HJÄRTLINJER - Brit Bennett

  

HJÄRTLINJER 
av Brit Bennett


I den lilla orten Mallard gifter man sig vitare. Alla är svarta, kommer från mörkhyat, men ljushet är den högsta valutan. 

Här växer tvillingarna Stella och Desireé upp, tills de en dag försvinner. De flyr till New Orleans där Stella för första gången inser att hon kan gå som ljus. Efter det finns det ingen återvändo. 

En dag kommer Desirée tillbaka till Mallard. I handen har hon ett barn, svart som sot. 

Tjugo år senare möts två kvinnor i Los Angeles som till synes inte har något gemensamt, särskilt inte på utsidan. Men deras bekantskap kommer att ändra livet för mer än de själva...


*



I dessa tider va. dessa tider då inte bara klimatet och viruset är brännande frågor utan också rasismen. 
   Flera gånger under läsningen tänker jag på människans OCD-aktiga behov att dela upp i kategorier och sedan rangordna dessa kategorier: Är du verkligen svart när din hy är vit? Och vad spelar mörkheten för roll, egentligen? 

I ljuset av en historia från USA som börjar på sextiotalet är det lätt att förpassa den sortens tänkande som förlegat, men om sanningen ska fram träffade jag inte någon som inte hade föräldrar från något annat land är Sverige Norge och Danmark förrän jag redan hunnit bli tonåring. Således är också idéen om vi/demhunnit sedimenteras. Människor som såg annorlunda ut var annorlunda, och så blir det ju när alla omkring mig såg likadana ut. 

Tacka vet jag böcker, resande och människor som botar mig från denna (h)järnbrist. Men det är en lång kur. Jag kommer behöva gå på den resten av livet och ständigt sträva efter att uppväga tillkortakommanden en helvit uppväxt har tillfogat mig. 

Stella i den här boken blir också medveten om ljushetens privilegier, och hennes anammande av attityden vita har mot svarta är skrämmande träffsäker. Detta är 60-, 70-, 80-talets USA, men om det är något Hjärtlinjer illustrerar så är det att vi inte har kommit så jävla långt ändå. 



__________



ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?


- SPRÅK - 
80%

Höga poäng för de böcker som har ett bildrikt, nästan poetiskt språk. Men viktigast av allt är om rytmen, meningarnas längd och klang, är skön att vara i.

Det är fint. Liksom. Ja, fint.

Översättaren Sofia Nordin Fischer har gjort ett strålande jobb med det delikata språk Bennett använder. 
  


- STORY/ DRIV - 
100 %

Också kallat "bladvändighet". Hur desperat vill jag veta vad som ska hända näst? Hur svårt är det att lägga ner boken?

Så spännande uppbyggd. Alla dessa trådar, små nervtrådar av rött garn att följa. 

Varför lämnade Stella Desirée? 

Vad ska hända nu när Desirée kommer tillbaka till Mallard? 

Och vad för ställe är Mallard egentligen. en svart by där ingen faktiskt är mörkare än mjuk kola?



- MITT ENGAGEMANG I HISTORIEN - 
90 %

Det här är kategorin som reder ut hur mycket boken faktiskt påverkade mig. Blev det tårar, skratt, hjärtsmärta för läsaren? 

Jag blir oerhört engagerad. Det är en kittlande tid att vara vit. Plötsligt får man reda på att man har haft ett liv av närmast kungliga förutsättningar i jämförelse med människor som lever precis bredvid, men inte har samma nyans på huden. 

Det blir en smärtsam insikt, även på den här sidan slöjan. Och jag vill veta mer, ständigt.



 KARAKTÄRER - 
100 %

Är människorna vi möter i boken runda? Intressanta? Levande? Komplexa? Känns det som om vi får lära känna dem på riktigt? Kommer vi komma ihåg dem efteråt? 

Det finns så många sidor av varje person - dels deras egna, kontrasterande sidor, dels omgivningens blickar som ter sig som en prisma ur vilken karaktärerna också ser sig själva, och vi läser lyckas på grund av författarens briljans få alla versioner att stämma ihop och bilda en enhetsbild som inte alltid är sympatisk, men väldigt, väldigt verklig. 



- ORIGINALITET - 
100 %

Är det en historia som det finns trettiotvå på dussinet eller är det här något helt nytt? Är skrivsättet eget? Är karaktärerna speciella?

Historien fängslar mig just för att den känns helt ny. Mallard är en plats som från en Tim Burton-film, en magiskt realistisk plats som existerar i ett universum nära besläktat med vårt. 

Och trollkonsterna som tvillingarna Vignes utför, denna metamorfos som ligger så nära huden att den bara egentligen sker i betraktarens öga säger så mycket om ögats och sinnets förmåga att villfaras: det är lätt, alldeles för lätt, och på den bakgrunden börjar man fundera på vad vi över huvud taget kan veta säkert. 



- SLUTET -
70 %

Allt får inte bli orealistiskt bra, då sjunker betyget som en sten. Men att lämna läsaren helt utan försoning, att själv få "pussla ihop" allt för stora delar av historien drar också ner poängen. Här söker vi alltså efter den hårfina gränsen mellan försoning och upplösning. 

Resan är målet i den här. Men nej, besviken blev jag inte. 



- STANNAR HISTORIEN MED MIG? -
80 %

Tänker jag på boken, i positiva termer, efter att jag lagt den ifrån mig? Förändrade den något i mitt synsätt, min kunskap om världen eller människor? Blev jag klokare, vidsyntare, berörd?

Det är främst en bra historia, det vill säga att jag vill veta vad som kommer hända. 

Men den hjälper mig att lägga ytterligare en pusselbit till bilden av hur världen blev indelad i ett poängsystem utifrån hudfärg, nationalitet och ursprung.  



__________


SLUTBETYG 

88,6 %

Läs.

__________


Glöm inte att följa mig på instagram! 

---> @Ordligare

__________


Hjärtlinjer
Brit Bennett

Originaltitel: The Vanishing Half
Utgiven: 09-11-2020
Förlag: Albert Bonniers förlag
ISBN: 9789100181536

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...