OM ALLT VORE ANNORLUNDA - Sanna Mac Donald

 

OM ALLT VORE ANNORLUNDA 
av Sanna Mac Donald


Det handlar om Runes liv, på barnhemmet på femtiotalet, men Runes liv handlar om Evert. 

Det handlar också om Anna, och Annas liv handlar om Tove, men också om barnen, om Mattias, men nu för tiden har tiden mest handlat om att undvika Mattias och hans beröring. 

Och ute på en ö handlar Douglas liv om livet som har varit. Som inte blev som det skulle.


*

 
Det finns en risk att jag dömer debutantromaner annorlunda än icke-debutanter. Eftersom jag själv kämpar med någon form av rödtrådig historia vet jag hur mycket hårslitningar som ligger bakom ens ett par kapitel. Att sitta med tomma sidor och ord för ord plita ner en bok, det är det närmaste mirakelgöra vi kommer. 
   För mig är första gången den svåraste. I mitt huvud alltså. Jag har ju inte faktiskt klarat av hela processen än.
   Jag tänker att när man väl lyckats skriva en bok är den andra boken lättare, för då vet man att det går att skriva en bok. Således borde första boken bara skrivas, för att man äntligen ska få börja på den andra, den som ska ha motsvarande en femtonminutersförlossning mot förstingens trettiosextimmarsvärkar. 
   Jag blir alltså, enligt den här metaforen, mer imponerad av förstagångsföderskor än några andra. Och Sanna Mac Donald är en kvinna som har tryckt ur sig en bebis som är så fulländad att jag slipper det sedvanliga höjandet på smilbanden för den skrynkliga lilla skapelsen som helt ärligt inte ser riktigt mogen ut. När Mac Donald håller fram sin skapelse och säger "är den inte söööööööt" säger jag ja utan att tveka. 




Intrigen är inte jätte händelserik och sammanfattningen av bokens handling fick gott och väl plats i ingressen i detta inlägg, men det gör ingenting. Jag fortsätter läsa snabbt och hungrigt genom hela boken. Premissen är en vanlig kärleksroman, en "will they when will they"-story. En dramaturgisk modell som har visat sin duglighet otaliga gånger förut. 
   Vad jag fastnar ändå fastnar för är den täta kompositionen i kombination med ett fänglande, vackert språk. Det finns vissa författare som bara... lyckas. Som kan skriva om livscykeln för en sten och ändå få läsaren att sitta trollbunden. I skrivstudier handlar det om att hålla frågeställningen, till exempel varför hände det eller hur ska det gå, tillräckligt långt under ytan för att läsaren inte ska nå det, men tillräckligt nära för att det alltid är synligt. 
   I läsande handlar det om att inte kunna lägga ifrån sig boken.   




Det är inte fantastiskt, otroligt, eller några andra superlativ. Men det är bra. Det är behaglig, väldigt behaglig läsning. Det är välgjort och vackert och berörande.

Läsvärt. 


__________



ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?


- SPRÅK - 

85 %

Lättflytande, fint och - jag hatar det här ordet men - mustigt. 
Starka bilder. Svårt att lägga ifrån sig.



HANDLING - 

70 %

Vad ska jag egentligen ge för betyg här? Historians fabel, sammanfattningen, är kort och inte så dramatisk. Framförandet är smakrikt och glider ner i halsen utan minsta motstånd. 

Vad svarar jag när någon frågar vad den handlar om? 
"Rune, Anna och Douglas. Och kärlek."



 KARAKTÄRER - 

85 % 

Trovärdigt tecknade, engagerande.  
Vi får precis lagom insyn i deras känslor, tankar och drömmar.

En viktig sak är att karaktärerna också är felande. De gör fel och vi gräms med dem. Men vi förlåter dem.



ORIGINALITET -

65 %

Utifrån temat, svårnådd kärlek och relationer, är det inget nytt under solen. Men utförandet, både den språkliga tätmaskiga väven och det faktum att båda kärleksparterna är av samma kön, driver upp betyget. 



- SLUTET -

65 %

Bra. Eller liksom. Slutet gjorde boken varken bättre eller sämre för mig. Det var tillfredsställande. Inget twist, inte alltför förutsägbart heller.  



- STANNAR HISTORIEN MED MIG? -

40 %

Upplevelsen att det är just en bra bok stannar kvar, men jag kommer ihåg att jag tyckte om den. Skön bok att läsa medan jag läste den.



__________


SLUTBETYG 

68,3 %

  
Jag rekommenderar denna stark om du letar efter något som är gripande och lite småmysigt. 

__________


Glöm inte att följa mig på instagram! 


Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...