BOKBYTARDAG & BOKINSTATRÄFF

 

BOKBYTARDAG & BOKINSTATRÄFF


Vad är det här, en dubbelrecension? En jämförande studie av dessa två verk? En regelrätt roast eller en hyllning? 

Inget av det. 
Jag lät bara böckerna ovan illustrera inlägget som kommer handla om Instagramträffen jag, @davidarmini, @micaelas_bocker, @helensboktips och @elinochenbok hade förra veckan. 

Instagramträffarna drogs igång på initiativ av @micaelas_bocker och @emmaochviktorlaser och är öppna för alla som bor i Göteborg med omnejd som har ett galopperande intresse för böcker och som kan - men inte måste - låta detta intresse mynna ut i bokrecensioner på instagram. 

Förutom att fika och snacka brukar träffarna också innehålla ett segment av bokbyte. 
Det har inte varit så noga med att det ska vara just bok mot bok, utan snarare ett sätt för bokrecensenter att lätta bokhyllan något. 

Förutom att man eventuellt shoppar böcker på secondhand ungefär en gång i veckan (i alla fall om man bor nära Göteborgs bästa Stadsmissionen...) har bokbloggare möjlighet att få recensionsex av förlag och författare, vilket gör att det spelar ingen roll hur många nya bokhyllor man tvingar sin pojkvän bära in i lägenheten, de fortsätter ändå att svämma över... 


*

Förutom att fika och snacka brukar träffarna också innehålla ett segment av bokbyte. Det har inte varit så noga med att det ska vara just bok mot bok, utan snarare ett sätt för bokrecensenter att lätta bokhyllan något. Det är lätt att det skenar iväg med en när förlag och författare frågar om man möjligtvis kan tänka sig att läsa deras nya bok... 

Jag hade rensat bokhyllan, lagt energi och tankekraft på att inte bara rensa ut skit utan också lämna iväg saker som jag tror de andra skulle gilla - och sen glömde jag ju såklart påsen hemma. 
  Jaja. Det blir som tur är fler träffar! 
  Dock fick jag ändå med mig två böcker som jag sneglat på länge hem. Det är dom du ser på bilden. 


Jag tänkte i det här inlägget sammanfatta några tankar jag fick under träffen. 

● Det blir en speciell relation när man har haft kontakt på nätet och sedan träffas, istället för tvärtom. Jag märker främst att jag läser deras inlägg flitigare och är mer benägen att kommentera, dela och spara - vi är ju liksom "kompisar" nu. 

● Jag och Micaela kom fram till att vår boksmak är fundamentalt olik varandras. Det märktes inte minst när jag hade tipsat om Anne Holts deckare och det dagarna efter dök upp en bild på En grav för två med kommentaren "är det någon som också tycker det är lite...segt?" i Micaelas flöde.
   Vi pratade också om Djuret, som många i gruppen tyckte var okej eller inte så bra men som jag höjt till skyarna här på bloggen. 

Samma vecka hade jag och @ett_eget_rum en diskussion på Instagram om feelgood för den kräsne, och höll båda med om att feelgood många gånger inte faller oss i smaken. En som jag tyckte höll sig var dock Lektioner i kemi, som @ett_eget_rum tyckte var "tokrolig" - på det dåliga sättet.  

Och jag tycker det är ögonöppnande på ett sätt, att vi tycker så olika. Att vi kan, som jag och @ett_eget_rum, ha liknande smak i övrigt men att det är något i ett verk som totalt sticker en i ögonen.

Det blev också tydligt under instaträffen. Jag kan inte relatera till deckarvurmen som många av de andra har, men jag tycker att det är fascinerande att höra andras åsikter. 
  Att säga "det här är verkligen inte en bra bok" till någon som kanske älskade boken utan att det blir dålig stämning blir en imponerande studie i social kompetens - vilket det verkar som om bokmänniskor har gott om, enligt min empiriska studie...☺
   (Kanske inte jag då men definitivt dom andra!) 

● Vi fick också möjlighet att prata om skrivprocesser eftersom David Armini faktiskt lyckats skriva klart en roman.
   Jag har kommit ungefär halvvägs i ett skrivprojekt och självförtroendet svajjar fram och tillbaka, kanske främst för att det är svårt att se att texten någonsin skulle bli klar och bra nog att andra skulle vilja läsa. David delade med sig om sina erfarenheter kring redigerings- och utgivningsprocessen och det gjorde det lättare att föreställa mig mitt eget färdiga projekt. 

*



Så. Det var lite vad som försiggår i den här bloggdrottningens huvud just nu när hon inte orkar skriva ordentliga bokrecensioner. 

Och i veckan är det Bokmässa, då hittar ni mig och Ann Edliden i Värmlandsmontern pratandes om hennes nya bok. Kom förbi!
 

__________


Glöm inte att följa mig på instagram och hänga med på våra träffar i Göteborg! 

Skicka mig ett DM på insta så kan du också vara med nästa gång   

---> @Ordligare




Kommentarer

  1. Tack själv för en trevlig träff och många intressanta diskussioner! (Mitt bästa - enda tips - för att komma vidare med skrivandet är Nike-floskeln Just do it! Vänta inte, hoppas inte på inspiration, bara skriv. Flödesövningar är ett tips för den som har svårt att komma igång på morgon! /David (webbläsaren vägrar låta mig identifiera mig)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...