KVINNOR JAG TÄNKER PÅ OM NATTEN - Mia Kankimäki
av Mia Kankimäki
Mia kan inte sova. I sitt föräldrahem i Finland ligger hon och
tänker på kvinnor som har förändrat bilden av vad det innebär att
vara kvinna för henne. Kvinnor som sedan länge är döda, kvinnor som
hon aldrig träffat, men som är orubbliga i sin strävan efter att få
leva sitt liv fullt ut. Trots att de är födda som kvinnor i
tidsåldrar som varit mindre tillåtande än våran.
Det blir en arkeologisk utgrävning av kvinnor som gjort
fantastiska saker men som världen inte tagit med sig in i
historieböckerna. Vi får träffa 1700-1800-talets upptäcktsresande och medeltidens europeiska och nutidens asiatiska
konstnärer, fixerade på den fond av Mias egen ångest och
vetgirighet som är bokens ramberättelse.
Mia berättar känslofyllt och engagerande om dessa kvinnor hon inte
kan sluta tänka på, och sållar sig på så sätt till kvinnorna jag inte
kan sluta tänka på. Natt eller dag.
*
Snart kan den här bloggen döpas om till "Böcker min kollega Susanna
rekommenderat mig", för här är vi igen. Susanna säger och Felicia gör. Det
är litteraturlivets cirkel.
Susanna är besatt av Karen Blixen. Felicia har aldrig hört talas om
Karen Blixen men efter att Felicia har läst den här boken förstår hon
tjusningen.
Men kanske mer än de upptäcktsresande fastnar konstnärerna med Felicia. Felicia har visserligen upptäckt platser på jorden som tidigare varit dolda för henne och längtat efter att vara en del av "världsbefolkningen", men i grund och botten är Felicia en skapande person som skulle driva sina närmare människor till vansinne om hon inte hade hittat ett utlopp för sitt skapande, genom exempelvis den här bloggen. Felicia ska fortsätta den här ingressen till recensionen, hon ska bara ta sig ur tredjepersonsperspektivet.
Men kanske mer än de upptäcktsresande fastnar konstnärerna med Felicia. Felicia har visserligen upptäckt platser på jorden som tidigare varit dolda för henne och längtat efter att vara en del av "världsbefolkningen", men i grund och botten är Felicia en skapande person som skulle driva sina närmare människor till vansinne om hon inte hade hittat ett utlopp för sitt skapande, genom exempelvis den här bloggen. Felicia ska fortsätta den här ingressen till recensionen, hon ska bara ta sig ur tredjepersonsperspektivet.
*
Sådärja.
Jag tänkte först att ett repotage som det här knappast kan recenseras utifrån vanliga procentsystemet. "Skriv något snabbt och be done with it", tänkte jag att jag skulle kunna komma undan med. Men så insåg jag att jag då skulle vilja skriva om bokens originalitet. Om bokens karaktärer, inte utifrån vilka de är utan hur de har tecknats av Mia. Om att boken engagerar och stannar med mig. Att det blivit en "vill du ha något bra att läsa så har jag en titel för dig"-bok.
Jag tänkte först att ett repotage som det här knappast kan recenseras utifrån vanliga procentsystemet. "Skriv något snabbt och be done with it", tänkte jag att jag skulle kunna komma undan med. Men så insåg jag att jag då skulle vilja skriva om bokens originalitet. Om bokens karaktärer, inte utifrån vilka de är utan hur de har tecknats av Mia. Om att boken engagerar och stannar med mig. Att det blivit en "vill du ha något bra att läsa så har jag en titel för dig"-bok.
...Och det har jag ju redan ett ypperligt system för. Bara sätta in i tabellen
under så kommer ni snart förstå varför ni borde springa iväg och köpa er var
sitt exemplar meddesamma.
*
Mia kallar dessa ikoner för nattkvinnor. Det är ett uttryck jag kommer bära
med mig. En nattkvinna går på magkänsla, även när magkänslan är i direkt
konflikt med vad samhället vill att nattkvinnan ska vilja. Nattkvinnan gör
ändå. Nattkvinnan sätter sina egna gränser.
Jag sympatiserar med nattkvinnorna och Mias besatthet av dem, för i
mikroskala har jag också försökt vara min egen nattkvinna, eller kanske mer troligt
en minut av en skymnings-kvinna.
Jag reste kontinenten runt när alla i min (mentala) närhet skaffade sig en utbildning och eventuellt ett bostadslån. Även om det i vår tid inte är lika med horstämpel eller direkt livsfara var det ögonbrynshöjande, och ögonbrynshöjandet var en markering av att något inte stämde, något var inte enligt boxens fysiska lagar. Detta något var konstigt.
Jag reste kontinenten runt när alla i min (mentala) närhet skaffade sig en utbildning och eventuellt ett bostadslån. Även om det i vår tid inte är lika med horstämpel eller direkt livsfara var det ögonbrynshöjande, och ögonbrynshöjandet var en markering av att något inte stämde, något var inte enligt boxens fysiska lagar. Detta något var konstigt.
Dessutom gråter jag ofta över att jag inte vill ha barn och
att det måste vara något fel på mig, biologiskt eller psykiskt, för är det
inte vad jag är satt på jorden att göra? Sprida mina gener?
Istället ser jag i mina mest högmodiga stunder framför mig en samling texter som arvtagare. En samling tankar bundna i ord.
