ALLT JAG FÅTT LÄRA MIG - Tara Westover

   


ALLT JAG FÅTT LÄRA MIG
av Tara Westover


Tara växer upp vid foten av ett berg, som yngsta dottern i en mycket strängt mormonskt familj, i skuggan av en far som har ensamrätt på sanningen. 

Vid sexton års ålder början hon, utan någon hemundervisning att tala om, på college. Idag är har hon doktorerat på Cambridge och varit gästforskare på Harvard. 

Det här är hennes vidsynta, klara och oursäktande historia.  


*


Jag hade förväntat mig att det skulle kännas tomt att säga hejdå till Tara efter att sista sidan var utläst. Vad jag däremot inte hade förväntat mig var att jag skulle sakna även familjen.
Och det om något är ett gestaltande exempel på precis hur delikat hon beskrev den. Hur kärleksfullt och varsamt hon vecklade upp deras liv och egenheter framför våra ögon, och ändå med en omisskänslig känsla av äkthet

Även denna får naturligtvis plus för sin snygga framsida. Jag tror jag är svag för böcker som får behålla sina originalsovers. Förutom när det gäller engelsk romcom/gammaldags kallat chic-lit. Men det är en fråga för ett inlägg jag absolut inte har lust att skriva.

Lets get down to those dirty procentpoängs, shall we?

 

__________



ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?


- SPRÅK - 

75 %

Framför allt har texten en andedräkt av intelligens som blåser igenom alla 400 sidor. 

Det vidsynta perspektivet på de komplicerade psykologiska processerna gör särskilt stark intryck på mig.



- HANDLING - 

80 %

Den här boken griper tag i mig direkt. Den aire av forntida saga den lyckas bära med sig, trots att historien utspelar sig i vår tidsålder, skapar känslan av att just ha fått tagit del av något alldeles speciellt framför lägerelden.


- KARAKTÄRER - 

90 % 


Kanske blir det lättare med verkliga människor som modeller för sina nedskrivna versioner, men jag skulle ändå vilja påminna om hur svårt det är att beskriva en människa med kött och blod på ett sätt som inte blir motsatsen på papper. 

Det krävs en vidsynthet för människor i ens liv som man som subjektiv förstahandsberättare omöjligt kan ha, och det finns såklart inget som talar emot att även denna berättelse är exempel på en välarbetad propaganda för sitt eget syfte. 
I så fall är det dock den mest ärliga försöket att vara objektiv jag sett.



- ORIGINALITET -

70%


Böckerna om sektuppväxtbikter fyller hyllplaner på biblioteken och bokhandlarna, men som tidigare nämnt ligger Westovers styrka i det klagofria perspektivet. 

Mitt problem med att läsa självbiografiskt material har varit att behöva förhålla mig till bönen om upprättelse som boken blir en manifestation av, detta desperata infantila skrikande om att man har haft rätt till sina känslor, sin sorg och sina sår. 
Missförstå mig rätt, det har man oftast. 
Det i sig rättfärdigar bara inte att skriva en bok om det. 

Tara Westover styr däremot bort från det. 
Hon skriver inte den här boken för att världen ska erkänna henne, och där tangerar vi bokens mest originella punkt: 

Det här inte en självbiografi. 
Det är en privatlektion i förlåtelse, och vi får äran att lyssna på den.



- SLUTET -

95 %


Otroligt nöjd. 
Utan att avslöja för mycket fick vi på riktigt förstå innebörden av att vara Educated (verkets engelska namn). 

Knutar löstes om det fanns någon möjlighet för de att lösas. Andra lämnades olösta, och det var inget tvivel om att det var bäst så. 

Gud skulle vänt tillbaka in i maskinen om han hade dumpats ner på scenen i slutakten, mumlandes att hans arbete skulle vara överflödigt här.



- STANNAR HISTORIEN MED MIG? -

85 %

Tara och hennes hårda ryggrad, det otroliga drivet hon har och vetskapen om hur fantastisk en hjärna är på att leta efter mer logiska sanningar, även i situationer där man inget annat än sin tidigare snava verklighet har att gå på, har gjort oerhört starkt intryck på mig.  

Men mest av allt kommer jag in i musklerna minnas det gudaktiga i att förlåta.



__________


SLUTBETYG 

82,5 %

Folk i min närhet kan räkna med att bli rekommenderade denna inom 3, 2, 1...

__________


Tryck på bilden för att komma till bildkälla och återförsäljare.

Kommentarer

Skicka en kommentar

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...