DEN GAMLE OCH HAVET - Ernest Hemingway



DEN GAMLE OCH HAVET 
av Ernest Hemingway


Jag ba: ah jag ska läsa massa klassiker nu för det är så man blir BILDAD.
Så jag började med den här. Pappa isberg.

Tacka gud för efterorden som serverade ett antal olika tolkningar samt en liten sammanfattning av Hemingways liv. Det sägs att den här ska vara en slags isbergisk metafor för hans liv och ja, det går la att se om man sätter på sig rätt glasögon.

Familjevännen Goran skrattade högt och bullrigt på sin skråliga göteborgska när jag sa att jag satt mig igång att läsa denna: "HAHA, Åh den är jô rolig jô, när han sitter där dag ut och dag in och låter en stor fisk boxera runt honom!"

Kul att någon gillade den.


__________ 


ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?

Asså. Venne. Om du måste läsa Hemingway kanske? Den är kort, om man jämför med Farwell to arms osv.

Jag har läst någon novell av honom som jag gillade betydligt mer, kanske för att formatet var mer lättsmält? Skulle nog hålla mig till mindre portioner Hemmingway i framtiden. Även den här kortsupéen var lite mycket.


__________ 


LÄSVÄRDHET UTIFRÅN OLIKA FAKTORER
AV MÖJLIGA 100%


SPRÅK: 65 %

HANDLING: 45 %

ORIGINALITET: 80 %

SLUTET: 60 %

STANNAR HISTORIEN MED MIG? 35 %



__________


SLUTBETYG 

57 % LÄSVÄRD


__________


Klicka på bilden för bildkälla och återförsäljare. 

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...