ETT NYTT ENGLAND - Valerie Kyeyune Backström


ETT NYTT ENGLAND 
av Valerie Kyeyune Backström


Det finns ingen större religion än pengar. Huvudkaraktären strävar efter mer, större, vackrare, rikare. Det finns alltid en högre nivå och kompassen är inställd på stjärnorna. 

Men jobba vill hon inte, ska hon inte behöva. Hennes styrka ligger inte i förmåga eller prestation, utan i utseendet, i hur väl hon spelar rollen mannen vill se. 

När en man väl är snärjd och standarden uppe långt över vad hon tidigare drömde om drabbas hon istället av tristess, uttråkning, meningslöshet. Svaret blir en retreat för att återfå själslig balans... 


*

 
Om jag tittar bakåt bara några år var dekadens ledmotivet i mitt liv. Jag och tillfälliga kompisar kallade oss unga och söp oss både redlösa och salongsberusade oftare än våra föräldrar låtsades se. Det fanns ett så tydligt mål i allt festande, det starka drivet var en ledstjärna, likväl en krok i bröstet som drog oss framåt, vidare in i nästa natt.
   Nu kommer jag inte ihåg vad som var målet. Men jag minns lockelsen, berusande stark, nära med alltid precis utanför fingertopparna.

Jag återupplever det den äldre generationen skulle kalla själsligt förfall när jag läser Ett nytt England. Kanske hade jag dömt huvudkaraktären, funnit henne osympatisk, om jag inte haft min egen historia i bakgrunden. Men mer ofta än något annat känner jag igen mig. Kyeune Backström ringar in exakt det där som rev och slet i bröstkorgen, klär det i ord och girlanger. 



Ett nytt England är en oerhört intressant bok. En huvudkaraktär som inte är styrd av moraliska dilemman utan helt låter sig förföras av frestelser och ärelystnad talar till delen av mänskligheten som vi omsorgsfullt målar psykologiska försvarsmekanismer över och på så vis lyckas att inte kännas vid när vi ser dem. 

Jag har också på senaste tiden fastnat lite extra för böcker där huvudkaraktären inte väcker sympati men intresse. Antihjältar är precis lika lockande som när Flaubert för första gången lät Emma Bovary få liv på sidorna. Det är masochistisk njutning att förfäras över människoöden bara för att inse att det egentligen är sig själv man läser om.

På baksidan är står det att Ett nytt England är en roman om pengar, killar och amerikanska solnedgångar, men jag håller inte med. Det är en roman om tidens hänsynslösa härjande och människans obotliga litenhet. 

Jag njuter genom hela läsningen.



I det här inlägget har jag introducerat två alternerande kategorier, då "handling" som kategori är ett förhållandevis vagt sätt att bedöma alla de komponenter som en bok handlar om. 
    Istället har jag använt narratologitermerna intrig och tema, där det första syftar på hur jag upplevde bokens händelser och det andra hur berörd jag blev av de större ämnena i berättelsen, som i det här fallet till exempel berör drömmen om framgång, människans omättlighet och behovet av att hitta mening i tillvaron. 


__________



ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?


- SPRÅK - 

60 %

Det känns som om metaforerna haltar lite. De finns där, klichéfria som man lär sig på skrivarskolorna, men inte för den sakens skull träffande.
Det är underhållande, stundvis vackert, men inte målande.

Men tempot är bra. Enkla meningssatser, så så svag för sådant. Spottade ur sig marken, inte broderade på border. 



INTRIG/STORY - 

40 %

Stundvis är det svårt att hänga med i handlingen. Det mesta är gestaltat i scener, känslotillstånd. Stora händelser sveps förbi med en scen som gestaltar livet efter den stora händelsen.

Det är en modern stil, den här att hålla läsaren på tårna, tvinga de att fylla i luckor själva, men jag är inte säker på att det skapar bättre böcker bara för att den typen av berättande är i ropet just nu. 



 TEMA - 

90 % 

Jag slukar den här boken. Fascinationen för glamlivet har funnits med sedan barnsben. Jag identifierar mig inte med längtan efter rikedom så som huvudkaraktären känner den, men jag fascineras av dragningen, av hysterin och vilka medel en människa skyr, eller rättare sagt inte skyr, för att nå den diamantpläderade gräddhyllan.



- SLUTET -

50 %

För mig hade det kunnat fortsätta som det gjorde. Huvudkaraktären hade inte utvecklats nämnvärt, fått sig en och annan blickvidgande insikt men i allmänhet kände jag inte att jag fick bevittna någon slags förvandling. 

Det i sig gör inget sämre för läsupplevelsen dock. Jag tyckte mycket om att läsa den här.

Resan är ändamålet på något sätt. 



- STANNAR HISTORIEN MED MIG? -

60 %

Temat är briljant. 
Sen är det stundvis så flummigt, det var det här med modernismen, som gör att handlingen inte står helt klart för mig. 

Men jag tyckte ändå om den.



__________


SLUTBETYG 

60 %

Bra men inte fantastisk. Intressant men inte livsomvälvande. 
Skön läsning som väcker tankar. 

__________


Glöm inte att följa mig på instagram! 


__________


Ett nytt England
Valerie Kyeyune Backström

Utgiven: 05-09-2020
Förlag: Modernista
ISBN: 9789178934836

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...