RYSSAR ÄR SÅNA SOM GILLAR BJÖRKAR - Olga Grjasnowa


 RYSSAR ÄR SÅNA SOM GILLAR BJÖRKAR 
av Olga Grjasnowa


Det är nu cirka två veckor sedan jag läste ut denna, och jag kan inte komma ihåg hur den slutade. Det bådar inte gott. 

Jag äger boken så svensk bild på omslaget kommer så fort jag fått tummen ur och kommit ihåg att ta bild i dagsljus. Förlaget verkar ha tagit bort boken ur sortimentet så kunde inte hitta några pressbilder. Säger inte det också en del... 

__________


ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?


- HANDLING - 

65 %

Måste säga att det är liiite oklart. 
Den röda tråden håller sig i bakgrunden och boken känns stundvis som en dagboksliknande verklighetsskildring än fiktion. 

Huvudtemat är kulturskillnader och politiska konflikter, hur det är att komma till ett land som inte är ens eget och sedan behandlas som andra eller tredje klassens invånare. 

Huvudpersonen Masja är en otrolig tolk och talar otaliga språk (tyska, azeriska, ryska, franska, arabiska, för att nämna ett axplock) men behandlas ofta som om hon inte ens har gått klart grundskolan. 

Boken belyser fördomen att folk från ett krigsdrabbat land skulle ha levt hela livet i misär och fattigdom, och att detta skulle göra personerna dummare. Det är uppfriskande att få den påminnelsen, att det är så lätt att anta saker utan att faktiskt ha en aning.  

Jag funderade länge innan jag valde att sätta LBTQ-taggen på det här inlägget, då detta känns mindre som ett tema än som bara ett förekommande fenomen.



- SPRÅK & KARAKTÄRER - 

65 % 

På grund av att karaktärer och språk går mycket in i varandra har jag i denna recension valt att slå ihop dessa.  

Det är nästan uteslutande showing och inte så mycket telling i den här berättelsen. Karaktärerna blir tydliga i sina handlingar men inte så mycket i sina motiv. 
Detta gäller inte minst huvudpersonen, som jag inte kan komma ihåg en enda uttryckt vilja ifrån. 

Jag finner Masja svår att relatera till, vilket gör att jag känner mig mindre berörd av hennes relationer, kanske främst för att jag har svårt att tolka om hon över huvud taget känner något. Mycket av världens elände sveper förbi Masja utan att hon reagerar nämnvärt. 

Detta skapar ett väldigt lässug, en oerhörd fart i bladvändandet, närmast ett detektivarbete för att få svar på några av karaktärernas faktiska känslor och tankar. 

Tyvärr känner jag mig mindre nöjd med den kvantitet av svar jag fått med mig efter sista sidan. Snarare är det en påminnelse om okunskap jag tar med mig. 

Om det ligger på författaren eller mig själv låter jag vara osagt, men det positiva med att känna sig dum är den följande insikten att jag har lärt mig något



- ORIGINALITET - 

80 % 

Mer böcker som denna behövs, särskilt i dessa delar av världen. Hade dock uppskattat en mer engagerande historia. 



- SLUTET -

10 %

Kommer ej ihåg nu två veckor senare? Det kan ju inte vara bra. 



- STANNAR HISTORIEN MED MIG? -

35 % 

Delar gör det, temat gör det. 
Själva historien - ne.


__________


SLUTBETYG 

51 % LÄSVÄRD


Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...