NÄSTA! - Nina Lykke

NÄSTA!

av Nina Lykke


Elin har brutit upp från sitt äktenskap, flyttat in på sin läkarmottagning och lever fullt i sitt moraliska dilemma - ska jag byta man, stanna kvar hos samma man eller gå vidare utan man? 

Samtidigt som detta sker får läsare följa med på en tidsresa bakåt, till vad det var som ledde Elin till den här situationen. 

Jag vet inte om det är handlingen som får mig att sträckläsa denna. Kanske är det bara språket. 
Det är så enormt eggande, det finns inget i mig som vill sluta läsa. 
Därför tog det också bara tre vardagar innan boken var slut och till och med tillbakalämnad på GotLib.se.  

Så att det bara skulle vara språket går jag inte riktigt på. 
Det är något visst med att se en medelålders kvinna stilla och tyst revoltera våldsamt. 


__________


ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?


- SPRÅK - 

85 %

Lykke skärskådar mänskligheten, plockar isär den i sina vidrigaste pyttesmå beståndsdelar. 

Gestaltningen är guld. Varenda tanke, varenda känsla får en scen. Hon leder oss självsäkert genom hela historien. 

Det är nästan omöjligt att tänka att det här någon gång bara var ett frö av påhittade scener och karaktärer i författarens huvud, för nu är det en så pass komplett historia att den lika väl skulle kunna fortsätta skriva sig själv. 



- HANDLING - 

75 %

Tidslinjen hoppar lite. 
Som jag har förstått det är större delen av den nutida handlingen förlagd till ett dygn, men det är också så många moraliska monologer och dejavus att jag efter 400 sidor inte är helt säker på hur mycket tid som har förflutit sedan bokens början. 

Den moraliska yrselen gör mig inte så mycket, då den är en bra gestaltning av av hennes känslor inför världen, tiden och samhället hon lever i. 



- KARAKTÄRER - 

95 % 

Det fVäldigt levande. Extremt levande. Som en insiktsfull dagbok snarare än en påhittad historia. Dock alldeles för insiktsfullt, alldeles för självreflekterande för att någon skulle kunna skriva detta från jag-form. 
I det skapas någon form av magi. 

Människorna som beskrivs lyckas avbildas både så nära att man ser hårstråt i leverfläcken, och så långt ifrån att man sitter och tittar på historien från en satellit. Det är en otroligt imponerande prestation då människor i allmänhet är dåliga på just skådanet från distans. 

Kort och gott: 
hon lyckas till och med få ett plastskelett att ha karaktär. 



- ORIGINALITET -

70%

Handlingen är inte förlagd i en hysterisk situation eller ett spännande hittepå-land, och intrigen som behandlas är den om en kvinna i medelåldern och huruvida man ska nöja sig eller be om mer i livet. 

Ändå är det snillrikt berättat med en egen, förtroendeingivande men ny röst. 



- SLUTET -

65 %

Tror de flesta som läser detta har förstått att jag inte är ett superfan av överlyckliga slut. Inte heller förvirrande slut som ska kunna tolkas i all evighet är min grej. 

Nästa!s slut var... mellanmjölk. Inga fyrverkerier. Inga tragedier. Mest som livet är mest. 
Och det passar väl egentligen ganska bra för historien. Ett realistiskt ickeslut på en realistisk verklighetsskildring. 



- STANNAR HISTORIEN MED MIG? - 

60 %

Som helhet, ja, men mer som ett svag solbränna än en tatuering. 
Vissa scener, som scenen med det överviktiga barnet, eller scenen med kvinnan som i övergångsåldern och hade lyckats bli gravid, fastnade och höll sig kvar som havstulpaner. 

Däremot kan jag inte säga att handlingen som helhet lämnade mig med ett starkt budskap. 

Det var en eminent beskrivning av livet, på ett sånt sätt att det inte bara kändes välformulerat, det kändes väl-levt. 


__________



SLUTBETYG 

75 %

Det är njutningsfull läsning, helt igenom. 
Oavsett helhetsbetyget. 

__________


Tryck på bilden för att komma till bildkälla och återförsäljare.

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...