ORMEN I MIG - Anna Ehn
Majken är nybliven vuxenåring och ska precis börja
journalistprogrammet. Hon har livet framför sig, eller mer exakt, hon
har Ormen bakom sig. Ormen som levde i henne och åt upp henne
inifrån.
Men! Nu är hon frisk! Och redo för livet!
Hennes dagbok är ömsom glada utrop och ömsom skildringar av en vardag
med vänner, killar och skola.
Men då och då, ofta när hon är som minst beredd på det, smyger sig
ormen på igen och tvingar Majken att älta saker hon sagt, grejer hon
gjort och framför allt, kalorier hon ätit...
Observera:
Detta inlägg kan innehålla triggers för den som är mitt uppe i processen att tillfriskna från en
ätstörning.
Rekommenderas att fundera en extra gång innan den läsaren fortsätter med
texten.
Detta inlägg kan innehålla triggers för den som är mitt uppe i processen att tillfriskna från en ätstörning.
*
Från början var det här ett långt och gråtigt inlägg om min egna relation
till ätstörningar, vilket såklart är lika deppigt att läsa om som vilken
ätstörningsskildring som helst. Och det är lite det jag tänker gå ifrån
också med det här inlägget, det eviga skildrandet av insjuknandet. Alla har
hört historien om unga människor som tror att alla deras problem kommer
förvinna i takt med att vågen visar mindre och mindre, och alla vet också
att det är inte blir bättre i slutändan. Däri ligger ingen spänning, inget
nyhetsvärde och heller inget konstruktivt. Den hårda sanningen är att alla
kan bli sjuka.
Men kan alla bli friska? Det är min hjärtefråga. Och hur går det till?
Men kan alla bli friska? Det är min hjärtefråga. Och hur går det till?
Hur blir man på riktigt frisk?
Och om man aldrig blir frisk, hur lär man sig leva med det?
Och om man aldrig blir frisk, hur lär man sig leva med det?
När jag vill få svar på livets stora frågor vänder jag mig till
litteraturen och blir sällan besviken. Tack vare böcker har jag lärt mig
långt mer om både rasism och klass än jag skulle ha gjort genom reportage
och faktaböcker.
Men efter-ätstörningen ter sig svår att skildra. Kanske för att den saknar dramaturgisk kurva: insjuknandet är ett ständigt tilltagande crescendo av spänning/destruktivitet medan tillfriskningen är lång, utdragen och kantad med återfall. En tragedi, enligt Aristoteles. Utan särskilt stora möjligheter till katharsis heller, eftersom vi hejar på huvudpersonen men huvudpersonen är fast i sitt eget huvud utan minsta flyktväg. Det är deppigt, i milda ordalag, ointressant i berättartekniska. Jag har läst tolv miljoner kurser i dramaturgi så jag vet, jag vet! Det blir ingen bästsäljare av att skildra ett långsamt förlopp som i bästa fall mynnar ut i ett vardagsliv med komplikationer. Friskhet finns ofta inte.
Men efter-ätstörningen ter sig svår att skildra. Kanske för att den saknar dramaturgisk kurva: insjuknandet är ett ständigt tilltagande crescendo av spänning/destruktivitet medan tillfriskningen är lång, utdragen och kantad med återfall. En tragedi, enligt Aristoteles. Utan särskilt stora möjligheter till katharsis heller, eftersom vi hejar på huvudpersonen men huvudpersonen är fast i sitt eget huvud utan minsta flyktväg. Det är deppigt, i milda ordalag, ointressant i berättartekniska. Jag har läst tolv miljoner kurser i dramaturgi så jag vet, jag vet! Det blir ingen bästsäljare av att skildra ett långsamt förlopp som i bästa fall mynnar ut i ett vardagsliv med komplikationer. Friskhet finns ofta inte.
För det är inte att vara frisk att kunna äta upp all mat på tallriken i
fyra dagar, fyra veckor, fyra månader. Ett sådant förlopp hade varit enkelt,
det hade varit ett mätbart resultat. För den ätstörde betyder det ändå
ingenting. Det betyder bara några dagar, veckor, månader i lite mer lugn och
ro än när man går in i sjok.
För det gör man, enligt min erfarenhet.
Det går aldrig helt över.
För det gör man, enligt min erfarenhet.
Det går aldrig helt över.
