MÖSS OCH MÄNNISKOR - John Steinbeck



MÖSS OCH MÄNNISKOR 
av John Steinbeck


Jag vill jättegärna att den här ska vara full av metaforer för samhällen, kapitalism, regeringar. Jag tror den är det. Jag vet bara inte riktigt hur än.

Det jag gillar är att varje kapitel börjar som en scenbeskrivning och slutar som en ganska renodlad dialog. Stort fan av dialog här. Mer talking heads i litteraturen tycker jag.

Möss och människor är ändå drypande av symbolik. Människor, djur, kroppar, storlekar, styrkor. Att jämföra människor med hundar, med kaniner, med möss. Att strypa djur, att klappa dem för hårt. Att vilja väl och ändå hamna fel. Stora kroppar, litet förstånd. Och inte alltid tvärt om.

Om någon skulle vilja ge sin egen tolkning av boken (för analyserna på den här via vår vän Google var antingen för akademiska eller skrivna av högstadieelever) finns jag i kommentarerna eller på valfritt café i gbg.

__________ 

Att läsa eller inte läsa?

Som vanligt, jag tycker alltid det är en bra idé att läsa en klassiker - särskilt när de är korta. Denna klarades inom ett spann på 20 timmar. Det är liksom mycket klassikerpoäng för lite ansträngning.


__________ 

LÄSVÄRDHET UTIFRÅN OLIKA FAKTORER
AV MÖJLIGA 100%


SPRÅK: 50%

HANDLING: 50%

ORIGINALITET: 70%

SLUTET: 70%

STANNAR HISTORIEN MED MIG? 60%



__________


SLUTBETYG 

60% LÄSVÄRD


__________


Klicka på bilden för bildkälla och återförsäljare. 

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...