PARADISET LIGGER UNDER MAMMAS FÖTTER - Gina Dirawi



PARADISET LIGGER UNDER MAMMAS FÖTTER 
av Gina Dirawi


Jag har varit med från början, nästan från hela första början. Jag kunde citera alla Khahidjes utfall mot svenskar, pökhar och folk med caca in anzikt. Jag satt framför TVn julafton 2015 och tyckte att fan, vi har kommit någonstans. En UNG, TJEJ som dessutom är MUSLIM, på årets mest traditionsbundna sändningstid. Det här är bra va.
Så tänkte jag.

På SVTplay finns det en dokumentär som svarar på sin titelfråga Vad hände med Gina Dirawi?. Det var genom den som jag först fick höra om den här boken. Kön på bibliotekets hemsida var 150 personer lång så jag fick gott om tid att fundera på om jag ville läsa boken för att jag gillar Gina, eller för att jag ville höra vad hon hade att säga. Jag hade till och med tid att konstatera att de två hör ihop.

Historien centrerar kring tre kvinnor, två svenskfödd/bodda, en i ett läger i Libanon, alla tre muslimer, alla med olika problem som har mer med kvinnlighet än religion att göra. Men religionen finns ju där, precis som kulturen. Och ilskan finns där. Jag uppskattar ilskan. Ledan. Det faktum att du är mindre värd som kvinna var du än är, det blir bara på olika sätt i olika kulturer. Temat är detsamma.

Jag minns att jag var en hemsk person innan jag började läsa boken, tänkte att "fan hon Gina, hon kan ju snacka men inte kan hon väl skriva?".
Hon kunde skriva. Jo, det blev lite rattigt ibland, lite, "jag måste gå tillbaka och kolla vilken detalj jag missade som gjorde att det här hände."
Men förutom det... hur jävla fel hade inte jag?

Replikskiftena är fantastiska, det finns en humor i boken som är smittsam, sorgsen och samhälls-samtids-on-point. Liknelserna är så personliga, så himla Gina. Karaktärerna är öppna, levande, storkäftade.

Paradiset ligger under mammas fötter är en saga. En revolutionssaga.

__________


ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?

Jag vill ha, liksom, mer av sånt här. Svenska tjejer som är feminister och muslimer och som får prata och bli hörda. Det borde bli del av en kanon. Vad var frågan? Om du ska läsa?
Ja. Och hjälp mig sedan skicka fanbrev som ber om fortsättningen.



__________


LÄSVÄRDHET UTIFRÅN OLIKA FAKTORER
AV MÖJLIGA 100%


SPRÅK: 65 %
- Höga poäng för humorn, livligheten, mer än hur "vackert" det var beskrivet

HANDLING: 75 %

KARAKTÄRER: 75 %

ORIGINALITET: 75 %

SLUTET: 100 %
- Mitt i prick!

STANNAR HISTORIEN MED MIG? 40 %



__________


SLUTBETYG 

71,67 % LÄSVÄRD


__________



Klicka på bilden för bildkälla. 

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...