SÅ GÖR JAG: Konsten att skriva - Bodil Malmsten

 

 SÅ GÖR JAG: 

Konsten att skriva 
av Bodil Malmsten 


Jag har definitivt hört om Bodil Malmsten men inte kommit i kontakt med hennes böcker förrän denna som jag behövde läsa för min skrivarkurs.


Bodil Malmsten har ett väldigt specifikt, poetiskt språk som samtidigt som det är vackert och slingrande är klart som en vårdag. Hon delar generöst med sig av sin egen historia om skrivande, strösslar med tankar om vad som gör text till text och vad som gör bra text bra, utan att för den delen fördöma och komma med pekpinnar.


Boken har en mycket vacker, luftig layout med färgbilder och citat. Dessutom är en tredjedel av boken bara sådant som "egentligen inte passade där", men som Malmsten ändå inte kunde släppa taget om. Hon tar alltså med sig älsklingarna istället för att döda dem. På så sätt blir det här verkligen hennes egen bok - och samtidigt så personlig att den går ut och träffar läsarna rakt i bröstkorgen. Tycker jag i alla fall.


På bilden ser ni min egen version som jag, efter att ha läst e-boken via biblioteken, insåg att jag var tvungen att äga och ha framme på soffbordet för att kunna bläddras i och märkas. Planen var först att jag skulle stryka under stycken men när jag fick boken i fysisk version i handen insåg jag att jag omöjligt kan befläcka den på det sättet. Den här skapelsen förtjänade sina helt egna post-it strips. Jag slog till och med till med dem mönstrade.



Eftersom denna inte är en skönlitterär bok, inte heller en ren faktabok, tyckte jag det var svårt att bedöma utifrån de vanliga kategorierna. Denna recension blir således bara en (ganska okomplicerad) utredning i huruvida SÅ GÖR JAG är läsvärd eller inte - och varför.


__________


ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?


Vill du lära dig att planera en intrig, få verktyg i hur man målar tredimensionella karaktärer, få insikt i hur hela utgivningsprocessen går till? 
Då kanske inte det är den här boken du ska vända dig till främst. 


Om du är i behov av en skrivbok som inte ger dig raka svar, 
en skrivarbok som är ett kärleksförklarande för konsten att skriva, 
om det djupa på insidan som måste ut genom skriften, 
då är SÅ GÖR JAG en av de mest läsvärda böcker du kan hitta. 


Jag fann faktiskt en sorts trygghet i mitt eget skrivande, mitt eget språk och mina egna berättelser, deras värde och rättighet att få berättas, genom att läsa den här boken.
Det i en tid då jag inte skrivit, knappt mer än recensioner här, på flera månader. 


Applåd för det.

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...