FÖRVANDLINGEN - Franz Kafka



FÖRVANDLINGEN
av Franz Kafka


En av de mest kända första meningarna från en novell lyder: "När Gregor Samsa vaknade en morgon ur sina oroliga drömmar, fann han sig liggande i sängen förvandlad till en jättelik insekt".
      Här har vi alltså historien bakom the famous first words.

Väldigt... hm... modernistiskt. 

Jag kände: jag vill bli klok, jag vill bli bildad, släng hit lite kafka! 

Vet ej om jag blev så mycket klokare av det här. 

Det är typ en metafor för hans liv? Varför måste jag läsa hans memoarer för att förstå en av hans noveller?
      Känns onödigt krångligt.

__________ 

ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?

Om du vill kunna säga att du läst Kafka utan att behöva läsa Processen: ja.
(Se även: Författaren till den här bloggen.)

Klarar du dig utan Kafka-poängen i ditt kulturella kapital? Då har du just sparat dig själv en och en halv timmes läsning.


__________


LÄSVÄRDHET UTIFRÅN OLIKA FAKTORER
AV MÖJLIGA 100%


SPRÅK: 50%

HANDLING: 55%

ORIGINALITET: 80%

SLUTET: 45%

STANNAR HISTORIEN MED MIG? 15%


__________


SLUTBETYG 

49% LÄSVÄRD


__________




Klicka på bilden för bildkälla och återförsäljare. 

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...