FLICKORNA - Emma Cline
FLICKORNA
av Emma Cline
Evie är en ensam fjortonåring i en sömnig amerikansk stad när vi
träffar henne. En kompis har hon, men även den relationen knakar i
fogarna och testas rejält när pojkar kommer in i bilden. Mamman är
uppslukad av pappans svek och träffar man efter man efter man, alla
mer eller mindre socialt inkompetenta.
Det är då hon ser flickorna. Som stjäl från affärerna och har en
aire av överjordisk mystik omkring sig. Mest glittrande är Suzanne,
varmt bekräftande ena stunden för att nästa bli undflyende och
oberäknelig.
Flickorna tar med Evie till Ranchen där Evie får träffa den
mytomspunna Russel för första gången.
På ranchen blir Evie en person med en egen karaktär, hon blir
intressant och intresserad och kär, för första gången. Ranchen och
dess luddiga kanter börjar suggestivt byta ut det liv hon hittills har levt, tills det börjar bli det
enda som känns riktigt och meningsfullt.
Anade hon redan vid det där första mötet hur mörkt historien skulle
komma att sluta? För visst måste hon ha förstått mer än hon låtsades om?
Visst fanns det ledtrådar som hon blundade för?
*
Två faktorer påverkade läsningen av Flickorna.
Dels hade en kollega vars boksmak jag dyrkar rekommenderat den. Det drev såklart upp förväntningarna och gör att verket många gånger verkar "sämre" än det hade gjort om jag mött det som en tabula rasa.
Men en kanske ännu större faktor var att uppläsaren genomgående bytte uttal för karaktärernas namn, "fel"betonade ord som förvrängde hela meningarna och läste så långsamt att jag funderade på om jag råkat på en version för folk om behöver mer tid att processa information.
Åt första faktorn kan jag inte göra så mycket, förutom att möjligen sänka förväntningarna för nästa läsare genom den här recensionen. Men angående uppläsaren finns bara en sak att råda:
Dels hade en kollega vars boksmak jag dyrkar rekommenderat den. Det drev såklart upp förväntningarna och gör att verket många gånger verkar "sämre" än det hade gjort om jag mött det som en tabula rasa.
Men en kanske ännu större faktor var att uppläsaren genomgående bytte uttal för karaktärernas namn, "fel"betonade ord som förvrängde hela meningarna och läste så långsamt att jag funderade på om jag råkat på en version för folk om behöver mer tid att processa information.
Åt första faktorn kan jag inte göra så mycket, förutom att möjligen sänka förväntningarna för nästa läsare genom den här recensionen. Men angående uppläsaren finns bara en sak att råda:
LÄS DEN HÄR. LYSSNA INTE.
*
Lite kommentarer om själva handlingen då:
Stundvis är jag inte säker på om jag förstår vad författaren vill ha sagt. Ett flertal parallella trådar löper i boken - sekter som en fond för att illustrera gruppdynamik och utsatta människor, sent 60-tals romantiserande av musiker och konstnärer, familjeband som brister i sömmarna - men den tjockaste handlar om flickighet, kvinnlighetens sköraste skede, och all denna våld och hot som en kvinna hinner erfara under sin livstid.
Stundvis är jag inte säker på om jag förstår vad författaren vill ha sagt. Ett flertal parallella trådar löper i boken - sekter som en fond för att illustrera gruppdynamik och utsatta människor, sent 60-tals romantiserande av musiker och konstnärer, familjeband som brister i sömmarna - men den tjockaste handlar om flickighet, kvinnlighetens sköraste skede, och all denna våld och hot som en kvinna hinner erfara under sin livstid.
Emma Cline spelar upp scener om dynamiken mellan könen med en
pointistisk konstnärs detaljsinne och en psykologs insikt, men lyckas också
behandla det såriga, krävande samspelet kvinna till kvinna.
På tal om kvinna till kvinna finns det ett HBTQ-tema som jag känner att jag
måste nämna, men som jag inte vet hur jag ska förhålla mig till. Evies
förälskelse i Suzanne utspelar sig mer i Evies huvud (och kropp) och slipper
därför den politiska inblandning som öppna kärleksförklaringar tenderar att
möta, särskilt i romaner som utspelar sig tidigare än 2000-tal. Detta gör att jag funderar på om jag ens ska nämna det så explicit som jag gör nu.
Det jag menar är att författaren inte gör statement och politik av relationen utan låter fokus ligga på känslorna till individen som väcker dem snarare än på samhället runt omkring. Suzanne är viktig för det hon gör med Evie, inte för att hon råkar vara av samma kön.
Det jag menar är att författaren inte gör statement och politik av relationen utan låter fokus ligga på känslorna till individen som väcker dem snarare än på samhället runt omkring. Suzanne är viktig för det hon gör med Evie, inte för att hon råkar vara av samma kön.
*
Emma Cline siktade oerhört högt i den här debutromanen och på många sätt är den den feministiska samhällskommentar och mellanmänskliga studie den strävade efter att bli. Men når den hela vägen fram?
