. Till exempel: När John jobbar med Görans roman och anmärker på Görans svulstiga sexscener kan man räkna med att vi läsare får vara med om en svulstig sexscen från Johns eget liv alldeles därefter. Görans roman är på många sätt Tonys roman. Det finns så många lager att avtäcka och försöka sammanlänka. 

*

Det är också en mycket intressant diskussion om fin och fulkultur, lite påminnande om Therese Bomans Andromeda. Vad är bra litteratur, nu för tiden? Vad är bra litteratur i det stora hela? Finns det en motsättning mellan litterärt och kommersiellt gångbart? 
   På en sinnlig nivå berättas det essentiella om att skriva, om att lyckas återberätta; om att uppleva litteratur, verkligen uppslukas av den. 

Tonen är lättsam, inbjudande. Berättelsen känns som återgiven i ett litet rum med heltäckningsmatta och dammluktande sammetsfotöljer, med Johns (eller Tonys?) lågmälda, förtroliga röst, bara för mig eller möjligtvis ett fåtal andra. En privat läsning som spär på känslan av att det vi har att göra med är någon slags autofiktion. Eller en kommentar på det. En lek med det. 
   Inte minst eftersom Samuelsson har dragit in Ivar Lo Johansson i storyn, som är en verklig människa, hålls idéen om autofiktion alltid nära pannloben, som en post-it lapp i pannan under läsning. Vad är sant om denna sanna, en gång existerande människa? Och hur vet Samuelsson det i så fall? Jag blir medveten om att jag har för många kunskapsluckor om förra seklets svenska författare. Skulle det hjälpa att googla, sätta mig in i ett författarskap jag bara känner till till namnet? Vad kommer jag få ut av att jämföra någon slags dokumenterad verklighet med denna fiktiva verklighet? 
   Romanen tar begreppet sanning och suddar ut dess kanter. 

*
 
Berättandet är trögflytande, tvingar en att vara helt skärpt under läsning. Det går stick i stäv med nutidens sekundsnabba värderande, där alla som skriver för ljud eller rörlig bild vet att man har tio till sextio sekunder på sig att övertyga tittaren om att fortsätta konsumera. Den tillåter en inte att vila utan rör sig fram och tillbaka, ser till att läsaren aldrig blinkar. Det är en stark läsupplevelse, ett filosofiskt flexibilitetsträning för hjärnan. 

Jag känner mig utmanad. 
Nöjd med att ha läst ut. 
Och lite mör. 



__________


ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?


Det här är en bok för den litteraturintresserade, 
för den som gillade idéen bakom världsbygget i Inception, 
för den som vill läsa böcker om böcker och skrivande och det ekosystem en skrivande och läsande person verkar i. 

Perfekt för fellow boknördar alltså. 

__________

Glöm inte att följa mig på instagram! 

---> @Ordligare



___________



Kungen av Nostratien
Tony Samuelsson

Utgiven: 2024-01-30
Förlag: Wahlström & Widstrand
ISBN: 9789146241164

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...