KRING DENNA KROPP




KRING DENNA KROPP 
av Stina Wollter


Jag läser Kring denna kropp med Hunger av Roxanne Gay i bakhuvudet, och den molande besvikelsen som gjorde att jag till slut la ifrån mig den utan att ha läst färdigt. Jag krävde av Gay någon form av avslut, försoning, hoppfullt tänkande. Gay's 200+ sidiga hatbrev till sin kropp, vad än anledningarna var, blev för tungt, för sorgligt svart att läsa.

Det problemet har jag inte med Kring denna kropp. Wollter ömsom predikan, ömsom samtal, ömsom vansinnigskrik av kroppskärlek glimmar till i nästan bokens alla kapitel.
      Det i sin tur blir lite för... plastigt. Nej, inte plastigt. Predikigt. Och som vanligt när jag hör någon predika undrar jag vem de försöker övertala.

Kanske övertalar inte Stina Wollter mig. Jag förstår att kroppen är en infekterad zon, fortfarande. Jag förstår att jag själv kommer behöva deala med min egen kropp, hur många följare en framtida nakeninstagram än skulle ha.

Och det är liksom... Najs. Typ... Fine. Vi kommer hit men inte längre i sökandet efter acceptans. Det kanske inte är hela vägen. Men det är fett jävla långt ändå.



__________ 

Att läsa eller inte läsa?

Alltså. Är du, som jag, främst jakt på en bok som berättar om att älska en kropp, slash, något om feminism, slash, lite vettiga livslektioner, då kanske jag inte skulle säga ÄT UPP HELA BOKEN MED eftertexter och bokrygg och allt, men läs dessa essäer (inbördes rangordnat, bästa sist):

CHIFFONJÉN 
ANNE-LISE 
JAG SVÄR PÅ MIN MAMMA
#METOO
TRYGGA RUM
PELARGONKVINNORNA OCH DICKPICKSARNA

ooooch

YLVA 



__________


Klicka på bilden för bildkälla och återförsäljare. 

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...