*
Så jag tyckte verkligen jag hade hittat den heliga graalen när jag stötte
på Anna Ehns bok om livet efter en ätstörning. Och på ett sätt hade jag
det.
Men att ställa kravet att texten ska svara på alla mina frågor, samt
att Majkens svar på sina ätstörningar ska vara svaren jag behöver till mina
egna, det är att be om det omöjliga.
Det jag dock kan tycka mig berättigad att be om, önska för, är fler, fler
böcker som den här. Fler illustrationer av livsdugliga scenarios som kan
inspirera mig och alla andra som söker efter råd.
Jag vill också ha mer, så många fler av böcker som
denna.
*
Jag kan inte understryka nog hur tacksam jag är för att Anna Ehn inte har skrivit ut Majkens vikt. Det finns INGA fördelar med att skriva ut vikten, och en person som har god insikt i ätstörningar vet att det tvärtom är en oerhört kraftfull trigger, en siffra som kan föda den slumrande ormen så att den vaknar till liv igen.
Jag är också mycket imponerad i hur Majkens sätt att prata med sig själv är
så likt mitt eget i den åldern, i den fasen. Hur hon hade svårt att sova för
att hon ligger och ältar saker hon gjort och sagt, inte bara mat hon ätit,
är något jag trodde jag var ensam med. Är det en ÄS-grej också? Det om något
är i alla fall applicerbart på min egen historia och det tackar jag
för.
*
Om ni visste hur mycket jag har klippt i den här recensionen för att det
inte ska bli en doktorsavhandling.
Långt blev det ändå. Tack för att du läst såhär långt.
__________
ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?
- SPRÅK -
40 %
Höga poäng för de böcker som har ett bildrikt, nästan
poetiskt språk. Men viktigast av allt är om rytmen,
meningarnas längd och klang, är skön att vara i.
Dagboksromanen har sina fördelar, och många gånger tänker jag att
det är precis såhär jag skulle skriva i min egen dagbok, om jag
hade en.
Det betyder ju att skrivsättet tillför en stor dos autencitet och
ökar på känslan av att faktiskt läsa Majkens dagbok, men det
bjuder också på utrop så som nä jo nä jag ska! som gör
att det känns mindre som att jag läser en skönlitterär historia
och mer som om jag tjuvläser syrrans dagbok.
Det finns en viss diskrepans mellan Majkens sätt att uttrycka sig
och hur jag upplever att tjugoåringar idag pratar, men det kan
också vara på grund av att någon som har ätstörningar inte sällan
hamnar lite efter i den mentala utvecklingen eftersom tonåren går
åt att vända sig inåt och vara så fokuserad på sig själv att
relationer blir lidande och många gånger bortvalda. Det kan i
vissa fall göra att man upplevs som lite barnsligare efter att
ätstörningen släpper taget en aning - man har några år att "ta
igen".
Jag är kluven, för jag (tror jag) förstår författarens val av det
här greppet. Men det saknar målandet med ord som jag behöver för
att tippa över i läsningens verklighet och glömma bort min
egen.
- STORY/ DRIV -
70 %
Också kallat "bladvändighet".
Hur desperat vill jag veta vad som ska hända näst?
Hur svårt är det att lägga ner boken? Hur väl är
intrigen uppbyggd?
Men Ehn lägger också till bihistorier som på sina vis har att
göra med livet efter ätstörningen(s värsta delar).
Genom Majkens relationer, både kärleks och vänskaps sådana, visar
författaren tydligt på hur ätstörningar går ut över hela ens
liv.
Majken är till exempel oskuld vid 20 års ålder. Det är inget
konstigt med det, men något (personliga erfarenheter) säger mig
att ÄS hade med det att göra. När man knappt står ut med sin egen
kropp är blotta tanken på att någon annan skulle komma nära den
löjlig, i bästa fall.
Även den såriga relationen med hennes mamma känns igen i många
historier, då mamman i många fall tenderar att motarbeta
ätstörningen och den med ätstörningar upplever det som att ens
person blir motarbetad.
- MITT ENGAGEMANG I HISTORIEN -
80 %
Det här är kategorin som reder ut hur mycket boken
faktiskt påverkade mig. Blev det tårar, skratt,
hjärtsmärta för läsaren?
Storyn eggar stundvis engagemanget enda upp i toppen. Jag
fick sånna där "DONT OPEN THAT WARDROBE!"-känslor när jag
läste den här. Tankarna mässade högljutt
Snälla Majken, gör det inte. Fakka inte upp. Du är bättre
än så!
