SIDENKATEDRALEN - Sara Danius


 SIDENKATEDRALEN
och andra texter

av Sara Danius


Sara Danius var ett välkänt namn i mitt hjärncentrum. Hon var ju kvinnan som hoppade av posten som ständig sekreterare i Akademin, hon hade ju klänningen som tog större plats än resten av akademinfrackarna och det är på alla nivåer så feminstsymboliskt att jag inte med gott samvete hade kunnat kalla mig feminist combo litteraturintresserad utan att känna till hennes figur. 

Men mer än den stora rosa klänningen och viskandet om allt drama i nobelkommitén hade jag inte så bra koll på. Jag hade faktiskt aldrig läst Danius texter innan detta, inte ens lyssnat på hennes sommarprat. 

Och tur är väl det, för jag när jag insåg att de tre sista texterna i boken var transkriberingen av hennes pratar tog jag det kloka beslutet att lyssna på dessa istället och på så sätt få hela upplevelsen, språket och rösten och själen, rakt i örat. 

Hennes radiopratar återfinnes här. 

__________


ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?


Sidenkatedralen är stundvis roande, alltid personlig, in i minsta kommatecken, men tyvärr också villkorligt upplysande, och nästan enkom om man har någorlunda förkunskaper i ämnena kläder och litteratur

Jag inser i och med läsningen av den här boken att jag tycker mycket om Sara Danius röst. Det känns orättvist på litterär, allmänbildande, akademisk och nationell nivå att hon gick bort så tidigt. Potentiellt känns inte det här som hennes högst nivå. Den där avhandlingen som skulle förändra feminismen för flera generationer framåt hann inte komma. 

Och trots detta har jag svårt att rekommendera den här boken för de enbart litteraturintresserade. 
De många essäerna om, i boken, oillustrerat mode, där jag som novismodekännare måste googla eller använda min fantasi för att hänga med i de vackra redogörelserna av plagg och foton, gör boken nischad till en ganska specifik publik. 

Tillhör du inte den klicken? 
Då riskerar du att likt undertecknad sitta med ena handen på bokryggen och den andra skrollande på mobiltelefonen.


Så, lästvärt? 

Sara Danius, ja. 

Den här boken? 

Jag blir tvungen att säga nej. 


(Däremot ser jag efter detta mycket fram emot att sätta tänderna i 
Husmoderns död 
som jag fick av min kära mamma i julklapp för något år sedan, 
fast än jag då fick anstränga mig för att se ut som om jag fattade 
vad det var för märklig skapelse som trillade ur presentpapperet. 

Mammor har tendensen att vara synska oftare än döttrar vill medge.)


__________


Jag vill tacka Omnible för möjligheten att läsa den här boken! 

Gå in på Omnible.se/giveaways ni också för chansen att vinna en gratis bok varje vecka. 

Det enda ni behöver göra är att lämna en recension på valfri bok och anmäla intresse på veckans böcker. 



Följ @Omnible på instragram för att inte missa veckans bokdragning.


__________


Bokomslagsbild är lånad från Albert Bonniers hemsida

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...