SOMMARLYSSNINGSTIPS #2: Lucky Lada och jag - Maria Maunsbach

                    

LUCKY LADA OCH JAG
av Maria Maunsbach


Freja Morgonstierne lämnade barndomens Höör när författarskapet (uppeggat av att hon som 19-åring läste sin poesi naken på instagram) öppnade nya dörrar för henne. 

När boken börjar är det jul och hon är hemma i barndomshemmet för att göra research för sin nya bok: hon ska för första gången på en herrans massa år gå till hemvändarkväll på Lucky Lada, nöjeskomplexet som var en av de få möjligheterna till nattliv en just nybliven artonåring hade. 

Det blir en kavalkad av minnen, om hur det är att växa upp som tjej i en småstad, om att lämna och om vad som händer när man tittar tillbaka. 

*


Min mor är från skåne och mången sommar har spenderats med att åka ner till Kvidinge och hälsa på moster Cina. Semestrarna påminde om att resa utomlands. Helt nya regler gällde. Ville man någonstans var det bil, inte kollektivtrafik, som gällde. Närmsta mataffären stängde klockan 8, sen var det kört om man blev sugen på något. När vi skulle handla jordgubbar åkte vi ut på landsvägarna tills vi såg ett litet obemannat skjul längst vägkanten där det stod lådor uppradade och en skylt som sa hur mycket det kostade, samt en plastburk där det redan låg ett par sedlar. Det var en helt annan värld för oss bortskämda, överstimulerade storsstadsbor och vi njöt helhjärtat av lantlivets safari. 

Ungefär samma känsla får jag av att lyssna Lucky Lada och jag i Maunsbachs egen inläsning. Hennes breda skånska (som blir ännu bredare när hon läser karaktärens mors repliker) får mig att känna att jag är på släktkalas. Hela boken är alltså omgärdad av positiva associationer till oändliga tårtbord och somriga barndomsdagar. 
  Men jag tror det är säkert att anta att även den som inte älskar Skåne på samma sätt som jag skulle få ut mycket av den här boken. 


Förutom inläsning finns det gott om igenkänning för den som någonsin varit ung flicka. Tydligen är livet lika trångt, lika bultande och lika episkt för en fjortonåring i göteborg som för en fjortonåring i djupaste Skåne: varje steg mot vuxendomen är spännande, hemskt, äcklande, eggande och såklart helt oundvikligt. Min tonår var lugn i jämförelse med som Maunsbach målar upp, men ändå skulle jag inte tveka på att skriva under på att precis såhär var det. Det är en mycket stark gestaltning, en oerhört träffande skildring, av en tid i livet då känslorna är som allra starkast.     

*

Lucky Lada och jag är en rolig på ett absurt sätt, med en ton av tragikomik. Människorna förlöjligas inte, helt och hållet, men de målas kanske inte heller från sin bästa sida.
  Trots det tycker jag mig skymta en varm ton, en blygsam kärleksförklaring till samhället författaren själv måste ha växt upp i.  


*


Varför i hela friden säger jag att jag har lyssnat på den här när vem som helst kan se att jag har den fysiska boken i handen? 
  För att jag hittade den på second hand efter att jag lyssnat på den, till min stora förtjusning. 
  Det här var en sån bok jag var tvungen att äga. 


__________


ATT LÄSA ELLER ATT INTE LÄSA... ELLER ATT LYSSNA?


Jag är säker på att det här är det vilken tjejkvinna som helst behöver i sommar. Om inte för att känna att ens egen uppväxt inte var så dum ändå... 

Men om du har möjlighet - lyssna.
__________

Glöm inte att följa mig på instagram! 

---> @Ordligare


___________

Lucky Lada och jag
Maria Maunsbach

Utgiven: 2022-03-11
Förlag: Natur & Kultur
ISBN: 9789127173002

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...