ÅRETS 10 BÄSTA BÖCKER - 2020



TACK FÖR DETTA BOKÅR! 


Vilket år vi har haft. 
Här på bloggen står det att jag läst 69 verk - i verkligenheten är det många fler, men vissa texter är genreöverskridande, eller så har jag bara ingen lust att recensera dem, så här hamnar det jag vill skriva om. 
I min lilla oas i ett hörn av internet har jag inrett med mängder av bokhyllor och subjektivitet. 
Ni är alltid välkomna att slå er ner och tycka till om mitt tyckande. 

Fantastiskt bokår, i all denna världsliga misär. Trots att dessa tider är precis så jävliga som dessa tider är kunde det ha varit värre. 
Man kunde ha varit shoppare. 
Man kunde ha varit aspirerande globetrotter. 
Man kunde ha varit nattklubbare.
Men man är bokmal, och världen har gett oss tillåtelse att sitta hemma. 
För första gången i en livstid, i min livstid. 

Så tack för det här året, bokvärlden. 
Dessa tider skulle suga otroligt mycket mer om inte ni fanns.


Detta inläggs omslagsbild är lånad härifrån, med min egen text och redigering.

Tryck på bokens titel för att komma till originalinlägget.
(Undantag av femte och sjunde plats, då dessa ej blivit recenserade ännu.)


*


Vi får möta Tierney, som verkar vara den enda som ser på sitt samhälle med en någorlunda nutida blick. Kvinnorna slussas in i äktenskap som helt är baserat på mannens val. Får du en slöja är du med, annars kan du vänta dig ett liv på fälten. Tierney är inte emot idéen om ett liv i arbete, tvärt om - kämpandet om att inte bli någons hustru är vad hon har vigt sitt liv åt.

Efter att flickorna fått reda på om de kommer spendera sina liv som fruar eller arbetare tas dem iväg från samhället för ett år i nåd. Genom ett år i exil ska den farliga magi de besitter drivas ur kroppen och de kan komma tillbaka som ärbara fruar och inte längre något hot för männen.


UTDRAG FRÅN RECENSION

"Klockan är 23.30 en tisdagskväll. Jag försvinner in i en psykos och vaknar upp först när jag sitter med onsdagsmorgonens frukost framför mig, kaffet redan uppdrucket. Jag har sovit några av dessa timmar, men inte heller det minns jag. Jag är över huvud taget inte säker på om jag är kvar i Göteborg. 

Istället är jag övertygad om att jag vandrar runt i Garner County, men musklerna spända, beredda för att alla ljud kan vara föraningen till en attack, samtidigt som hjärtat svämmar över av orättvisetårarna som blöds ut över att ha blivit född som kvinna."

TEMAN 

FEMINISM, SAMHÄLLE, 
ORÄTTVISA, DYSTOPI, 
FRAMTID, KVINNLIGHET, SEXISM.


*

Självbiografiskt i all ära, men självbiografier? Nä, tänkte jag länge. Men sen började jag jobba med böcker och boken dök upp överallt. 

Tara växer upp i en mormonsk familj där pappan är överhuvud och resten blint måste lita på hans omdöme och kunskap. Blint i den meningen ingen annan världstolkning än pappans är den riktiga. Staten är värre än djäveulen själv och Taras uppväxt kantas av hamstrandet och bunkrandet inför den kommande undergången. 

Men vad händer med ett barn som börjar ifrågasätta? Vad händer med en familj när delar av den vill utvecklas på andra sätt än klanens vedertagna? Vad händer med en flicka när hon försöker gå från pappans ägodel till självständig kvinna? 

Det blir intensivt, det blir sårigt och varande. 
Men i Westovers vidsynta textuppgörelse blir det också läkande. 



UTDRAG FRÅN RECENSION

"Mitt problem med att läsa självbiografiskt material har varit att behöva förhålla mig till bönen om upprättelse som boken blir en manifestation av, detta desperata infantila skrikande om att man har haft rätt till sina känslor, sin sorg och sina sår. 
Missförstå mig rätt, det har man oftast. Det i sig rättfärdigar inte att skriva en bok om det. 

Tara Westover styr däremot bort från det. 
Hon skriver inte den här boken för att världen ska erkänna henne, och där tangerar vi bokens mest originella punkt: 

Det här inte en självbiografi. 
Det är en privatlektion i förlåtelse, och vi får äran att lyssna på den."


TEMAN 

RELIGION, FAMILJ, RELATIONER, 
UTBILDNING, PSYKOLOGI, 
PSYKISK SJUKDOM, SEKTER. 


*

ÅTTONDE PLATS
NEJ OCH ÅTER NEJ
Nina Lykke

Nina Lykke gjorde ett oerhört starkt intryck på mig det här året. Hennes modiga, rättframma språk blandat med den skandinaviska ängsligheten och duglighetssträvan förvandlades till en len dekokt som jag svalde som NÅNTING. Här pratar vi kvinnlighet i livets mittenskede, där vardagen ligger på axlarna och begären och önskningarna ligger och lurar under sängen på nätterna. 