Istället ser jag i mina mest högmodiga stunder framför mig en samling texter som arvtagare. En samling tankar bundna i ord.
Jag gråter ofta över att vara, som jag upplever det, "annorlunda".
Annorlunda betyder i många fall ensam. Men när jag läser om
Karen
och
Isabella
och
Ida
och
Mary
och
Alexandra
och
Nellie
och
Yayoi
och
Artemisia
och
Sofonisba
och
Lavinia
känns det inte så längre.
Kanske framför allt när jag tänker på Mia känner jag mig allt annat
än ensam.
__________
ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?
- SPRÅK -
90 %
Höga poäng för de böcker som har ett bildrikt, nästan
poetiskt språk. Men viktigast av allt är om rytmen,
meningarnas längd och klang, är skön att vara i.
Vackert på ett ödesmättat
sätt, med upprepningar och stora ord och en oerhört behaglig repetitiv skrivtakt.
Skrivstilen har något av episk berättelse över sig, ett mytisk
sagoberättande oavsett om det rör sig om italienska medeltida
konstnärer eller nutida författare på strövtåg i
hembygden.
- STORY/ DRIV -
90 %
Också kallat "bladvändighet".
Hur desperat vill jag veta vad som ska hända näst?
Hur svårt är det att lägga ner boken? Hur väl är
intrigen uppbyggd?
Sedan, i samband med att Mia går längre in i processen med
bokskrivandet, möter vi konstnärer i medeltida
Italien.
Slutligen möter Yayoi Kusamas livshistoria, som på grund av sin
levande status sätter oss in i nutiden.
Eftersom Mia är en ypperlig guide mejkar det sense genom hela
boken. Hon sätter bokens skapelseprocess som
kronologi, från tanke till färdigt verk.
Det är en metabok på metanivå som är genialiskt komponerad utan
att läsaren behöver göra mer än att sitta still i sadeln och låta
sig svepas med.
- MITT ENGAGEMANG I HISTORIEN -
90 %
Det här är kategorin som reder ut hur mycket boken
faktiskt påverkade mig. Blev det tårar, skratt,
hjärtsmärta för läsaren?
Alla kvinnors historier tycker jag inte är lika
intressanta, och vissa delar av boken släpper den naglande
greppet något, bara för att fiska upp mig igen i nästa
livsskildring. Det är med andra ord nära på
vattentätt.
- KARAKTÄRER -
90 %
Är människorna vi möter i boken runda? Intressanta?
Levande? Komplexa? Känns det som om vi får lära känna
dem på riktigt? Kommer vi komma ihåg dem
efteråt?
Kan man hävda att karaktärerna vi möter skulle kunna vara
något annat än runda, eftersom de är verkliga? Absolut. De
skulle kunna vara ytliga svepningar eller sterila
skildringar, men det är de inte.
Med hjälp av författarens efterforskningar och
inlevelse träder bilden av de olika kvinnorna ut ur sina
historiska porträtt och blir reennactments på det inre
ögats scen.
- ORIGINALITET -
100 %
Är det en historia som det finns trettiotvå på
dussinet eller är det här något helt nytt? Är
skrivsättet eget? Är karaktärerna speciella?
Blandningen av kvinnohistoria (som tack och lov börjar
bli en allt mer förekommande företeelse) och personligt repotage
är ett genidrag.
Show som en skönlitterär bok, tell som en
fackbok.
- SLUTET -
60 %
Allt får inte bli orealistiskt bra, då sjunker
betyget som en sten. Men att lämna läsaren helt utan
försoning, att själv få "pussla ihop" allt för stora
delar av historien drar också ner poängen. Här söker
vi alltså efter den hårfina gränsen mellan försoning
och upplösning.
Problemet blev att hela boken är så högstämd och
bjuder på så många insikter att slutet inte kan toppa det. Det
tonar bara ut, för vad annars kan det göra?
Vi har redan förstått vad Mia (ja, hon och jag är på
förstapersonsbasis) vill ha sagt, och vi håller
med. Slutet blir då bara en glidning. En utlagd presenning för att
rullandet ut i verkligheten ska bli lite mindre bumpigt.
- STANNAR HISTORIEN MED MIG? -
100 %
Tänker jag på boken, i positiva termer, efter att jag
lagt den ifrån mig? Förändrade den något i mitt synsätt,
min kunskap om världen eller människor? Blev jag
klokare, vidsyntare, berörd?
"Kvinnor jag också tänker på om natten nu efter läsning",
möjlig titel på fanfiction jag kommer skriva?
Mia Kankimäki
kommer vara min Karen Blixen, och så kan vi ha min egen resa i Kankimäkis spår som förgrund. Vi börjar i föräldrahemmet i Finland.
Det luktar bästsäljare.
__________
SLUTBETYG
88,57 %
En bok som lär dig mer om historien, världen och dig själv.
__________
Tack så jättemycket till Wahlström & Widstrand för möjligheten att läsa den här boken!
__________
Glöm inte att följa mig på instagram!
---> @Ordligare
__________
Kvinnor jag tänker på om natten
Mia Kankimäki
Originaltitel: Naiset joita ajattelen öisin
Översättning: Camilla Frostell
Utgiven: 2021-07-30
Förlag: Wahlström &
Widstrand
ISBN: 9789146237686
Kommentarer
Skicka en kommentar