EN OÖNSKAD JULKLAPP - Sara Molin


EN OÖNSKAD JULKLAPP
av Sara Molin


Diana har just kommit hem till Sverige efter sju år mer eller mindre på resande fot som läkare i Tanzania.

För att slippa vistas för mycket i den spända relationen med sin mamma, och för att ha råd med dessa resor där lönen är allt annat än diger, får Diana jobb på ett sjukhus i Stockholm.

Julen nalkas och Diana är allt annat än i julstämning. Men kanske kommer just den här julen innebära en hel mängd överraskningar?


*


Ljudböcker. De gör att man kan promenera samtidigt. Plötsligt kommer jag på mig själv att hoppa av tre hållplatser för tidigt, när vagnen precis landat på andra sidan Götaälvbron, och promenera de resterande hållplatserna. Rörelse och ljud samarbetar för att jag ska komma i min egen bästa version av zen

Molins sätt att skriva adderar också till känslan av välbehag. Enda sedan jag läste Som en öppen bok (vilket var ungefär, exakt, en vecka innan jag läste den här) har jag känt hopp för nya tidens feelgood - eller för att vara rättvis, för mitt eget framtida feelgoodläsande. Det finns språkligt duktiga författare inom alla genrer. Det är bara elitistiskt av mig att tänka annat. 



*


Det är omöjligt för mig att läsa den här utan att jämföra den med debutboken. Och debuten är snäppet vassare, faktiskt. 
Under läsningens gång märker jag hur det är förhållandevis lätt att följa med författarens eget byggande av romanen. Detta märks mest i det faktum att vissa saker förklaras två gånger eller fler. Det får mig att tänka på att hon har pusslat ihop scenerna efterhand, att hon vid ena styckets skrivande inte kommer ihåg om hon redan har förklarat det bakomliggande långt tidigare. Det känns slarvigt, särskilt efter att den första boken gav mig känslan av att vara ordentligt genomarbetad, i allt från språk till informationsportionering. 

 

__________



ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?


- SPRÅK - 

60 %

Nja. Som sagt. Det är mysigt och fullt med små värmande verbala julpynt men tyckte som sagt att den här kändes lite hafsigt ihopslängd. Som knäck som alltid kommer rinna ut från kanten av formarna för att den inte fått koka länge nog.



- HANDLING - 

65 %


Är lite skeptisk till julböcker då de 1.) bara kan läsas med rätt känsla en gång om året 2.) pumpas ut som ur en dupliceringsmaskin (... kopiator?) och spejas ut över julhandeln med det enda syftet att sälja. 

MEN... 
Jag förlåter Sara Molin för att vara kommersiell här. Julkänslan skapar hon med precision, får in exakt de rätta adjektiven och substantiven som sätter mig rätt där i vintermyset med karaktärerna. 

Jag trivdes när jag läste denna. Dessutom blev jag sugen på glögg och lussebullar minst varannat kapitel.



- KARAKTÄRER - 

75 % 


Karaktärerna gav ett starkare intryck än i förra boken, därav den något högre poängen. 

+ för cameon av Clara från Som en öppen bok. Älskar sådant!

- Varför är det så svårt att skapa trovärdiga, sympatiska manliga huvudkaraktärer? Det här är inte bara ett problem som den här boken har, det är fän i varenda feelgood jag läst det senaste. Jag trodde vi hade kommit ifrån att försöka återlansera Prince Charming som den optimala partnern för unga tjejer? 



- ORIGINALITET -

55%


Nja. Men den var inte clichéeartad. Så lite lite högre än bara ett OK.



- SLUTET -

50 %
 
Kan man ge ett rättvist betyg om man inte kommer ihåg slutet? Talade just föregående mening för sig själv? Jag är för mesig för att såga, och för trött för att ta reda på vad jag tyckte. Det blir halv pott ba. 



- STANNAR HISTORIEN MED MIG? -

40 %

Nä inte direkt.



__________


SLUTBETYG 

57,5 %


__________


Tryck på bilden för att komma till bildkälla.

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...