Även hennes Nästa! blev en av de böcker jag känner en ren tacksamhet för att jag har läst.


UTDRAG FRÅN RECENSION

"Lykke driver med människosläktet, och hon gör det skoningslöst, mitt i prick och hejdlöst skratteggande.

Någon kallade denna närmast en satir, med karaktärer som inte var karaktärer lika mycket som de var karikatyrer. På det allra varmaste, mest ögontindrande sätt."

TEMAN 

FAMILJ, KÄNSLOMÄSSIGT ARBETE, 
SJÄLVSTÄNDIGHET, OTROHET, RELATIONER, 
SJÄLVFÖRVERKLIGANDE, VARDAG, SAMHÄLLSKRITIK. 


*


SJUNDE PLATS

Denna novellsamling som precist ringar in kvinnor och barns utsatthet kom ut på svenska redan 1979 och har sedan dess blivit något av en feministisk klassiker. Det Andersen gör så skickligt är att måla upp en situation, en karaktär eller ett fenomen, utan att moralisera. Textens metanivå ligger i att vi som läsare får göra tolkningarna och connecta prickarna till helhetsbilden, till strukturerna vi alla är offer under. Andersen visar bara. Men med vilken precision, vilket handarbete på detaljerna. 

Det känns som att läsa livet, på riktigt. 

Denna har jag inte hunnit recensera ännu, så se den här ärofyllda listplatsen som ett litet smakprov på hur recensionen kommer se ut. 


TEMAN 

KVINNLIGHET, UTSATTHET, RELATIONER, 
MISSBRUK, EKONOMI, KLASS, 
MANLIGHET, BARNDOM, ALKOHOLISM.


*


SJÄTTE PLATS


Böl böl böl. Förvänta dig det. Yijide är gift med sitt livs kärlek. Men när barnproducerandet inte behagar komma när släkten knäpper med fingrarna sätts Akin och Yejides kärlek på prov, när hans familj tvingar honom att ta en andra fru. 

Stanna hos mig berör svåra sorger, orättvisor och ravindjup kärlek. Språket är inte den här bokens starkaste poäng men vad gör det med en historia som den här. 


UTDRAG FRÅN RECENSION

"Det känns som om det var ett bra tag jag läste en riktigt lättrekommenderad bok. 
En sån där 'Vad läser du nu nej alltså jag frågar bara för att jag är så jävla nödig på att rekommendera DEN HÄR boken'-bok. 

Senast var september, Felicia storläsningstid det här året: Ayòbámi Adébáyò. Den här pärlan. 

Det är liksom det här man tänker på när man tänker bok. En historia som griper tag, tränger in och förändrar. Påverkar. 

Berör."


TEMAN 

AFRIKA, NIGERIA, FAMILJ,
SJUKDOM, DÖDEN, 
KÄRLEK, MÅNGGIFTE, KULTUR,
SJÄLVSTÄNDIGHET.


*


FEMTE PLATS
DAMMSUGA I MÖRKER
Jen Beagin

Jag har inte recenserat denna eftersom jag inte vet vad jag ska skriva. Ändå pirrar det till, ett litet expressbrev av nervimpulser flödar in och värmer bröstet när jag ser omslaget. Det här är bra, står det i brevet, tryckt på samma rosa bakgrund som bokens omslag. Läs igen

I stora drag handlar den om Mona som jobbar som städare. Så långt går det att beskriva texten konkret och precist, sen börjar realitet och abstraktion röras ihop. Inte för att texten är krångligt skriven, men för att händelserna är absurda, roande och smärtande på samma gång. Det är talande låtsasfigurer och kontroversiella önskemål från klienter, det är roadtrips och vanföreställningar och polaroidphotoshoots. 

Det är en jävla resa, det är vad det är. Kanske till och med läser om den innan jag recenserar. 


TEMAN 

FLYKT, PSYKOLOGI,
TRAUMAN, SEX, 
SJÄLVSKADEBETEENDE, ENSAMHET, 
FAMILJEFÖRHÅLLANDEN.


*


Versionerna av Dolores Haze från Nabokovs Lolita svänger sig och slingrar sig runt varandra och stundvis leddes jag in i så djupa djunglar att jag tappade all navigation, att jag stod mitt framför naturens käftar och tittade in i dessa rörliga kalejdoskopiska inre.  Sådana texter lär en om mer än bara sakfrågan den behandlar: Darling River lärde mig att stå och njuta av att vara så långt inne i en levande organism att jag glömmer att jag är människa. Jag finns inte så länge jag läser. 

Det är otroligt starkt.  


UTDRAG FRÅN RECENSION

"Det är ett intimt, perverst porträtt av kvinnor genom männen och samhällets ögon - ögon som de tror är sina egna. Stridsbergs användningar av verb är oftast rysningsframkallande, men också beundransvärda, nästan idoliserade för en skrivstudent som jag. Jag kan sitta i hennes språk i timmar och bada i förundran.

