SOM EN ÖPPEN BOK - Sara Molin

 


SOM EN ÖPPEN BOK
av Sara Molin


Clara jobbar som högstadielärare för ett gäng elever som hellre skulle städa toaletten än frivilligt öppna en bok, har en familj där sammankomsterna är mer obligatoriska än trevliga och till råga på allt måste jonglera runt kollegornas antika åsikter om 'kvalitetslitteratur'. 

Men inget av detta spelar så stor roll när ungdomskärleken Jonathan bjuder ut henne. 
Eller...?


*


Jag gör inte mycket annat än att lyssna på ljudbok just nu. Jag har upptäckt att man kan göra precis allt samtidigt som man låter en hel bok sväljas av ens öron: diska, promenera, städa (okej, nu överdrev jag: slänga lägenhetens utspridda klädornament i en hög i garderoben så jag slipper se dem) och till och med gå på gymet. Aldrig tidigare har mina händer känt sig så fria. Och aldrig tidigare har jag betat igenom så många böcker på kort tid. 

Ska jag vara ytligt (och således också ärlig)? Jag ville läsa den här boken för att omslaget var så otroligt snyggt. Att den sedan hade bitemat litteratur och dagens ungdom var absolut intressant, men inte lika intressant som färgskalan som bakgrund för framsidans kollage. Jag är en liten skata ändå. 



*


Min inställning till feelgood har varit otroligt ambivalent de senaste åren. Jag får helt enkelt inte ihop de två argumenterande sidorna av mig.
    Den feministiska, samhällsgranskande sidan vet såklart att den här genren till stor del är till grund till idéen om att kvinnors mål i livet är att vara behagliga nog för att snärja en make.
   ...Å andra sidan finns det få böcker som gör mig lika lycklig som de som innehåller en riktigt bra kärlekshistoria. 

Men feminism behöver inte alltid deklareras i de stora, gälla färgerna. Vardagsfeminism är många gånger minst lika - om inte mer - effektfullt. 

Och det vill jag verkligen berömma Sara Molin för. Hon är en modern kvinna som portionerar ut kommentarer om mäns beteende i precis lagom starka doser för att belysa dem i rätt ljus: inte i romantiserad salongsbelysning, inte med förhörslampan bländande rakt i ögonhöjd, men med kökslampan på, med tekoppen på bordet. 

 

__________



ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?


- SPRÅK - 

68 %

Inte det vackraste men det är inte det jag letar efter i den här boken. Och det flyter på genom hela läsningen, inte en enda gång stakar rytm eller satsmelodin. Sånt där som jag gillar alltså.

Dialogerna är inte bara tydliga för karaktärerna, de har också en viss snärt i sig som tar mig rakt in i den talandes närhet. 
Varma, humoristiska, personliga. Plus plus plus.



- HANDLING - 

70 %


Intrigen är väl vävd utan att den känns "skriven", det finns många trådar (alltså inte bara Claras "sökande efter prince charming", vilket hon inte ens gör. Men det är den typ av bok. Eller ah alltså ni förstår.) att följa och frågor som ställs som får sitt svar långt senare i boken. 



- KARAKTÄRER - 

70 % 


Främst Clara är det lätt att både se framför sig och sympatisera med, men även de andra karaktärerna håller hög tredimensionalitet.



- ORIGINALITET -

65%


Det här är såklart skrivet om, livet, jobbet, relationerna. 
Det är inte så mycket mer än så, men det är väl skrivet och har en fräschhet omkring sig som många andra inom genren inte har. 



- SLUTET -

50 %

 
Inte besviken. Inte överväldigad. Helt okej, men med Som en öppen bok kände jag heller inte att jag läste för att komma fram. Jag njöt av resan.



- STANNAR HISTORIEN MED MIG? -

65 %

Den fräscha känslan stannar kvar. Den här "varför är inte mer feelgood lika upplyftande som den här? Lika framåtsträvande, lika inbäddat i varm bomull?"-känslan. 
Och den tackar jag för.



__________


SLUTBETYG 

65 %

Och hade hamnat ännu högre om det här var en feelgood-blogg enbart. 

MYCKET stark inom sin genre.

__________


Tryck på bilden för att komma till bildkälla och återförsäljare.

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...