JANE EYRE - Charlotte Brontë



JANE EYRE
av Charlotte Brontë

DET HÄR INLÄGGET INNEHÅLLER SPOILERS!

De flesta jag pratat med gillar inte Jane Eyre. "Hon är för våpig, för damsell in distress, som blir kär i den där knölen till man, Mr Rochester."

Ja. Men har vi inte alla varit där? Den otrevliga PT-n som vi bara mååååste ha uppmärksamheten av. Killen i baren som säger att det är modigt att ha sånna skor när man har så korta ben. Mannen som är fjorton år äldre och egentligen inte ens bra för en men som man ändå faller handlöst för.

Och då blir man ofeministisk. Dum. Lättlurad. Men jag skulle vilja hävda att att skriva en bok om det är allt annat än ofeministiskt och dumt. Jane Eyre handlar också om en stark kvinnogestalt som är i konstant uppror med samhället omkring henne. Något som känns igen även idag. Att vilja mer och att vilja förändra och att bli kallad... jobbig.

För en kvinna som säger ifrån är alltid jobbig, eller hur?


__________ 

Att läsa eller inte läsa?

Läs nu. Den är en klassiker, med all rätt, för den är tidlöst. Fett lång (typ 400 sidor) men efter de första hundra går det lättare.
Varenda människa som frågat om boktips det senaste har fått den här uppkörd i fejset, så, skyll dig själv för att du hamnade på den här sidan: GÅ OCH LÄS DEN, NU-UUU.


__________ 

LÄSVÄRDHET UTIFRÅN OLIKA FAKTORER
AV MÖJLIGA 100%


SPRÅK: 60 %
- När nutida läsaren (jag) möter det föråldrade, översatta engelska blir det inte direkt en perfekt legering. Det går lite trögt att läsa, det gör det.

HANDLING: 70 %
- Lite för långrandigt ibland.

KARAKTÄRER: 90 %
- De andra karaktärerna är suddare men Janes själ, liksom essensen av Jane, har jag burit med mig sedan läsning.

ORIGINALITET: 90 %

SLUTET: 70 %

STANNAR HISTORIEN MED MIG? 90 %



__________


SLUTBETYG 

78,3 % LÄSVÄRD


__________



- TIPS! -

Återigen har John Green på Crash Course gjort en fantastisk analys av boken och dragit in teman från Gubar & Gilberts feministiska analys The mad woman in the attic, ideer som jag själv står helt för.

Jane Eyre är en del av läslistan för GenLit kursen där vi har fått läsa massa analyser om den, de flesta med Gubar & Gilbert i ryggen. Det ger boken ett helt nytt djup.

Ska se om jag hittar något att länka här men tills dess, här kommer lite Crash Course.




__________


Klicka på bilden för bildkälla och återförsäljare. 

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...