UPPRORET I KLARA - Annika Danielson & Gunilla Boëthius

  

UPPRORET I KLARA
av Annika Danielson & Gunilla Boëthius


Sofia har just fått jobb på Kvällsbladet, ett fiktivt Aftonblad, från att ha varit en av de bästa på sin lokala tidning. Det som möter henne där är inte långt ifrån något som kan beskrivas som en modern djungelns lag. Männen styr efter sin egen vind och kvinnor behandlas i bästa fall som deras sekreterare. 

Sofia pressas snabbt in i att göra ett reportage från en strippklubb, och trots hennes protester tycker hennes chef att hon ska jobba en kväll för att "verkligen kunna göra ett autentiskt scoop". 
Kvällen slutar med ett våldtäcktsförsök och sätter igång en ringar-på-vattnet-effekt där Sofias liv i stadig takt börjar gå utför. 

Men ensam är hon inte. På redaktionen jobbar också frånskilda Anita, som hamnar i skit när hon får ta över söndagsbilagans styre, och Grete, som just kommit hem från en utlandspost i Paris.

 Tillsammans börjar de skissa på en plan för förändring...

*


Upproret i Klara är baserat på en verklig historia om kvinnor som gick ihop för att skapa ett dokument med deras vittnesmål om hur det var att jobba på en tidning som kvinna. En 70-talets mikro- #metoo, typ. Svt producerade en dokumentär på temat för några år sedan (som jag inte hittar trots idogt sökande, men här är artikeln om den: länk). 

Boken var informativ, välunderbyggd och NÅGOT. Framför allt imponeras jag av att författarna trots sitt enkla språk lyckas få till ett djup. Ett bra knep för att få mig på kroken brukar vara att skriva en text som stannar i huvudet, som får mig att under och efter läsning fundera på varför karaktärerna agerade som de gjorde. Att få klura på en egen tolkning är en av de grejerna jag kan tycka bäst om med en bok.
   I en hör boken är huvudpersonen Sofias kärleksaffär med en man som stundvis motarbetar hennes case ett faktum som stannar kvar. Jag tycker det illustrerar en av feminismens egna teodicéproblem: om män behandlar oss så illa, varför dras vi till dem? 
    

Och hur blir det problematiskt när det appliceras på mina egna relationer?      

*

Språket håller oss på en underlig distans till texten i sitt lätta hoppande från en händelse till en annan. Det läggs inte så mycket vikt i att bygga upp en atmosfär eller att lingvistiskt fläta sig in i läsarens känslocentrum. Men samtidigt tycker jag att det passar, särskilt med tanke på att det är en bok som utspelar sig i journalisternas universum. Eller. Det får mig inte att inte vilja läsa klart, då jag annars kan lägga ner en bok när jag märker att språket inte är på mina villkor. 
   Textmässigt är dialogerna starkast: rappa, naturliga, tydliga för karaktärerna.

                                                    *

Det här är en bra bok. Inte mer, inte mindre. Najs, liksom. Läs och bli underhållen en stund. Läs och lär något nytt. Men ingen livsömvälvande. 



__________

ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?


- SPRÅK - 
45 %

Höga poäng för de böcker som har ett bildrikt, nästan poetiskt språk. Men viktigast av allt är om rytmen, meningarnas längd och klang, är skön att vara i.

Textstilen är referatliknande. Känns stundvis som om hela boken är en lång nyhetsartikel. Tempot är högt och detaljer över miljö, nyanser och utseenden är få.

Det är inte nödvändigtvis dåligt men det berövar texten på ett djup som kunde ha framkallat ännu mer engagemang.

 

- STORY/ DRIV - 
85 %

Också kallat "bladvändighet". 
Hur desperat vill jag veta vad som ska hända näst? Hur svårt är det att lägga ner boken? Hur väl är intrigen uppbyggd?

Den här historien bygger på fart! Tvära svängar och ständigt nya scener, allt ständigt intressant. Det finns inte minsta tillstymmelse till dökött vilket gör att läsningen går lekande lätt. 

Undertexterna vänder sig till den mer insatta läsaren och speglar på feministiska troper, till exempel den "coola" kvinnan som ner på feminism för att få vara en i gänget eller vill ställa sig in hos killarna, eller den förstående mannen som är på kvinnornas sida - så länge det inte går i klinch med hans egna intressen.



- MITT ENGAGEMANG I HISTORIEN - 
85 %

Det här är kategorin som reder ut hur mycket boken faktiskt påverkade mig. Blev det tårar, skratt, hjärtsmärta för läsaren? 

