HUR MÅR FRÖKEN FURUKURA? - Sayaka Murata

     


HUR MÅR FRÖKEN FURUKURA?
av Sayaka Murata


Keiko har arbetat arton år i en livsmedelsbutik. Det gick väl an när hon var arton själv, men vid trettiosex söker hennes omgivning ständigt svar på varför en fullt frisk människa väljer att stå och stampa på ett och samma ställe, och i ett lågstatusyrke till råga på allt.

Problemet verkar snarare ligga i att Keiko är fullt nöjd i sin tillvaro än att hon inte skulle vara det...


*


Under årets första dygn hamnade jag med bok i min gamla barndomssäng. Jullovet var i full fart i sin absoluta stillhet, mammas kylskåp var fortfarande fullt med julmat och granen stod fortfarande så grön och grann i stugan. Förutsättningarna för att regressera till den bokmal jag varit när jag senast kallat den sängen min var med andra ord perfekta. 
Och hur underbart är det bekymmersfria livet, livet när verkligheten är så lite påtaglig att bokens miljöer kunde få fullt spelrum på näthinnans biosalong. Vilken lyx att ha den här boken med mig i den lilla kokong av tid jag spunnit in i mig. 

Tyvärr varar väl ingenting bra för alltid. Det var en kort liten historia, dryga hundra sidor, så min resa från Göteborgs utkanter till Tokyos blev inte långvarig. Däremot stannade den desto längre kvar i kroppen. 



Jag älskar en bok som får mig att tänka, som kanske mer är fokuserad på att vidga hjärnan och stissa upp synapserna än att roa. Det finns ju en tid och en plats för båda, såklart. Men med tanken på att allting under psykologiska draman och dammiga klassiker känns för lätt för denna annars så grådaskiga januari blir jag lätt uttråkad och understimulerad av feelgood. (OBS. Ingen får hålla detta över mitt huvud när jag om typ en vecka skriker efter Mhairi McFarlane!)

Årets första STARKA rekommendation kommer alltså här. 



__________



ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?


- SPRÅK - 

70 %

Språket är avskalat, rakt och tydligt, utan krusiduller och utsvävande metaforer. 

Det är snyggt i all sin minimalism. Effektivt.



HANDLING - 

90 %

Inte trodde jag att en historia vars flesta scener utspelar sig i ett kallt upplyst snabbköp skulle vara så spännande. Det är främst karaktärerna, Keikos kontrast mot de andra, som gör det. Jag vill veta varför det är som det är, hur folk reagerar, hur det kommer sluta.



 KARAKTÄRER - 

85 % 

I jämförelse med den avvikande fröken Furukura känns de andra karaktärerna underligt homogena. Alla utom Shiraha verkar följa samma devis av vanlighet som är kutym för den normala moderna människan. 

Shiraha å andra sidan är en minst lika intressant karaktär som hjältinnan själv. Hans besvikelse på världen som inte kan ta hans kufism står i stark kontast till hur Keiko ser på världen. Deras samspel (eller brist på det) är ett av bokens mest intressanta företeelser.



ORIGINALITET -

100 %

Jag har personligen aldrig stött på en karaktär som fröken Furukura, eller sättet hennes tillvaro målas fram på. 

Det går inte helt att förklara mer än jag redan gjort och utan att spoila för mycket, så du borde helt enkelt läsa den själv för att förstå. 



- SLUTET -

90 %

Slutet kommer som en liten snärt, en ganska snål upptrappning. Men det gör inget. Bokens slut förlöste historien och jag lämnas med en känsla av att andas ut.



- STANNAR HISTORIEN MED MIG? -

90 %

Boken ställer många bra frågor, både under och efter läsningen:
 
Vad är normalt? 

Vad händer när man går utanför de osynliga grunderna för hur ett liv bör vara uppbyggt? 

Varför har vi människor så svårt att acceptera det avvikande? 

Och vad är det egentligen som gör ett liv rikt och stimulerande?


__________


SLUTBETYG 

87,5 %


Läs och njut.

__________


Tryck på bilden för att komma till bildkälla och återförsäljare.

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...