KAMALAS BOK - Inger Edelfeldt



KAMALAS BOK
av Inger Edelfeldt


Jag vill tycka så mycket mer om den här än jag gör.

Inger Edelfeldt var författarbesöket på min skrivarkurs introdagar och hennes läsning av en av novellerna från samlingen Kläderna var teatraliskt perfekt. Rummet fick sceneri och ljussättning som om vi var mitt i vardagsrummet hon läste om. Jag hade känt igen hennes namn men inte kunnat placera det, och efter uppläsningen googlade jag hennes fulla verklista och ett av förpubertetens episka verk plirade pillemariskt från bibliografin.
      Juliane och jag.
      Det var som fan.

Jag läste artiklar i samband med LitGen-kursen och där nämndes Kamalas bok som ett exempel på "den nya sorts kärleksrelationen". Jag tror jag väntade mig en tjugofemåringsversion av magin som Juliane och jag hade gett mig i elvaårsåldern, då Kamalas bok handlar om relationer, sex och ätstörningar (?).
      Men jag fastnar inte i någon slags magi. Jag blir inte trollbunden.

Jag VILL älska allt hon skriver för att hon som person var så cool. Så himla down to earth, så himla naket ärlig och intresserad av vad vi skulle skriva.
      Och som hon läste novellen "Bättringsvägen"! Jag blev fem år i pappas magiska godnattsagerum igen.

Jag tänker: Jag kan älska annat med Inger Edelfeldt. Jag måste inte älska denna.


__________ 

ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?

Njae. Men däremot är jag excited för att sätta tänderna i hennes novellsamlingar så fort jag får möjlighet att läsa något icke-måstigt.

.
__________


LÄSVÄRDHET UTIFRÅN OLIKA FAKTORER
AV MÖJLIGA 100%


SPRÅK: 50 %

HANDLING: 35 %

ORIGINALITET: 35 %

SLUTET: 15 %

STANNAR BUDSKAPET MED MIG? 15 %



__________


SLUTBETYG 

30 % LÄSVÄRD


__________


Klicka på bilden för bildkälla och återförsäljare. 

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...