Boken är fylld av någon vi kan kalla "vardagsspänning". 
Det är inte mord men det är uppror, mobiliseringar, spännande scoop och mörka orosbådande moln i horisonten. 

 Och ja. Temat får det att brinna i mig. 
Att placera historien i en tid där man också ville ombalansera makten och började ifrågasätta samhällsstrukturerna gör parallellerna till strömmar i vår tid klockrena. 

Jag tänker #metoo-upproret, jag tänker på den aktuella debatten om hur mycket hushållsarbete kvinnan utför i jämförelse med män, jag tänkte på Biancas brev till männen

Det är ett smart drag att genom att sätta historien i en annan tid peka på nutida problem. 



- KARAKTÄRER - 
55 %

Är människorna vi möter i boken runda? Intressanta? Levande? Komplexa? Känns det som om vi får lära känna dem på riktigt? Kommer vi komma ihåg dem efteråt? 

Författarna har också gett Sofia ett kärleksintresse som gör att hon tvingas ifrågasätta sitt eget värde och sina värderingar, vilket jag tycker är ett genidrag. I processen att skriva en berättelse som också ska fungera som en spotlight på samhällsproblem är det lätt att dras mot att göra huvudkaraktären till en perfekt förebild. Ofta leder det till att det är svårare att identifiera sig med karaktären och den framstår som en platt och intressant person, och således går ett tillfälle att faktiskt påverka förbi.
 Författarna har lyckats mycket bra med just den biten och i sökandet efter svar på varför en karaktär har handlat som den gjort stannar berättelsen kvar i huvudet och får sjuda på låg värme.  

Däremot känner jag inte särskilt mycket med Sofia eller någon av de andra karaktärerna. 
Jag tycker vi hålls på armlängds avstånd i och med den referatliknande skrivstilen och många gånger gestaltas inte relationen karaktärerna emellan lika mycket som förklaras, ofta med retoriska frågor: "Varför måste Grete alltid vara så sur?" eller "De kände att stämningen mellan de var tryckt." och liknande. 

Det gör att jag på ett personligt plan inte ens fattar vad Sofia såg i tidigare nämna kärleksintresse. Det fanns inget i deras personliga relation som fick mig att känna mig som en del av den. Inte ens som åskådare genom ett fönster. 



- ORIGINALITET - 
75 %

Är det en historia som det finns trettiotvå på dussinet eller är det här något helt nytt? Är skrivsättet eget? Är karaktärerna speciella?

Temat är ju inte nytt (särskilt inte bland böckerna som nämns i den här bloggen).

Men Upproret i Klara bringar mig en liten bit historia som är ny för mig. 



- SLUTET -
70 %

Allt får inte bli orealistiskt bra, då sjunker betyget som en sten. Men att lämna läsaren helt utan försoning, att själv få "pussla ihop" allt för stora delar av historien drar också ner poängen. Här söker vi alltså efter den hårfina gränsen mellan försoning och upplösning. 

Hej hå vad det går i slutet. 

Vi får inte den aristoteliska avtoning vi kanske behövt men bokens knyts ihop på ett sätt som passar en verklighetstrogen bok: 
med några trådar ihopknutna, några löst hängande, men med ett löfte om att framtiden kommer bli annorlunda.



- STANNAR HISTORIEN MED MIG? -
65 %

Tänker jag på boken, i positiva termer, efter att jag lagt den ifrån mig? Förändrade den något i mitt synsätt, min kunskap om världen eller människor? Blev jag klokare, vidsyntare, berörd?

Den var inte livsomvälvande. Ja. Jo. Absolut gav den mig känslan av att ha läst en bra bok och jag känner mig mycket mer insatt arbetet på en redaktion. 

Dessutom känns det som om jag har fått en bild av ett Sverige som tillät en helt annan jargong än dagens. 

Det ovillkorliga i att behöva spela med i killarnas regler för att rättfärdiga så gott som sin egna existens, något jag känner igen från lågstadiet, gestaltas tydligt här, och som tur är tycker jag att dagens klimat är annorlunda. 

Eller så har jag bara slutat söka killarnas bekräftelse och börjat sträva efter att få min egen? 


__________


SLUTBETYG 

68,57 %

Bra, helt enkelt. Inte mer, inte mindre. 

__________


Glöm inte att följa mig på instagram! 

---> @Ordligare


__________


Upproret i Klara
Annika Danielson & Gunilla Boëthius

Utgiven: 2021-08-17
Förlag: Lind & Co Förlag
ISBN: 9789179034290

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...