MADAME BOVARY - Gustav Flaubert




MADAME BOVARY
av Gustave Flaubert 

Det var i skärningspunkten mellan att jag anmälde mig till Litteratur och Genus på Linnéuniversitetet och att jag bokade biljetter till uppsättningen av den här på Folkteatern i Göteborg som jag satte mig ner och började läsa den. Jag hade alltså inte bara en egen förhoppning på bildning i bakhuvudet, jag hade även yttre krav.

Jag började i augusti. Jag la ner boken i augusti. Jag började om igen i september. Jag lämnade tillbaka den nästan orörd i september.

Jag såg filmen med Mia Wasikowska och kände mig inte ett dugg mer taggad.

DOCK lättade det en liten del om man tog i beräkning att det är inte bara en lång lista av naturföreteelser och sömnadsmaterial, det är också ett porträtt av en kvinna som drömmer om något mer men som blir kallad otacksam och ickeförankrad i verkligheten.

Det är som att kalla människor som är med i Lyxfällan dumma. Det är de inte.
Problemet ligger mycket mycket djupare än på en intelligensnivå, och på det sättet skulle jag också vilja frikänna Emma Bovary. Jag förstår att du längtade efter något annat än ditt liv. Jag längtade också efter att komma bort från ditt liv när jag läste.



__________

Att läsa eller inte läsa?

Nä skit i det tills litteratur-kurser/-kufar tvingar dig. Det är en jävla massa snack på tyger.


__________ 

LÄSVÄRDHET UTIFRÅN OLIKA FAKTORER
AV MÖJLIGA 100%


SPRÅK: 5%

HANDLING: 35%

ORIGINALITET: 70%

SLUTET: 50%

STANNAR HISTORIEN MED MIG? 50%




__________


SLUTBETYG 

42% LÄSVÄRD


__________


Klicka på bilden för bildkälla och återförsäljare. 

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...