ATT ÖVERLEVA EN SOMMAR - Camilla Prell-Weichl
ATT ÖVERLEVA EN SOMMAR
av Camilla Prell-Weichl
Michelle är tio år och kommer från en familjesituation som knappast
är hållbar. Pappan dricker för mycket och mamman är sjuk, jag tror det
är cancer, och kräver ständig påpassning.
När socialen över sommaren placerar henne hos Irma och Henrik, ett
barnlöst par på landet, verkar det som om tillvaron äntligen ljusnar.
Hon får gott om hembakt, uppmärksamhet och sommarvärme och mår ett tag
precis så bra som man kan drömma om.
Men ingen bok skulle väl bara berätta om hemmalagade sylter och
idylliska badmintonmatcher?
Självklart är det något lurt med stället, en mörk aning mer än
något faktiskt hot.
Och så är det ju det där med tjärnen, och med den låsta
källaren...
*
Jag hade höga förväntingar på Att överleva en sommar, det bör
sägas.
Jag läste baksidan och kände direkt att det här är en blandning av sociala
problem och brännande hemligheter som jag tycker är så intressant. Kanske
skulle jag få insikt i hur det är att vara fosterhemsplacerad, eller skulle
jag till och med dyka på någon form av sexuellt trauma? Skulle vi få följa
vuxna Michelle där upplevelserna från barndomen skapat en helt ohållbar
vuxendom? Skulle vi få inse saker med henne när hon bearbetade
allting?
Nej. Så blev det inte. Läsaren är med under sommaren och sen, utan vidare
krusiduller, tas avsked av Michelle. I ärlighetens namn kommer jag inte
sakna henne. Hon är en otroligt passiv, misshandlad karaktär som på sin höjd
växer några centimeter lagom till slutet. Men några förklaringar eller
genombrott får vi inte.
*
Lite kommentarer om själva handlingen då:
Ännu en gång brottas jag med uppläsningen. Det är inte lika illa som i
Flickorna, men det är inte bra. Irma har i uppläsarens mun en urlöjlig röst som
förtar halva spänningen. Visst ska hon ha en tysk brytning och ett
överdrivet, ömsom flickaktigt, ömsom damigt sätt, men i uppläsarens fall
låter hon bara... korkad. Och det är svårt att vara rädd för något som är
lika lätt att skratta åt.
För just rädslan, den där som ligger så långt ner under ytan att man kan luta sig över så långt man kan utan att se något, och ändå veta att det finns där, det är där författaren är som starkast. Kanske en framtida spänningsroman-favorit, om hon kommer ut med några sådana, men med tanke på uppbyggnaden, potentialen den här boken ändå hade, känns det som om det faller platt.
För just rädslan, den där som ligger så långt ner under ytan att man kan luta sig över så långt man kan utan att se något, och ändå veta att det finns där, det är där författaren är som starkast. Kanske en framtida spänningsroman-favorit, om hon kommer ut med några sådana, men med tanke på uppbyggnaden, potentialen den här boken ändå hade, känns det som om det faller platt.
__________
ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?
- SPRÅK -
50 %
Höga poäng för de böcker som har ett bildrikt,
nästan poetiskt språk. Men viktigast av allt är om
rytmen, meningarnas längd och klang, är skön att
vara i.
- STORY/ DRIV -
65 %
Också kallat "bladvändighet".
Hur desperat vill jag veta vad som ska hända näst?
Hur svårt är det att lägga ner boken? Hur väl är
intrigen uppbyggd?
- MITT ENGAGEMANG I HISTORIEN -
50 %
Det här är kategorin som reder ut hur mycket boken
faktiskt påverkade mig. Blev det tårar, skratt,
hjärtsmärta för läsaren?
Det som ligger under ytan, mystiken och frågetecknen, vill jag
såklart reda ut. Därför fortsätter jag läsa, maniskt. Jag
släpper inte hörlurarna många gånger under de två dagar det tar
att lyssna klart.
Men när jag sen får reda på det känner jag mig.. tom.
Oengagerad. Obrydd. Jaha, det var inte mer än så.
Reaktionen blir en loj "jaha, underligt."
- KARAKTÄRER -
65 %
Är människorna vi möter i boken runda? Intressanta?
Levande? Komplexa? Känns det som om vi får lära känna dem
på riktigt? Kommer vi komma ihåg dem efteråt?
Michelle är komplicerad, Irma är komplicerad, deras relation
sinsemellan och deras relation med alla andra är
komplicerad. Och komplikationer är något att tugga på ett
tag.
De är väl uppbyggda, dessa två kvinnor i fokus, men
utvecklas de?
Inte nämnvärt.
Måste de göra det då?
Inte som en allmän regel.
Men i just den här historien, med tyngden i uppbyggnaden,
hade det faktiskt varit skönt.
- ORIGINALITET -
60 %
Är det en historia som det finns trettiotvå på dussinet
eller är det här något helt nytt? Är skrivsättet eget?
Är karaktärerna speciella?
Fosterhem, obehagliga fosterfamiljer, galna kvinnor... hyfsat
nytt tema för mig ändå men det känns knappast som ny idé.
- SLUTET -
40 %
Allt får inte bli orealistiskt bra, då sjunker
betyget som en sten. Men att lämna läsaren helt utan
försoning, att själv få "pussla ihop" allt för stora
delar av historien drar också ner poängen. Här söker
vi alltså efter den hårfina gränsen mellan försoning
och upplösning.
Gång på gång snurrar historien runt i huvudet,
förtöjd kring en fråga som ett ankare:
Vad är det författaren egentligen ville säga mig?
- STANNAR HISTORIEN MED MIG? -
15 %
Tänker jag på boken, i positiva termer, efter att jag
lagt den ifrån mig? Förändrade den något i mitt
synsätt, min kunskap om världen eller människor? Blev
jag klokare, vidsyntare, berörd?
Jag tror tyvärr det här blir en sån bok som är kul
under läsning men som jag inte ens kommer komma ihåg
handlingen av om någon månad.
__________
SLUTBETYG
49,29 %
För höga förväntningar leder sällan hela vägen fram.
Men det var mer än det som haltade i denna.
__________
Glöm inte att följa mig på instagram!
---> @Ordligare
__________
Camilla Prell-Weichl
Utgiven: 2021-05-19
Förlag: Weyler Förlag
ISBN: 9789127173064






Kommentarer
Skicka en kommentar