STANNA HOS MIG - Ayòbámi Adébáyò

 STANNA HOS MIG 
av Ayòbámi Adébáyò


Det känns som om det var ett bra tag jag läste en riktigt lättrekommenderad bok. En sån där "Vad läser du nu nej alltså jag frågar bara för att jag är så jävla nödig på att rekommendera DEN HÄR boken"-bok. 

Senast var september, Felicia storläsningstid det här året: Ayòbámi Adébáyò. Den här pärlan. 

Det är liksom det här man tänker på när man tänker bok. En historia som griper tag, tränger in och förändrar. Påverkar. 

Berör. 

__________


ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?


- SPRÅK -
 
55 %

Har ni läst om mig där i vänster-spalten här på bloggen? Det står att jag gillar språkligt bra böcker. Med det menar jag oftast någon som är en jävel på verb, språklig melodi så som takt och rytm och riktigt målande metaforer. 

Det hade inte den här. Stanna hos mig är rakt på sak, inga krussiduller. Lite som man skriver sagor. En saga för vuxna. 

Lite platt blir det. Men så är det också det enda svaga med den här boken. 



- HANDLING - 

95 %

Så otroligt läseggande och engagerande. Jag grät helt otroligt. Så mycket sorg, så mycket trovärdig, svidande sorg.



- KARAKTÄRER - 

70 % 

Vi slussas mellan mannen och kvinnans perspektiv, och båda har egna agendor, egna tankar, egna drömmar. Dock är historien mest kvinnans, Yejides. Och det är perfekt.

I allmänhet är karaktärerna starka. Inte eviga, men fullkomligt för historien.



- ORIGINALITET - 

80 % 

Av någon anledning har jag läst mycket från Nigeria 
(läs: på grund av Chimamanda Ngozi Adichie
(nej, faktiskt även innan jag fick lov att träda in i Amerikanahs värld hade jag läst mycket från Nigeria).

Ändå tyckte jag att den här gav mig nya insikter, nya lager på den bild jag försöker skapa mig om en värld som på kartan ligger så otroligt långt från min egen. 

Framförallt insåg jag att vi kvinnor, vi har våra olikheter i form av vad vi tvingas utstå där ute i världen. Men vi är till stor del väldigt samma. 



- SLUTET -

75 %

Utan att spoila för mycket nu då, för jag rekommenderar alla att läsa den här boken och vill inte avslöja slutet: 
det är en bra knut på historien. 

Jag är nöjd. 
Kunde ha varit mer nöjd men förstod också att det inte hade kunnat sluta på annat sätt egentligen. 



- STANNAR HISTORIEN MED MIG? -

80 % 

Som sagt. Det är en riktig rekommenderare. Låt inte mig babbla mer nu. Bara läs.


__________


SLUTBETYG 

76 % LÄSVÄRD

Så ja. Spring iväg och låna nu.

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...