ANALFABETEN SOM KUNDE RÄKNA - Jonas Jonasson

 

ANALFABETEN SOM KUNDE RÄKNA 
av Jonas Jonasson


Nombeko har sin framtid utstakad för sig, som latrintömmare i Soweto, en kåkstad i Sydafrika. Om det inte hade varit så att hon var överjävlig på att räkna, vill säga. Vid fjorton års ålder blir hon befodrad till chef över latrinerna.

Räkneskapen hjälper att hålla henne på god fot med sin nästa chef när hon några år senare blir intagen på en atombombsplantage, men tyvärr gör ju detta också att hon vet alldeles för mycket om bombbyggandet... 

Några som inte kan räkna är de vetenskapsmän som ska bygga bomben. Istället för de beställda sex har de lyckats skapa sju... 


Samtidigt, i Sverige. 
Ingmar är en man med principer, men inte så mycket vett. Efter att han, enligt hans mamma, skakat hand med kungen på fel sätt i barndomen vigs vuxenlivet åt att hitta denna monark och be om ursäkt för sitt beteende. När han väl hittar kungen är kungen ett riktigt rövhål, och uppdraget ändras till Mission: störta kungen. 

Åren går och uppdraget består. Ingmar blir far till två tvillingpojkar. Det var ju fel. Han hade bara beställt en unge. Således döper han de båda till det tilltänkta namnet Holger och låtsas att den ena inte finns. 

Summa summarum: Vi har en analfabet som verkligen kan räkna (och dessutom lär sig läsa), vi har ett tvillingpar som officiellt är en person, och vi har en bomb för mycket. Som dessutom hamnar på svenskt territorium...


*


Analfabeten som kunde räkna påminner mig om en saga. Den stannar inte och kollar vilka sorters träd huvudpersonen går förbi eller vilken nyans av brunt hennes ögon är. Den berättar vad som hände, punkt slut, om än i humoristiska ordalag. 

Det är alltid spännande. Jag kommer återkomma till detta senare i recensionen, men nu hör ni det första gången: Jonasson har en jäkla berättarteknik. 
  För det handlar om att få läsaren att bli så engagerad av vad som kommer hända näst att den omöjligt kan sluta läsa. Och i mina studier, både empiriska och akademiska, har jag märkt att det som spelar roll för att få önskad vända-blad-effekt är inte handlingen, eller språket. Det är drivet som ligger under, frågorna som svävar precis under berättelsens yta: vad har hänt, och hur ska det gå? 



Det här poängsystemet skjuter sig själv i foten ibland. För poängen blev inte höga, men jag njöt av att läsa den här. 


__________



ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?


- SPRÅK - 

60 %

Behöver alla böcker vara målande? Kan de inte bara berätta en bra historia? 

Jo. 
Jonasson vet precis hur man berättar en bra historia, där miljöbeksrivningar tar ungefär 0% av berättelseförloppet och händelser ungefär 100. Men det blir inte så "vackert". Och jag är ju en sucker för när författare lurar på mig poesi som jag inte visste att jag BEHÖVDE i mitt liv.  



- STORY/ DRIV - 

90 %

Det är aldrig en lugn stund i Jonassons romaner. Och påläst är han också. 

Berättartekniken är tätt ihopvävd med ett ironiskt högtravande språk. Berättelsen slutar aldrig att vara intressant.  



- BERÖRANDE - 

30 %

Det här är kategorin som reder ut hur mycket boken faktiskt påverkade mig. Blev det tårar, skratt, hjärtsmärta för läsaren? 

I och med Jonassons distanserade språk hölls man aldrig för nära berättelsen. Man fick titta på den på avstånd, som att läsa om den i nyheterna. 



 KARAKTÄRER - 

50 % 

Det är mer beskrivande adjektiv än beskrivande beteendemönster kring karaktärerna i den här boken. Trots det lyckas man få sympati för, ja, i alla fall Holger 2 och Nombeko. 
Stadig halvpoäng.



- ORIGINALITET - 

100 %

Det här är helt enkelt inte en historia du läst förut. Eller kommer läsa igen. 



- SLUTET -

70 %

Författaren har snurrat in sig i en sådan röra att jag rent vetenskapligt tittar på texten som en ekvation som inte kommer gå ihop. 

Han löser det. På något sätt blir det ett slut på boken, och ett slut som känns trovärdigt och rimligt, trots att det inte direkt innehåller någon wow-faktor. 



- STANNAR HISTORIEN MED MIG? -

40 %


Nä. 
Fast den lämnar mig med en känsla liknande den när man har sett romcom med riktigt bra manus. Den trycker på rätt punkter för stunden, och jag känner att det är bra nog.


__________


SLUTBETYG 

62,8 %

Väl värd en läsning, eller lyssning. Men den behöver inte åka högt upp i TBR-listan.

__________


Glöm inte att följa mig på instagram! 


__________


Analfabeten som kunde räkna
Jonas Jonasson

Utgiven: 25-09-2013
Förlag: Piratförlaget
ISBN: 9789164242211

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...