ETT EGET RUM - Virginia Woolf


 

ETT EGET RUM 
av Virginia Woolf 


Nu är det femte gången jag har kommit på mig själv att rekommendera någon att läsa den här. Och gud vet varför. Det tog mig flertalet månader för att jag gav upp gång på gång. Mrs Woolf har nämligen en tendens att göra vääldigt väääldigt långa meningar. Förbaskat vackra meningar, verkligen, men alltså... Punc.tu.ati-ons giiirl (och det ska komma från mig).

Något som jag uppskattar starkt med den här är att hade den här boken kommit ut nu för tiden hade Woolf varit jävligt modig. Nu kom den här boken ut för snart 100 år sedan, så fatta vad modig hon var då. Innan mänskligheten ens kunde visa support för de nytänkande feministerna med likes.

Fattar inte hur hon hon vågade. Jag får magknip av att bara skriva 'man' istället för 'en' i PK-ismens ständigt vakande skugga, men icke Viriginia Woolf, icke. Hon uttalar sig helt käll-fritt om manlighetens behov av en kvinnlighet i underläge och hur jävla hårt livet skulle varit för Judit Shakespeare även om hon var precis lika begåvad som sin bror.

Jag skulle vilja hävda att det krävs att inte vara helt politiskt korrekt för att komma någonstans i den här tuggummisega debatten. Och för det säger jag Braaavaa.


__________ 


ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?

Ja läs.


__________ 

LÄSVÄRDHET UTIFRÅN OLIKA FAKTORER
AV MÖJLIGA 100%


SPRÅK: 70%
- Hade fått högre om inte för att meningarna är så förbaskat långa!

HANDLING: 90%

ORIGINALITET: 85%

SLUTET: 80%

STANNAR HISTORIEN MED MIG? 100%



__________


SLUTBETYG 

85% LÄSVÄRD



__________


Klicka på bilden för bildkälla och återförsäljare. 

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...