EN NYPA SALT - Maria Goodin


 EN NYPA SALT 
av Maria Goodin 


Efter antalet tunga uppväxtskildringar tänkte jag bryta av med något feelgoodigt. Helst med en snuskig kärlekshistoria. Jag vet inte. Jag behövde väl lite Hollywood. 

Om ni som jag letar efter en snuskig kärlekshistoria kanske inte detta var riktigt rätt val. 


__________


ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?

 
- SPRÅK - 

65 %

Fantasin, beskrivningar av bakverk, magin, sagokänslan - den här kvinnan vet hur man gör poesi av matkonst. I sagoformat. Så börjar boken, och jag blir besviken när vi slungas tillbaka till Megs verklighet som är så gravt kontrasterande mot denna. Det blir nästan lite abrupt. Som tur är kommer sagoinslagen tillbaka genom hela historien, och där tycker jag verkligen författaren är i sitt esse.

Tyvärr drar sig testen mot det mer tell-iga hållet, vilket i sig gör boken mer lättläst eftersom den serverar information till läsaren i resan uppskurna, processade bitar. Men ibland tröttnar jag lite på de retoriska frågorna, den inre monologen. Jag är inte helt frälst i att stanna så länge i Megs huvud, för hon kan verkligen analysera saker tills jag har glömt vad det var vi pratade om. 

Den här boken hade fått en mycket sämre språkpoäng om inte dialogerna hade varit så himla levande. De hjälper karaktärerna att komma till liv som jag tyvärr saknar i brödtexten. 

Om man leker att jag är förläggare och sitter med markeringspennan i handen: 
En stor del av monologerna: CHOP CHOP.
Dialogerna: Inte en enda kommentar.


- HANDLING - 

55 %

Meg har aldrig fått höra annat än lögner om sin barndom från sin fabulerande mamma. 
Själv minns hon ingenting. 
När mamman ligger för döden blir det med ens mer akut angeläget att få reda på den riktiga sanningen. 

Det är väl typ allt.

Det eggar till mer läsning i och med att jag såklart vill veta vad som egentligen hände i Megs barndom, men om jag skulle vara ärlig skulle jag ganska lätt lagt ifrån mig boken om jag hade en annan på gång som lockade mer. 



- KARAKTÄRER - 

35 % 

Jag känner mig inte övertygad på den här punkten. Vi får inte följa med karaktärerna in och ut ur känslosvängarna, en möjlig bieffekt från att narratera istället för visa. När vissa relationer ställs på spets mot varandra känns det som om jag missade varför respektive karaktär verkligen fick nog. 

Meg i sig är inte jättetrovärdig då det är skrivet från jag-perspektiv och hon säger sig inte tro på annat än fakta och bevis. Ändå är det genom hennes röst vi får höra sagorna mamman berättat, och de sagorna är så detaljerat utmålade att det är då om någon gång man hör Megs egen röst. 

Detta är säkerligen ett medvetet grepp från författaren för att visa hur Meg egentligen är, men det gör att jag inte tror på, till och med glömmer bort, hela hennes vetenskapsfascination, något som ändå är en grundpelare i boken. 

Dock går det inte att ifrågasätta någon av karaktärerna i dialogerna. Där har hon verkligen fångat essensen av hur de olika människorna pratar. 


- ORIGINALITET - 

45 % 

En relativt vanlig historia. 
En tjej som revolterar mot sin mamma genom att bli precis tvärt om allt mamman gjort i hela sitt liv, lägg på lite dödssjukdom, killen som är perfekt... 
Inget är ens i närheten av nytt. 

Att den "andra killen" är trädgårdsmästare inte bara känns bekant, det har jag också läst i Sophie Kinsellas "Karriär och köksbesvär". 

När huvudpersonen visar sig bli klumpig och faktiskt ramlar (!! Seriöst!! 2000talets romcoms tyckte till och med att detta var lite väl kliché) funderar jag på att stänga boken för gott. 

Trots handlingens snäva bäddande för nyhetsvärde finns det viss originalitet i det - originalitet som ligger i äkthetskänslan i alla fall. 
Historien är trovärdig, utifrån ramarna författaren har målat inom 
blir läsaren omedveten om hur långt historien faktiskt kan sträcka sig: 
Är det här en saga eller kommer vi kraschlanda i verkligheten?


- SLUTET -

50 %

Fint om att gå vidare och så vidare, men kändes som om det bara på ett hårsmån undvek att vara riktigt klyschigt. 

Låter jag min besvikelse på brist på sexscener färga mitt omdöme? 
Absolut. 


- STANNAR HISTORIEN MED MIG? -

20 % 

Nej det kommer den väl inte göra. 
Likt en romcom som man inte ångrade att man såg för det var trevlig medan det varade, men likväl inte en historia som är värd sådär jättemycket hjärnspace i framtiden. 

Förlåt. 



__________


SLUTBETYG 

45 % LÄSVÄRD

Usch för mig, jag känner med den här författaren. 
Detta är troligen mycket bättre än min debutbok kommer bli. 

Ändå.. jag blev inte rörd. Jag blev underhållen. 

Och just nu var jag visserligen sugen på att bli just underhållen, 
men kanske lite mer... påverkat underhållen. 

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...