VERA - Anne Swärd
av Anne Swärd
Historien börjar mitt i ett bröllop, ett bröllop som ingen egentligen
vill ska ske. Allra minst bruden och brudgummen.
Det är början på Sandrines liv i Sverige efter kriget. I magen bär
hon en annan mans barn, ett barn som kränger sig ut ur hennes kropp
innan bröllopsnatten är fullbordad.
Motvilligt blir Sandrine en del av familjen Ceder, med sina fina
traditioner och djupa hemligheter.
Men trots att kriget och livet i Frankrike tillhör en svunnen tid
släpper det inte tag om henne.
Vi får följa med när Sandrines ömtåliga minnen trasslas upp en efter
en...
*
I ärlighetens namn blev jag inte så intrigued av storyn.
Andra världskriget, tänkte jag,
har vi inte läst nog om det redan innan vi börjar gymnasiet?
Men jag började läsa, kanske mest på grund av den fåfänga
tanken att man om man vill röra sig i litteraturkretsar bör ha koll på de
stora litteraturnamnen. Anne Swärd är med sina 52 år yngst i Svenska
Akademin. Och kvinna dessutom. De känns nästan som motsatsord.
Dessutom var omslaget snyggt. Och den liksom fanns där
i bokhyllan.
Så valet av bok hade mer att göra med minsta motståndets lag än brinnande nyfikenhet.
Så valet av bok hade mer att göra med minsta motståndets lag än brinnande nyfikenhet.
*
Sen går det tio sidor - tio mobilsidor - och jag är fast. Vadå misstycke inför bröllopet? Vadå måste smala in midjan på brudklänningen? Vem är huvudpersonen och varför heter boken Vera?
*
Det blir en sjuhelvetes resa, en atlantångare till historia framburet av lent, följsamt språkbruk. Att Anna-Maria Käll läste upp boken de gånger jag inte hade händerna fria gjorde inte saken värre.
Jag tänkte faktiskt hålla recensionen kort, för att förkorta avståndet
mellan recension och stund ni äntligen sitter med boken i handen.
Det här är en bra bok, det är allt ni egentligen behöver veta.
Riktigt jävla bra.
__________
ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?
- SPRÅK -
95 %
Höga poäng för de böcker som har ett bildrikt, nästan
poetiskt språk. Men viktigast av allt är om rytmen,
meningarnas längd och klang, är skön att vara i.
Var inte ett fan av naturskildringar. Blomsorter och popplar och sånt.
Förrän nu.
Bilderna Swärd målar är kristallklara. Högdefinerade.
Swärd är för skrivkonsten vad hyperrealistisk konst är på
instagram: en känsla av att det här är för bra för att vara
handgjort.
- STORY/ DRIV -
90 %
Också kallat "bladvändighet".
Hur desperat vill jag veta vad som ska hända näst?
Hur svårt är det att lägga ner boken? Hur väl är
intrigen uppbyggd?
Gripande.
- MITT ENGAGEMANG I HISTORIEN -
100 %
Det här är kategorin som reder ut hur mycket boken
faktiskt påverkade mig. Blev det tårar, skratt,
hjärtsmärta för läsaren?
Det går inte att inte beröras och törsta efter mer av
Sandrines liv. Jag brister för Sandrines sätt att hålla ihop,
att stå stadig som en ek trots att människor och stormar och
erosion drar i hennes rötter.
- KARAKTÄRER -
82 %
Är människorna vi möter i boken runda? Intressanta?
Levande? Komplexa? Känns det som om vi får lära känna
dem på riktigt? Kommer vi komma ihåg dem
efteråt?
Historien är mer drivande än karaktärerna. Bokens
persongalleri är tydligt och väl åtskilt, men de kliver
inte ut ur bokens pärmar så som vissa bokpersonligheter
gör. Vi får se familjen så som Sandrine får se den: genom ett tillrättavisande avstånd, och vi får se Sandrine så som hon själv vill bli sedd: genom spretiga fingrar.
- ORIGINALITET -
87 %
Är det en historia som det finns trettiotvå på
dussinet eller är det här något helt nytt? Är
skrivsättet eget? Är karaktärerna speciella?
Det är en egen historia men jag har börjat reservera
originalitetspoängen för de som verkligen kommer med en helt ny
premiss, en spelplan som omdefinierar dimensioner. Höga krav på
en bok, jo. Men många, många böcker löser det.
Kombinationen språk och story skapar ändå en unik
roman. Upplevelsen är unik. Hur otroligt starkt den påverkade mig.
- SLUTET -
95 %
Allt får inte bli orealistiskt bra, då sjunker
betyget som en sten. Men att lämna läsaren helt utan
försoning, att själv få "pussla ihop" allt för stora
delar av historien drar också ner poängen. Här söker
vi alltså efter den hårfina gränsen mellan försoning
och upplösning.
Jag fastnar på det sista ordet, för bokens sista ord är
inte det som står nedtecknat. Ni förstår själv
om när ni läser. Oerhört starkt.
- STANNAR HISTORIEN MED MIG? -
100 %
Tänker jag på boken, i positiva termer, efter att jag
lagt den ifrån mig? Förändrade den något i mitt synsätt,
min kunskap om världen eller människor? Blev jag
klokare, vidsyntare, berörd?
Mållöshet. Ödmjukhet. Engagemang. Bara några av de ord som
flyter upp i mitt huvud så fort jag ser
omslaget.
En sån jäääävla stark läsupplevelse!
__________
SLUTBETYG
92,71 %
Det här är en bok som håller hela vägen, på alla
punkter. En av årets starkaste rekommendationer!
__________
Glöm inte att följa mig på instagram!
---> @Ordligare
__________
Vera
Anne Swärd
Utgiven: 2017-09-01
Förlag: Albert Bonniers
Förlag
ISBN: 9789175038230
Kommentarer
Skicka en kommentar