DAN FÖRE DAN - Felicia Welander

      


DAN FÖRE DAN
av Felicia Welander


Sigrid kommer hem från sin resa för att äntligen fira jul i Sverige. Hela hennes liv verkar snurra runt denna jul som har kvar det barndomslika skimret runt sig. Men saker och ting blir inte som hon tänkt...

*
 
Jag tänkte inte recensera den här boken, mest för att... jag har inte läst ut den. Men eftersom jag inte har planer på att göra det heller kan jag lika väl varna andra.

*

Från början tyckte jag Dan före dan kändes som en riktigt julmysig bok. Jag hade den i öronen när jag vandrade omkring mellan olika bensinmackar för att hämta ut julklappar jag beställt istället för att handlat (tro ej att det hade med colona att göra - turns out att internet är bra mycket billigare många gånger, frakten inräknad.) 

Jag vet inte hur långt in i ljudboken jag hade kommit, en timme kanske?, när jag började känna som om texten upprepade sig något otroligt. Det var ett jävla tragglande av samma "åh, hon kunde inte vänta tills hon tände ljusstaken" och "åh, hon kunde riktigt känna smaken av pepparkaka". Jag tänkte ibland att författaren har fått ett uppdrag från förlaget att skriva en julbok, har en idé som skulle bli ungefär 100 sidor och behöver fylla ut tomrummen. Jag har ingen aning om det faktiskt var så, det var bara min spontana association. 

Vidare är dialogerna närmast meningslösa, fyllda med alla detaljer i en vardagskonversation som skrivarkursdeltagare får rådet att koka ner till koncentrat. Trots det är det förutsägbara och tillrättalagda.
   Det vill säga: 
   de lyckas både vara för verkliga och helt orealistiska på samma gång. 

En liten illustration för att förstå hur det kändes att läsa dessa dialoger: 

Hon ställde ner koppen på bordet. Den luktade ljuvligt. 
"Jag tänker att jag ställer ner koppen här. Lukta, luktar det inte jättegott?"
 

OBS! Egen parodiering.  

*

Jag tycker det är synd att läsaren totalt dumförklaras i den här boken. Precis innan någon ska avslöjas som gravid har hon lagt handen på "sin lussebullsuppsvällda mage". När samma karaktär dessutom har hintat om att hon har stora nyheter finns det väl ändå ingen som går på den lätta?
   Synd, tycker jag. För grundpremissen, julbok + mys + feelgood + storyn, är ändå lovande. Jag lyssnade tre timmar innan jag insåg att jag inte orkar mer. Det säger ju ändå att det fanns något där. Det bara faller så lavinartat. Som om förlaget lät sin femtonåriga praktikant skriva. 




__________



ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?

Det skulle bli alldeles för sorgliga siffror här så jag skiter i det. Dessutom kan jag ju inte recensera slutet. 

Så... Att läsa eller ej? 

Låt mig bara säga att den här boken är bland topp tre sämsta jag har (försökt) läst i år. 

Spring åt andra hållet.

__________


Tryck på bilden för att komma till bildkälla.

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...