FOLK MED ÅNGEST - Fredrik Backman




FOLK MED ÅNGEST 
av Fredrik Backman 


Jag korkar upp en flaska rosé och bestämmer mig för att ha en najs eftermiddag. Bara jag, boken, ingen pappa hemma än. Boken är som klippt och skuren för att både läsas i ett svep och läsas med ett glas vin.
Varför?
För att man vill veta mer, hela tiden. Det är en snyggt flätad kompott som hela tiden eggar till mer, mer, fler svar på frågor som hela tiden poppar upp.
...Aha varför den passar så bra med vinet?

Eh.

Säg den bok som inte passar bra med vin?


__________ 


ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?

Fredrik och jag går way back, enda sedan jag läste hans skojiga krönikor om pappaliv och picknickfiltar i Metro.
Jag minns att jag skrollade igenom Metros krönikorhemsida efter att ha läst i pappersversionen, utan att hitta mer av denna just uppgrävda guldnugget.
Jag tweetar honom och frågar var man hittar mer.
Han länkar mig en sida.
Jag har just haft kontakt med min idol och livet blir sig aldrig likt igen.

Pappa och jag har vanan, tävlingen, att lästipsa varandra. Vi ger varandra tips och jag var den som upptäckte Backman, något som satte oss sida vid sida igen efter försprånget han hade haft efter Ferrante. Vi älskade Ove mycket, mycket mer än han älskade sig själv och vi läste Mormor hälsar och säger förlåt och grät, såklart.

Folk med ångest?
Det är ingen Ove. Det är ingen mormor. Men det är lektyrsläsning, det är läsning som passar bättre med rosé än rött. Det är lästvärt för att det är Backman. Det är läsvärt även utan Backmansnamnet på omslaget. Men bara, liksom, precis. I brist på annat Backman.



__________ 


LÄSVÄRDHET UTIFRÅN OLIKA FAKTORER
AV MÖJLIGA 100%


SPRÅK: 65%

HANDLING: 80%

ORIGINALITET: 90%

SLUTET: 60%

STANNAR HISTORIEN MED MIG? 20%


__________


SLUTBETYG 

63% LÄSVÄRD


__________


Klicka på bilden för bildkälla och återförsäljare. 

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...