BREV TILL EN NYBLIVEN FÖRÄLDER - Chimamanda Ngozi Adichie




BREV TILL EN NYBLIVEN FÖRÄLDER 
av Chimamanda Ngozi Adichie 


Jag spenderade nästan dubbelt så mycket tid på att prata om den här boken som att läsa den. den där veckan i november då jag upptäckte bibliotekets e-bokstjänst. SWISH och så hade jag en hel bok som en fil i mobilen. Upptäckten kom särskilt lämpligt med tanke på att jag befann mig i Paris just då för att plugga franska. Jag var utled på franska verbböjningar och att krulla ihop hela mun- och halspartiet för att få till rätt ljud. Men nog om det nu.

Det som hände var iaf att jag skrev till ALLA hemma och BÖNADE, BAD, UPPMANADE, TVINGADE dom att läsa denna med orden "ni kommer tacka mig sen."

Inte för att det Chimamanda Ngozi Adichie säger är särskilt revolutionerande. Egentligen inte alls. Hela boken har en självklarhet omkring sig, ett slags existensberättigande i det faktum att den finns. Så kände jag medan jag läste detta femtonpunktsmanifest och vaknade upp efter den drygt 60-sidiga läsningsdvalan och insåg att... Oj. Världen utanför ser faktiskt inte ut såhär. Den här boken behövs för att världen inte ser ut såhär.

Herregud. Vad pinsam verkligheten är ändå.


__________ 

ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?

För mig är detta inte ett feministiskt manifest utan ett helt normalt brev två vänner emellan där den ena ger den andra tips på saker som kan vara bra att föra vidare till nästa generation. Det är sådana självklarheter att du kommer tänka varför i hela friden säger människan att jag ska läsa den här? Det är ju banalt. Det är ju självklart.

Men Ngozi Adichie går också in på strukturnivå, den där lilla fliken i feministisk retorik som oftast får lämnas omålad, just för att den är så svår att peka på i det stora sammanhanget. Här blir den inte svår. Här blir det tydligt.

Så ja, läs den. Helst igår. Och be sen alla män/kvinnor som inte fattat än att läsa och efter det här kan de omöjligt intefatta längre.

__________


LÄSVÄRDHET UTIFRÅN OLIKA FAKTORER
AV MÖJLIGA 100%


SPRÅK: 70%

HANDLING: 100%

ORIGINALITET: 65%

STANNAR BOKEN MED MIG? 100 %



__________


SLUTBETYG 

84 % LÄSVÄRD


__________


Klicka på bilden för bildkälla och återförsäljare.  

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...