Jag upplever sällan en handling lika mycket som jag upplever ett språk. Och här är det woodstock, det är ditt livs bästa tripp, det är ett evighetslångt knullande med människan du inte kan sluta sluka med händer och armar och mun och kropp. Min avundsjuka kliver åt sidan för lyckan att få leva i en värld där det finns folk som har böjt och hamrat och knådat ett språk till sån här perfektion."


TEMAN 

KVINNLIGHET, SEXUALITET, NORMER,
MANLIGHET, PEDOFILI, SODOMI,  
FÄDER, ÖVERGREPP, FLYKT.


*



TREDJE PLATS

Jag trodde inte jag skulle falla så hårt för en text om en familj på en liten norsk ö i första halvan av det nittonde århundradet. Men Roy Jacobsen är omöjlig att släppa, hans språkbruk är hårt och kargt och enormt känsligt. Det här är en text som gestaltar likt inget jag tidigare läst. Vi tar sällan eller aldrig del av karaktärernas tankar, ändå visar handlingarna på vad som rör sig innanför de rimfrusna skalen. 

Det är en hybrid, en blandras, skärningspunkten där skönhet möter fulhet, smärta möter kärlek. En läsupplevelse som sveper in som havet kluckar mot berghällen och lämnar spår som inte syns men känns.


UTDRAG FRÅN RECENSION

"Flertalet gånger under läsningen slogs jag av att den här boken inte har någon huvudkonflikt. 
Livet är konflikten, naturen som är i ständiga svängar, 
vädret och havet. 
Havet är konflikten. 

Det går inte att lösa havet. 
Havet är som det är. 
Havet tar vad det vill. 

Människorna på Barröy
får ständigt lära sig att kompromissa, vädja till, 
men främst underkasta sig den blå tyrannen."


TEMAN 

ANDRA VÄRLDSKRIGET, FAMILJ, 
FATTIGDOM, HISTORIA, FISKE, NATUR, HAVET.


*


ANDRA PLATS

Sorgen, smärtan, färgen. Svärtan som går i arv, förtrycket som ändrar skepnad men aldrig själ. Det blir en saga, ett epos om en släkt där varje länk i kedjan är gnistrande och smyckad på sina egna sätt. 

Som läsare mäter vi över tio personer, jag tror att vi vid bokens slut har gått in i huvudet på fjorton personer, och alla har vi älskat. Det är omöjligt att inte göra det. 

Vi sörjer med dem och vi hejar på dem. Och när vi tappar ögonfransar eller tittar på klockan 11:11 önskar vi att världen var annorlunda.


UTDRAG FRÅN RECENSION

"Yaa Gyasi lyckas med den gudomliga konsten att skjuta bak ilskan för att kunna sprida förståelse. 

Det blir aldrig raskrig, inte mellan läsarna och författarna. 
Här finns onda vita och goda svarta, likväl som det finns goda vita och onda svarta. 

Gyasi lämnar skulden utanför, och skapar istället engagemang genom att visa historier, låta oss gå in i dessa människors värld och se och känna genom deras ögon, genom deras hud. 

Och sen är det jag som står där och skriker och gråter av orättvisan. "

TEMAN 

RASISM, HISTORIA, 
GHANA, MIGRATION, 
SLAVERI, USA, 
KOLONIALISM, SLÄKTSKAP.


*



FÖRSTA PLATS

Det fick ändå bli janakippo-sviten som kammade hem titeln Årets bästa bok. Språket är i topp, historien är vansinnigt läseggande och symboliken är i topp. Historien om tvillingarna Jana och Bror och all denna ångest, all denna småstadsmisär, alla kärlekstrådar som brister, har berört mig in i märgen. Det är en vansinnigt vacker text och en serie händelser som följer mig resten av livet, med största sannolikhet. 

En dag vill jag bli lika bra som Karin Smirnoff. 



UTDRAG FRÅN RECENSION

"Orden är så jävla nakna, händelserna så jävla eländiga, 
meningsuppbyggnaden så jävla träffande och hela slutprodukten så jävla EGEN.

Som skrivarkurser önskar att det gick att lära ut
skriv som dig själv, fast bra, fast enklare, fast mer ont-igt, fast mer komplicerade, originella liknelser, fast mer rakt på sak, liksom.

Hujjedamej vad det sätter mitt eget skrivande i perspektiv.
Men ni vet när man träffar sin idol så brukar man bli mer hänförd än avundsjuk?

Ah mer så är det. "


TEMAN 

INCEST, SMÅSTADSSAMHÄLLEN, KÄRLEK, 
SLÄKTBAND, SYSKONSKAP, 
POESILIKNANDE PROSA, 
VÅLD, MISÄR, TRAUMA, 
KONSTNÄRSKAP. 



*

Det var det det. 
Nu ska jag knåpa på en lista på 2021:s läsmåsten och bubbla in det nya året med min allra bästaste bästa vän. 

VILKEN VAR ER BÄSTA BOK 2020?

Kommentarer

  1. Oj, min bästa bok under 2020 måstevara hela serien om Familjen Bridgerton. Älskar dem!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har hört så mycket bra om dem! Och kul att det finns en hel serie också!

      Radera

Skicka en kommentar

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...