SOMMARLYSSNINGSTIPS 4#: LEKTIONER I KEMI - Bonnie Garmus


LEKTIONER I KEMI
av Bonnie Garmus

Elizabeth Zott ville aldrig bli ensamstående mor och TV-kock, men till skillnad från reglerna för hennes livspassion kemi så kan man inte skriva en formel för livet och förvänta sig ett givet resultat.
 
Och till skillnad från vad tv-producenten bakom hennes program anser tycker Elizabeth inte alls att det är en bra idé för henne att stå i förkläde och sätta på sitt ett brett tandkrämsleende som andra kvinnor på 50-talets TV-tablåer. 

Det är på det stora hela inte mycket som är som det borde vara i det lilla hushållet Zott, men ändå lyckas Elizabeth ta sig rakt igenom TV-rutan och in i tittarnas hjärtan.

Det här är historien om hur det gick till.

*


Nej men jag hade inte ens tänkt att göra det här inlägget då recensionen nedan är bokvärldens mest onödiga. Åhå, ännu en bokbloggare som rekommenderar Lektioner i kemi? Chockerande. Vad är näst, Där kräftorna sjunger

Så nu får jag träna mig i den ädla konsten i att hålla mig kort, så att jag inte tappar de förvirrade själarna som har letat sig hit. 

Dessutom var jag lite tveksam på om jag kunde slänga in ett sommarlyssningstips såhär i augusti. De flesta har väl redan haft sin semester och många unga går tillbaka till skolbänken i dagarna. Kanske ännu mer anledning att hitta en bra bok att lyssna på, för att göra återgången till vardagen lite mer spännande? 


*

Jag har nästan bara läst hyllningar om den här, och de som inte älskar har sagt att det berodde på för höga förväntningar (och en och annan stör sig på att vi får följa med in i hundens tankar). 
  Jag lyssnade på den här när den funnits på ljusströmningstjänster i någon knapp månad och recensionerna ännu inte hunnit trilla in = jag gick in som ett oskrivet blad, och kom ut som ett blad någon ritat en smiley på.  

Läser man denna som feelgood tror jag man får ut mer av den, och det är också det jag gjorde.
   Detta är feelgood med en mustig historia som jag inte läst fyrtio gånger redan (det vill säga, det är ingen som är nydumpad och startar upp ett [insert 'valfri produkt' + 'butik'] vid [insert 'valfri kuststad'].)

 Det här är snarare en sån one of a kind-historia som Evelyn Hugo och Je m'appelle Agneta, alltså en roman som berättar om ett engagaerande livsöde men som också får oss att må bra under läsning. 


De feministiska troperna som spelas på är ju minsta möjliga feminism, men det kanske är perfekt nivå för att nå ut till en så bred publik som möjligt. Inte mig emot, det är ändå gedigen feminism och inte bara "GRRRRRLPOWER" á la den här godingen.   

*


Ett annat tips för läsning är att inte läsa utan lyssna. Lena Endré läser in den här boken med perfekt dos inlevelse och hennes röst är så behaglig att lyssna på. Har du ljudbokstjänst, se till att ta vara på den här i ljudboksform för det är en radioteater som jag njöt till fullo av. 

__________

Glöm inte att följa mig på instagram! 

---> @Ordligare


___________

Lektioner i kemi
Bonnie Garmus

Originaltitel: Lessons in chemistry
Översättare: Sofia Nordin Fisher

Utgiven: 2022-05-03
Förlag: Wahlström & Widstrand
ISBN: 9789146237938



Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...