EN HALV VÄRLD BORT - Mike Gayle



EN HALV VÄRLD BORT
av Mike Gayle


Kerry och Noah är från helt olika världar. Förutom de åtta år som skiljer dem åt bor de på olika delar av staden, har socialskiktsmässigt olika uppväxter och jobbar på topp vs botten av den ekonomiska stegen.  
En är kvinna, den andra är man. 
En är vit, den andra är mörk. 
En vet allt om den andras barndom om vad som hände i deras barndom, den andra vet ingenting.

*


Ljudböcker, mina vänner. Vilken uppfinning. Man kan diska samtidigt, man kan packa samtidigt, man kan packa upp samtidigt. Föregående meningar är alltså ett otympligt sätt att säga: jag har flyttat. Särskilt otympligt eftersom jag läste ut just den här ljudboken innan jag ens fått tillträde till nya lägenheten. Men nu är vi introducerade till inlägget och kan alltså börja prata böcker. Om någon är otroligt fascinerad av denna flytt (inom stadens gränser) får den gärna höra av sig. 

Till boken då alltså... 
Jag tyckte det var en... ja... okej bok. Mysig ibland, tråkig oftare. I notesen som jag för under läsning står följande: 
"Boken är inte speciellt spännande. Det är en ganska basic historia och berättartempot är så långsamt att jag antagligen hade gett upp om jag läst istället för lyssnat.

Det som gör det något matigare är dimensionen av klass och samhälle. Kerry är väldigt fattig och Noah är väldigt rik.  



I och med den här boken blev jag introducerad till begreppet lad-lit (som är manliga motsvarigheten till chic-lit, trots att den titeln är något förlegad vid det här laget), där temat ofta är unga mäns resa till den slutgiltiga stationen vuxendom. 

Och här kommer min största kritik mot En halv värld bort in. För visst händer något med Noah under bokens gång. När hela hans värld ställs på ända om han inte han förändras gör han såklart det. Min kritik är mot författaren och vilket pris han lät de andra karaktärerna betala för den unga mannens mentala tillväxt. 

Svårt att säga mer i risk för spoilers, men... Slutet kändes som att bita i ett surt äpple, utan ordspråkets underliggande belöning efter att det är gjort.  

Låt oss kolla på poängen. 



__________



ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?


- SPRÅK - 

55 %

Inget speciellt, enkel berättarstil. 

Funderar på om det är översättningen som ger boken en lite uppräknande skrivstil. "Först gjorde hon det här sen gjorde hon det här och sist gjorde hon såhär."

Miljöbeskrivningarna är dock fina, säkert tecknade i några få drag som ändå ger en tydlig bild. 



HANDLING - 

50 %

Utifrån ett större perspektiv, slutet inräknat och själva sensmoralen av den här boken, har jag svårt att hålla med handlingen. Den lyckas vara både långsam och småtråkig, och ändå stundvis alldeles för dramatisk. 

Men jag trivdes ändå att läsa större delen av tiden.



 KARAKTÄRER - 

45 % 


Karaktärerna är för goda, vissa av dem ter sig som helgon. Det är mysigt för det är så jävla fint när människor är fina mot varandra, men det blir också löjligt och tappar trovärdighet.



- SLUTET -

20 %

Missnöjd. 



- STANNAR HISTORIEN MED MIG? -

15 %

Det är ungefär tre veckor mellan utläsning och recensionsskrivning och jag minns knappt någonting.


__________


SLUTBETYG 

37 %


Jag kan inte säga att jag räknar ut författaren helt, men jag rekommenderar faktiskt inte den här.

__________


Glöm inte att följa mig på instagram! 


Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...