JE M'APPELLE AGNETA - Emma Hamberg
JE M'APPELLE AGNETA
av Emma Hamberg
Gör dig beredd att lära känna Agneta, som är en karaktär som hennes
omgivning ofta glömmer bort men som stannar med läsaren
länge.
Agneta har ett tråkigt, men tillräckligt jobb, en trist, men bra man
och två barn som hon endast spenderar tid på swish med.
När Magnus bestämmer att de ska banta tillsammans, och således börjar
ta bort det lilla kul som fanns kvar i livet, börjar Agnetas
undermedvetna gå på högvarv.
Utan att hon riktigt förstått hur det har gått till har hon svarat ja
på en annons att bli... au pair? till en "stor pojke i Provence", och
utan att veta riktigt vad hon ger sig in på sätter sig Agneta på tåget
hela vägen ner till södra Frankrike...
*
Jag har Rosengärda-böcker i min bokhylla, från när jobbet rensade ut
rastrummet. Nej, tänker jag, det är inga böcker för mig. Och så har Emma
Hamberg bara stått där, på inre raden, i ett år snart nu.
Vilket idiot jag är.
Jag inser att jag gillar vad jag här i första meningen. Vem har ätit
kycklingskinnet, frågar Magnus. Absolut inte Agneta. Absolut inte. Hon och
Magnus har ju börjat banta. Tillsammans.
Agneta är en genomskinlig kvinna med ett genomskinligt jobb och en genomskinlig personlighet - säger hon själv, och syftar på hur hon uppfattas. Men vi som får följa med i hennes värld från insidan fattar ganska snabbt att så inte är fallet. Agneta verkar vara en sån som gillar att dricka vin, slappa framför TV:n, ta sovmorgon och definitivt äta upp kycklingskinnet, eftersom det faktiskt är det godaste på kycklingen.
Agneta är en genomskinlig kvinna med ett genomskinligt jobb och en genomskinlig personlighet - säger hon själv, och syftar på hur hon uppfattas. Men vi som får följa med i hennes värld från insidan fattar ganska snabbt att så inte är fallet. Agneta verkar vara en sån som gillar att dricka vin, slappa framför TV:n, ta sovmorgon och definitivt äta upp kycklingskinnet, eftersom det faktiskt är det godaste på kycklingen.
Jag har tänkt att Emma Hamberg skriver lite präktig, försök-att-vara--ärtig
feelgood som ter som de flesta feelgoods (i alla fall i mitt trånga huvud)
gör: förutsägbar plott, mjäkiga karaktärer och solsken och mys utan djup i
överflöd.
Och istället är det det här. Eget. Roande. Knasigt.
Smart. Starkt. Genomtänkt. Underhållande. Gripande.
På samma gång.
På samma gång.
Under läsning av den här har jag bara skrivit en enda kommentar i
anteckningar: Ska det vara feelgood ska det vara såhär.
__________
ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?
- SPRÅK -
65 %
Höga poäng för de böcker som har ett bildrikt,
nästan poetiskt språk. Men viktigast av allt är om
rytmen, meningarnas längd och klang, är skön att
vara i.
Det här är en berättelse som dras kronologiskt, från A till Ö,
vägen är rak. Och det är grymt men det är inte främst vackert. Med
det menar jag att det inte är målande, metaforerna är roliga
snarare än vackra, men texten har en tydlig känsla av
originalitet.
Ändå får den relativt höga poäng för den tydliga rösten som
Agneta har, och ytterligare ett plus för alla detaljer kring mat.
Jag älskar böcker som handlar om mat. Och vin. Nästan ännu mer om
vin.
- STORY/ DRIV -
70 %
Också kallat "bladvändighet".
Hur desperat vill jag veta vad som ska hända näst?
Hur svårt är det att lägga ner boken? Hur väl är
intrigen uppbyggd?
Jag kommer tillbaka till boken snabbt efter att jag lagt den
ifrån mig, inte nödvändigtvis för att veta hur problemen (det som
oftast driver en bok framåt) ska lösa sig utan för att jag vill
spendera lite mer tid med Agneta, Bonibelle, Fabien och Einar i
Frankrike.