__________
ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?
- SPRÅK -
50 %
Höga poäng för de böcker som har ett bildrikt,
nästan poetiskt språk. Men viktigast av allt är om
rytmen, meningarnas längd och klang, är skön att
vara i.
Det kändes som om det fattades meningar. Som om förläggaren
suttit med strykpenna och systematiskt tagit bort varannan mening
för att "ställa högre krav på läsaren."
Det finns skrivstilar som är till för att främja skriften, och så
finns det skrivstilar som är till för att främja stilen.
Med andra ord:
Med andra ord:
Ibland tror folk att det automatiskt är
bättre litteratur för att det är kryptiskt uttryckt.
Dock kommer vi ändå halvvägs på grund av hur bra
skildrat mänskliga relationer är.
- STORY/ DRIV -
65 %
Också kallat "bladvändighet".
Hur desperat vill jag veta vad som ska hända näst?
Hur svårt är det att lägga ner boken? Hur väl är
intrigen uppbyggd?
Många gånger ifrågasätter jag författarens poäng med vissa
scener. Det känns lösryckta, som dimmiga minnesbilder snarare än
en konkret storyline.
Det kanske är det Amanda Svensson uppfattar som poetiskt? Poesi
och rörighet har en tendens att hänga ihop i mitt
huvud.
- MITT ENGAGEMANG I HISTORIEN -
95 %
Det här är kategorin som reder ut hur mycket boken
faktiskt påverkade mig. Blev det tårar, skratt,
hjärtsmärta för läsaren?
Historien, jo. Sådär.
Men kvinnligheten. Så väl beskrivet. Så perfekt fingret
sattes på maktlösheten. Till och med när Evie är vuxen finner
hon sig stå maktlös inför män och deras händer, deras blickar,
deras hårda ton och sätt att ta över ett samtal och lämna
resten som åhörare, i bästa fall.
Hotet finns överallt. I män som aktivt förstör eller passivt
tittar på. Det har skrivits nog om först när varenda människa
har accepterat det som ett faktum.
- KARAKTÄRER -
65 %
Är människorna vi möter i boken runda? Intressanta?
Levande? Komplexa? Känns det som om vi får lära känna
dem på riktigt? Kommer vi komma ihåg dem
efteråt?
Sympati får jag knappt för någon karaktär. Känns inte som
om det är meningen heller?
Men förstå? Oftast.
Det är en intressant mörk väv av undertexter som främst
illustrerar karaktärernas relationer, och i dessa ligger
texten verkliga styrka.
- ORIGINALITET -
75 %
Är det en historia som det finns trettiotvå på
dussinet eller är det här något helt nytt? Är
skrivsättet eget? Är karaktärerna speciella?
Jo nä men ja. Det känns som om det kommer en våg av
böcker om sektliknande förhållanden nu, kanske främst religiösa.
Även böcker om mäns våld mot kvinnor.
Ändå känns det ju inte direkt läst, denna autofiktion kring
Charles Manson och hans sektfamilj. Inte på det här sättet, även
om böcker har skrivits om honom förut.
- SLUTET -
70 %
Allt får inte bli orealistiskt bra, då sjunker
betyget som en sten. Men att lämna läsaren helt
utan försoning, att själv få "pussla ihop" allt
för stora delar av historien drar också ner
poängen. Här söker vi alltså efter den hårfina
gränsen mellan försoning och upplösning.
Det fanns en viss twist, vilket jag är ack så svag
för.
Men självaste slutscenen kändes lite kaka på kaka, en
onödig påminnelse om att "inte alla män är våldtäktsmän,
men 98 procent av våldtäkter begås av män."
Jo jo, vi vet.
Men i allmänhet, nöjd med slutet. Gav en lite att fundera
på, suga på som en gomstudsare i dagar efteråt.
- STANNAR HISTORIEN MED MIG? -
40 %
Tänker jag på boken, i positiva termer, efter att
jag lagt den ifrån mig? Förändrade den något i mitt
synsätt, min kunskap om världen eller människor?
Blev jag klokare, vidsyntare, berörd?
Jag tar med mig känslan av att ha fått ett
omfattande, komplext problem inringat. Men löst?
Självklart inte. Boken känns som bevisföring, ett
vittnesmål på ett kvinnligt liv och det är allt för
mycket att be att böcker skulle vara mer än
det.
Men själva Flickornas story fängslade mig inte mer än
att det var intressant. Liksom svagt huvudnickande, "jo,
den var väl bra."
__________
SLUTBETYG
65,71 %
Genomgående har den här fått 3/5 stjärnor på diverse
hemsidor och appar. Det är visst inte bara jag som är
intresserad men inte helt såld.
__________
Glöm inte att följa mig på instagram!
---> @Ordligare
__________
Emma Cline
Utgiven: 2017-05-05
Förlag: Natur&Kultur
ISBN: 9789127152380
Har den här oläst i hyllan, ska bli intressant att plocka upp den någon gång framöver!
SvaraRadera