DARLING RIVER - Sara Stridsberg



DARLING RIVER
av Sara Stridsberg 


Lo åker bil med sin far och har sex längst floden. Hon är sjuk på en massa sätt, bland annat en störd syn på huruvida hennes värde ligger i barnkroppen hon en gång ägde.

Los mamma åker omkring hon med. Hon flyr från att vara mamma.

Sen har vi Dolores. Hon den där som Nabokov skrev om. Hon får här en egen röst och enligt min klasskompis Josefin var det på tiden, för i Nabokovs egen roman har hon mest tråkigt romanen ut.

Vi får också följa en vetenskapsman som försöker få en aphona att rita. När hon vägrar inser han att det är personligt.

Jag kommer inte så mycket längre i sammanfattandet av boken (jag orkar inte sammanfatta mer, det är ändå inte det vi är här för. Vi ska höra min klipska analyser av böcker jag läst, det är därför vi är här.) men jag fastnar framför allt på vetenskapsmannens historia. Det finns många intressanta påståenden om vad som egentligen skapar kvinnlighet där.

Självklart är det också en fråga om makt. Som min lärare säger: "När vi pratar genus pratar vi alltid makt".



__________


ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?


Det är ett intimt, perverst porträtt av kvinnor genom männen och samhällets ögon - ögon som de tror är sina egna. Stridsbergs användningar av verb är oftast rysningsframkallande, men också beundransvärda, nästan idoliserade för en skrivstudent som jag. Jag kan sitta i hennes språk i timmar och bada i förundran.

Jag upplever sällan en handling lika mycket som jag upplever ett språk. Och här är det woodstock, det är ditt livs bästa tripp, det är ett evighetslångt knullande med människan du inte kan sluta sluka med händer och armar och mun och kropp. Min avundsjuka kliver åt sidan för lyckan att få leva i en värld där det finns folk som har böjt och hamrat och knådat ett språk till sån här perfektion.

Var beredd på pedofili, zoofili och en och annan obekväm incestanspelning, men eftersom du nu blivit varnad - börja läs.

__________


LÄSVÄRDHET UTIFRÅN OLIKA FAKTORER
AV MÖJLIGA 100%


SPRÅK: 100%

HANDLING: 65%
- Missförstå mig rätt, handlingen, temana i boken är bra men skrivet lite rörigt, 
lite för flytande för att man ska känna att man verkligen förstår allt.

ORIGINALITET: 80%

SLUTET: 50%
Jag minns inte slutet särskilt väl. Historien bara fortsatt i loopar, i ringar. 
Den kunde lika väl slutat på den här länken som på nästa eller den före. 

STANNAR HISTORIEN MED MIG? 80%



__________


SLUTBETYG 

75 % LÄSVÄRD


__________


Klicka på bild för bildkälla och återförsäljare 


Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...