Det blir aldrig tråkigt, det finns bihandlingar så det räcker och
blir över och jag är så fäst i huvudkaraktärens röst att storyn
håller sig angelägen hela tiden.
- MITT ENGAGEMANG I HISTORIEN -
70 %
Det här är kategorin som reder ut hur mycket boken
faktiskt påverkade mig. Blev det tårar, skratt,
hjärtsmärta för läsaren?
Jag vurmar för denna förvirrade kvinna som tror att hon är
tråkig fast hon är intressant nog att hålla mig fast i en hel
bok, och lite därefter.
Men mitt engagemang ligger nog främst i att det är så
frankofilt.
En guilty pleasure of mine: jag romantiserar över Paris
precis lika mycket som alla andra. Kanske mer. Jag bodde ändå
där i en månad och brukar referera till den månaden som
Livets Bästa, följt av
Jag överdriver inte!
Dessutom sätter Hamberg fingret på svenskarnas oförmåga att
njuta genom att jämföra den med fransmännens oförmåga att inte
göra det. Och det gillar jag. Protester mot präktighet och
ekorrhjul.
- KARAKTÄRER -
70 %
Är människorna vi möter i boken runda? Intressanta?
Levande? Komplexa? Känns det som om vi får lära känna
dem på riktigt? Kommer vi komma ihåg dem
efteråt?
Karaktärerna är tydliga. Magnus ligger och vippar mellan
att vara en riktig karaktär och en karikatyr, men håller
sig hela tiden på den trovärdiga sidan. De har alla sina
egna egenheter. Agneta är otroligt sympatisk. Galen,
impulsiv och välmenande, alltid så jäkla välmenande.
- ORIGINALITET -
68 %
Är det en historia som det finns trettiotvå på
dussinet eller är det här något helt nytt? Är
skrivsättet eget? Är karaktärerna speciella?
Tema: medelålders kvinna som är missnöjd med sitt
äktenskap. Har vi kanske hört förut? Mer än en gång.
Men hur många av dessa åker till Provence och blir au pairer
till en gammal gubbe? Nej precis.
Men ändå...
Som feelgoodare skulle den fått nästan topp på originaliteten,
för enligt mig kräver den genren inte lika mycket då det finns
en så tydlig mall att följa (därav att det är en genre - en
boktyp när du är ute efter just de känslorna). Men kan jag döma
en bok efter hur bra den är i sin genre, eller hur bra den är på
hela marknaden?
Skriver 80, känner att jag överdriver och raderar snabbt.
Skriver 50 och blir förfärad å Agnetas vägnar. Jag gillar ju
Agneta. 65 känns bra men i sista ögonblick lägger jag till
några.
- SLUTET -
75 %
Allt får inte bli orealistiskt bra, då sjunker
betyget som en sten. Men att lämna läsaren helt
utan försoning, att själv få "pussla ihop" allt
för stora delar av historien drar också ner
poängen. Här söker vi alltså efter den hårfina
gränsen mellan försoning och upplösning.
Min första tanke är att slutet är dåligt. Det är
för kort. För abrupt.
Men historien ligger och marineras i mig i några dagar
efteråt och jag inser att jag känner så för att jag tyckte
så mycket om boken. Det var barnslig vägran att säga hejdå
som gjorde att jag först tänkte såga slutet med
fotknölarna.
När jag har fått tid att tänka mer inser jag att alla
bitar är på plats för att jag ska få en tanke om hur det
går för Agneta efter att jag stänger boken. Är inte det
ett perfekt slut egentligen?
- STANNAR HISTORIEN MED MIG? -
70 %
Tänker jag på boken, i positiva termer, efter att
jag lagt den ifrån mig? Förändrade den något i mitt
synsätt, min kunskap om världen eller människor?
Blev jag klokare, vidsyntare, berörd?
Den franska solen ligger över min egen himmel ett tag
efter sista sidan. Värmer, glädjer.
__________
SLUTBETYG
69,71 %
"Ska det vara feelgood ska det vara såhär."
__________
Tack till
Piratförlaget
för recensionsexemplar!
__________
Glöm inte att följa mig på instagram!
---> @Ordligare
__________
Emma Hamberg
Utgiven: 2021-03-18
Förlag: Piratförlaget
ISBN: 9789164206725
Kommentarer
Skicka en kommentar