RICH BOY - Caroline Ringskog Ferrada-Noli



RICH BOY
av Caroline Ringskog Ferrada-Noli

Jag läste några av Ferrada-Nolis posts i Nöjesguiden och kände ganska direkt att det här, det kan vara något för mig. Jag är en suuker för språk som brukas sådär allvarligt och enkelt och sårigt och inte för krusidulligt eller svår-metaforiskt. Sån tyckte jag precis att Ferrada-Noli var på Nöjesguiden.

Rich boy, däremot. Det är ett familjeporträtt målat i oljefärger som luktar så starkt att man nästan svimmar och kräks. Det är kvinnor som är svaga och ärliga och mänskliga och de faller så hårt för de dumma pojkarna att man som läsare vill skrika NEEEJ NEEEEJ NEEEJ BACKA, SITT, PLATS, GÅ FÖR FAN INTE DIT IGEN.

Så känslor händer i den här boken.

Jag vet dock fortfarande inte om jag tycker den är bra eller inte.


__________

ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?

Jag la ner den här boken ett flertal gånger och gick omkring i några dagar efter det och hade ångest. Vet ej om det var en allmänmänsklig ångest eller en personlig hjälp-vad-ätstörningarna-kunde-ha-skrivit-den-här-boken-röst som fick mig att må så illa, men ont i magen hade jag.

Så läs om du är redo. Man har ju sånna där perioder ibland då man mår skit och mår bara ännu mer skit om man läser skit, eller så är det just andras elände som gör att man tar steget ur sin egen skit. Oavsett, det är träffande. Det är verkligt. Det är hudnära.


__________


LÄSVÄRDHET UTIFRÅN OLIKA FAKTORER
AV MÖJLIGA 100%


SPRÅK: 85%

HANDLING: 60%

ORIGINALITET: 65%

SLUTET: 45%

STANNAR HISTORIEN MED MIG? 65%


__________


SLUTBETYG 

64 % LÄSVÄRD


__________



Klicka på bild för bildkälla och återförsäljare 

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...