PRÄSTUNGEN - Göran Tunström




PRÄSTUNGEN
av Göran Tunström


SPOILERS I DETTA INLÄGG men helt seriöst, ni vill egentligen inte läsa den här ändå

Det jag funderar på när jag läser denna är ifall författaren själv insåg hur han framstod och med boken ville på något sätt göra upp för hur han varit, eller om sexualiseringen av varenda kvinna i den här boken, tillika hans då 25-åriga liv, var så normaliserad att det inte fanns något att ifrågasätta.

Kvinnokaraktärerna får egna kapitel men beskrivningarna är alltid densamma: Namn, hårtyp, bröst. Ibland storleken på brösten, ibland bara "bröst".

Det är som att huvudkaraktären fastnar i bröståldern. Jag reagerar inte så mycket på det när han är liten - jag vet väl hur killar är. Det jag reagerar på är att han fortsätter upp i tonår och vuxendom prata om flickor som kroppar med namn och hår. Endast en får lov att också ha en karaktär - och för henne åker han till Grekland och ligger med en hora. För henne.

Nej orkar ej mer nu.


__________


ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?

Nä.

.
__________


LÄSVÄRDHET UTIFRÅN OLIKA FAKTORER
AV MÖJLIGA 100%


SPRÅK: 25 %

HANDLING: 10 %

ORIGINALITET: 5 %

SLUTET: 10 %

STANNAR BUDSKAPET MED MIG? 0 %



__________


SLUTBETYG 

10 % LÄSVÄRD


__________


Klicka på bilden för bildkälla och återförsäljare. 

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...