NEJ OCH ÅTER NEJ - Nina Lykke

NEJ OCH ÅTER NEJ
av Nina Lykke


Jag ska inte hyckla, inte vilseleda er med någon slags falsk objektivitet, säga att jag slår upp varje bok med en slags vitt-blad-mentalitet, att jag alltid enbart dömer efter läsningen, aldrig innan.

Nej, det tänker jag inte låtsas om.
För jag älskar Nina Lykke och jag har älskat henne sedan Nästa!.
Så till den grad att jag funderar på om det är värt att damma av min lisebergs-norska ("tränger du ett klippekort eller må du åke alle tingena?". Sju somrar i kassan på nordens största nöjesfält gav mig partytricket att prata fyra fem meningar sammanhållande norska) för att komma åt hennes två andra, hittills oöversatta alster.

Lykke driver med människosläktet, och hon gör det skoningslöst, mitt i prick och hejdlöst skratteggande.

Någon kallade denna närmast en satir, med karaktärer som inte var karaktärer lika mycket som de var karikatyrer. På det allra varmaste, mest ögontindrande sätt.

...Eller så var det jag som tänkte det. Tankarna flödar fritt här efter två glas processo. Förvänta er en bumpy recensions-ride.

__________



ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?


- SPRÅK - 

85 %

Detaljer kan hon, denna kvinnokämparnas kvinna. 

Hon har också superkraften att skapa en text som på intet sätt stannar upp, vad ämnet än är. Jag vill alltid läsa vidare.



- HANDLING - 

75 %

Vad handlar den om? 
En kvinna som är typisk 2000-talets kvinna. En man som är typiskt 2000-talets man. En otrohet. En kvinna som kommer emellan. Och en otrolig leda över tillvaron, över att tillvaron blev som den blev.

Mönster som upprepas i det oändliga. Vardagens handfängsel. 
Och samtidigt helt och hållet gripande, engagerande och dramatiskt. 

Som livet är när man själv upplever det.



- KARAKTÄRER - 

85 % 

I den här får vi ta del av tre personers synvinkel: 
Ingrid, Jan och Hanne. 
Frun, mannen och mannens älskarinna. 

Och visst vill man hata dem alla tre för sina dumma, dumma, helt igenom mänskliga val. 
Och man gör det. Men inte helt och hållet. Och inte för samtliga...

Vi har ynnesten att få tillgång till alla deras skamliga, mänskliga små tankar. Och det tackar vi för.



- ORIGINALITET -

75%

Historien har vi hört förut, absolut 
(inte helt olik En sommar i Paris
men med någorlunda annorlunda skeden efter den initala smällen). 

Men inte såhär. 

Vardagligheten får liv och spänning på sättet Lykke skriver och skapar konfikt av en historia som egentligen är lika gammal som tiden själv. 



- SLUTET -

85 %

Hatar de flesta lyckliga slut. Utom det här. 
Det här kommer tillbaka till mig och gör mig lite glad och full i fan vissa dagar när livet känns jävligt tradigt.



- STANNAR HISTORIEN MED MIG? - 

75 %

Slutet, som sagt. Och början. Hur Ingrid står och gör rent sina vuxna söners bromsspår i kalsongerna.  Helt igenom vidrigt. 
Sådan klockren litteratur. 



__________


SLUTBETYG 

80 %

Till och med bättre än Nästa! 
Dvs: Läs Nina Lykke och börja med den här.

__________



- EXTRAGODIS -

För lite extra snask/snacks, lyssna på Lykke själv uttala sig om boken i Lundströms Bokradio. Länk har du HÄR. 


__________


Tryck på bilden för att komma till bildkälla och återförsäljare.


Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...