FAMILJEN MORELLI - Karl Ljung & Per Schlingmann

 


FAMILJEN MORELLI 
av Karl Ljung och Per Schlingmann

Italienska Stella är trött på att jobbet som hovmästare på en av Stockholms bästa krogar inte ger henne något kreativt svängrum. En tripp hem till Toscana påminner henne om glädje i maten och vinet, och hon hoppar därför på  stamgästen Jessicas förslag om att öppna eget. Men Jessicas förslag kommer med ett pris...

Toscanaresan gav henne dock inte bara inspiration. Kan det vara något riktigt hon har hittat i den påhittiga, utanför-box-tänkande Didrik som hon träffade på flyget...? 


*

 
Tänkte försöka hålla mig kort för en gångs skull och choppar därför av huvudet direkt: det här var inte min favoritbok. Inte för att den var dåligt skriven eller något annat oförlåtligt, snarare tvärtom. När vi läser Familjen Morelli är vi i händerna på två proffs, en författare och en toppkrögare. Det är ett välarbetat hantverk vi har i händerna och det är betryggande, det ger oss modet nog att fortsätta läsa även när själva historien varken är superintressant eller naglande. 



Det finns som sagt en del anledningar att läsa Familjen Morelli. Vill du lära dig mer om vin och marmorerade stekar kommer du definitivt bli nöjd. Vill du ha på något i bakgrunden medan du diskar funkar den definitivt - inte främst för att det inte gör något om en del dränks i slamret från tallrikar och bestick. 

Är du bara sugen på en välskriven historia enligt konstens alla regler? Ja då skulle Familjen Morelli kunna funka. Men då finns det också en massa andra böcker som du hellre skulle kunna läsa. 




Chop chop. 



__________



ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?


- SPRÅK - 

60 %

Inget i den här boken är beskrivet lika bra som maten. 
Det är fint men blir nästan kliniskt, poesin med vilken matbeskrivningar skapar de bästa kombinationerna uteblir. 

Det är erfarna författare som jobbar, och det märks. Språket är felfritt men det är lite väl... opersonligt ibland.



INTRIG/STORY - 

60 %
 
Boken startar starkt med en Stella som springer igenom flygplatsen. Schlingmann och Ljung har vett att gestalta med händelser, inte låta karaktärerna sitta och fundera på om de borde göra något. 

Storyn tuffar på utan att fånga mig. Jag läser ut boken, det gör jag, men när jag märker att tankarna svävar iväg går jag inte tillbaka för att lyssna om det jag missade. 

Den är välskriven, det är den här bokens starkaste plus.



 KARAKTÄRER - 

40 % 

Bokens personer har sina egna planer och drömmar och svagheter men de påverkar mig inte. 

Jag känner inte den brännande känslan av att jag vill att det ska gå bra (eller dåligt) för någon av dem.



 TEMA - 

50 % 

Jag gillar att läsa böcker som gör nära och detaljerade beskrivningar av mat. Det gör att jag fortsätter läsa boken. 

Utöver maten är boken en helt vanlig, stundvis hopplöst o-originell feelgoodroman, som utspelar sig i Stockholms högre skikt. 
Inte mina favoritkvarter att litterärt vistas i, om jag ska vara helt ärlig.  



 ORIGINALITET - 

25 % 

Usch vad jag känner mig kritisk. 
Men det var inte så mycket i storyn som jag inte redan läst någon annanstans, bättre.



- SLUTET -

35 %

Ja. Det var inget dunder och brak. 
Slutade bra, på sina sätt. Lite för bra, lite för lätt.
Känner mig väldigt sval till det här slutet.



- STANNAR HISTORIEN MED MIG? -

10 %

Nä inte direkt. 

Jag blir lite hungrig möjligtvis.



__________


SLUTBETYG 

40 %

Det finns bättre feelgood där ute. 


__________


Glöm inte att följa mig på instagram! 


__________


Familjen Morelli
Karl Ljung & Per Schlingmann

Utgiven: 26-05-2020
Förlag: Bazar Förlag 
ISBN: 9789189057418


Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...