HUR MAN GÖR SUCCÉ PÅ DÅRHUS - Emmy Abrahamsson

       


HUR MAN GÖR SUCCÉ PÅ DÅRHUS
av Emmy Abrahamsson


Jäkla Ronja. Det är helt säkert hennes fel att Maja hamnade mellan de två polisernas armar, ofrivilligt på väg att bli inlagd på dårhuset. Dumma psykologronja med sina dumma färgglada naglar och lugna röst. 

Allt är bara ett missförstånd. Maja har inte tid att vara fast på dårhuset, hon är ju komiker. Hon har shower att göra!

Under bokens gång låter Maja oss läsare få mer och mer insikt i hur hon hamnade där hon hamnade...


*



Efter att ha läst Emmy Abrahamssons Hur man blir kastad överbord fick jag för mig att jag skulle bli komikförfattare, skriva mer flummigt och hetsigt som jag gör här på bloggen, fast i bokform. Abrahamsson fick det att verka så lätt och lustfyllt. Bara sitta på sin kammare och plutta ur sig roligheter, och vips, författarstämpeln som ett brev på posten. 
   Lite av de kreativa yrkenas kostnad är jag mer invigd i när jag lägger ifrån mig (ljud)boken. Huvudpersonen Maja kämpar med otacksamma gig och ständig press att komma på nytt, roligt, roligare, hysteriskt roligt material. Jag kanske ska hålla mig till min ursprungliga plan B, dvs att skriva snusknoveller. 




Handlingen var kul, högt driv mot slutets förklaring om vad som egentligen hänt som lett Maja in till den här absurda situationen.  

Saken är den att jag verkligen gillar Emmy Abrahamsson. Hennes röst är egen, personlig och rolig. Att läsa hennes böcker är som att hänga en eftermiddag med henne, i alla fall den version av henne som hon är i mitt huvud, och det är högkvalitativt sällskap må jag säga. Bara tanken gör mig lite starstruck. 

På grund av det tänkte jag nog att den här boken skulle få högre betyg än den fick. Humorn i språket var verkligen en vilseledande faktor. Jag fastnade för boken redan i uppläsningens första minut. Uppläsaren Frida Hallgrens taktkänsla och otroliga dialektimitationer gjorde det inte sämre. 

Men sen kom slutet. Ett sånt där slut som kändes lite ihoprafsat. Lite.. "jag skulle ha skrivit en 378 sidor lång bok istället för 183, för då hade min huvudkaraktär faktiskt haft tiden att utvecklas så mycket som hon gjorde på slutet... Oh well. Nu är den inskickad till förlaget." 

Taskigt, jag vet. Jag antar att ni inte är här för bokrecensioner bestående av positiva plattityder. 




__________



ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?


- SPRÅK - 

75 %

Galenheten i språket driver upp betyget högt. Jag är så svag för ett starkt karaktäristiskt språk. Du lär känna Maja inte bara genom vad hon gör, utan främst hur hennes inre röst uttrycker sig.

Det är humoristiskt snarare än vackert - men måste det alltid vara så jäkla vackert? Nä.
 



HANDLING - 

65 %

Handlingens teman är i sig ganska intressanta men det är själva sättet hur Abrahamsson ställer frågor som jag vill ha svar på som gör att det verkligen är svårt att lägga ifrån sig.

Men när jag tittar på handlingen som stort så känns det som om det är en ganska kort historia, själva den mimetiska tidsordningen.
Det hade säkert blivit bättre om det var en längre bok, inte främst för att slutet då inte känts så... Vi kommer till det.  



 KARAKTÄRER - 

50 % 

Inga som stannar sådär högupplöst i sinnet. Men inte heller platta.

Påverkas mitt betyg av min inställning till slutet? Hundra procent. Jag är en otroligt subjektiv människa.



ORIGINALITET -

70 %

Premissen har jag inte hört förut, språket är också säreget personligt, som redan nämnt. Men trots det absurda saknas en slags wow-faktor, det där som får mig att tänka att jag sitter på en verkligt unik historia. 
Kanske inte behövs. Men behövs för högre betyg här. 



- SLUTET -

0 %

Alltså nej. Nej. Fan heller. Ursäkta. Men fan heller. 

Man ställer sig inte bara upp och inser saker. Det händer inte i verkliga livet och det ska inte hända i böcker heller. 

Fattar liksom inte bokens sensmoral på grund av slutet.



- STANNAR HISTORIEN MED MIG? -

35 %

På grund av slutet har jag inte med mig boken som en direkt positiv upplevelse. Jag önskar jag hade slutat innan slutet. 


__________


SLUTBETYG 

49,2 %


Det intressanta i den här soppan är att jag är otroligt spänd på nästa gång Abrahamsson ska släppa en bok. 

Jag vet att jag kommer köpa den direkt. 

__________


Tryck på bilden för att komma till bildkälla och återförsäljare.

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...