Även de tidigare nämnda små detaljerna om hur det är att ha
ÄS skildras så träffande.
Men till en början saknar jag det där som verkligen fäster i
mig.
Boken vinner dock ju fler sidor som går och berättelsens mitt
och framåt har mig lindad runt sitt lillfinger.
Mot slutet, då en mer intensiv period av allmän rötenhet
lavinartat stegrades, varje dagboksinlägg värre än det
föregående, slungades jag mellan att vilja ta pauser för att
ge hjärtat lite vila och slurpa i mig resten av historien för
att se vad som skulle hända.
Det som gör att jag inte sätter engagemanget i topp är
faktiskt språket. Och det har vi ju redan pratat om, men jag
saknade den konstnärliga aspekten som ett mer detaljerat
språkbruk tillför.
- KARAKTÄRER -
65 %
Är människorna vi möter i boken runda? Intressanta?
Levande? Komplexa? Känns det som om vi får lära känna
dem på riktigt? Kommer vi komma ihåg dem
efteråt?
De flesta karaktärer avbildas precis som man tänker att en
person som träffar dem i verkligheten skulle gjort - inte
allt för utförligt, med andra ord.
Däremot fångas Majken och hennes kamp så nyanserat och
exakt att det är som om Anna Ehn skrivit av min egen
ätstörningshjärna. De tvära kasten mellan himmel och
helvete, ibland på samma dag. Den här ständiga idén om att
imorgon, då jävlar. Imorgon börjar mitt perfekta liv
men idag är allt förstört för att jag åt en bulle och
jag känner redan hur den expanderar mina mage till en
varmluftsballong.
Jag hade glömt hur det var, men kommer ihåg precis när jag
läser. Det är exakt skildrat.
Jag vill tacka, igen, för det.
- ORIGINALITET -
95 %
Är det en historia som det finns trettiotvå på
dussinet eller är det här något helt nytt? Är
skrivsättet eget? Är karaktärerna speciella?
När jag hittade den här boken via bokinstagram kände jag en
suck av något som liknade eufori just på grund av att jag har
letat efter en sån här story och inte hittat någon. Särskilt
inte i en bok som kan rikta sig mer mot ungdomar.
- SLUTET -
90 %
Allt får inte bli orealistiskt bra, då sjunker
betyget som en sten. Men att lämna läsaren helt utan
försoning, att själv få "pussla ihop" allt för stora
delar av historien drar också ner poängen. Här söker
vi alltså efter den hårfina gränsen mellan försoning
och upplösning.
Jag uppskattar ett sånt här slut, dramatiskt vid krispunkten
för att sedan lågmält klinga ut. Väldigt
verklighetstroget.
Jag lämnades med en bra känsla och kände att jag... köpte
händelseförloppet. Både det som ledde till krisen och det som
hände sedan. Hur det ebbades ut. Det var trovärdigt och
tillfredsställande på ett sätt som många böcker misslyckas
med.
Framför allt höll storyn sig trogen till att det är en skildring av livet. Livet avslutas inte med en scen
där huvudkaraktären rider in i solnedgången. Därför bör inte heller en bok om en kronisk sjukdom
göra det.
- STANNAR HISTORIEN MED MIG? -
65 %
Tänker jag på boken, i positiva termer, efter att jag
lagt den ifrån mig? Förändrade den något i mitt synsätt,
min kunskap om världen eller människor? Blev jag
klokare, vidsyntare, berörd?
Den var inte livsomvälvande. Jag hade nog inte förväntat
mig det heller.
Förhoppningsvis kommer den en dag kunna utgöra en stark
titel på en lång lista av ÄS-lit. Jag hoppas det i alla
fall.
__________
SLUTBETYG
72,14 %
Det finns mycket med den här boken jag tycker om,
även om det inte alltid nådde hela vägen. Jag
rekommenderar den ändå till alla som själva går igenom
eller känner någon som går igenom det Majken
gör.
__________
Anna Ehn och
Juniperus Förlag
för den fina, viktiga historien och för
möjligheten att läsa den!
__________
Glöm inte att följa mig på instagram!
---> @Ordligare
__________
Ormen i mig
Anna Ehn
Utgiven: 2021-06-24
Förlag: Juniperus Förlag
ISBN: 9789151982649
Kommentarer
Skicka en kommentar